Jump to content

Obligatorisk båtførerbevis til sommeren?

Geirh

Recommended Posts

AP sin formulering.

Den kraftige økningen i ulykker på sjøen er berre ein av grunnane:

flere båter med stor motorkraft og

mangelfulle kunnskaper om ferdsel på sjøen

stod også på lista til Odd Eriksen.

Og det er vel ikkje vanskeleg å seie seg einig i dette?

Krisitin brukte auken i talet på ulykker som ein grunn for å foreslå auke i dieselavgifta. Ein form for båtførarbevis er eit betre alternativ, synst no eg.

Fikk forsikringspremien min i dag. Her gjenspeiles det ingen kraftig økning av ulykkene hvis en skal dømme av den manglende premieøkningen.

Flere båter med stor motorkraft? Sikkert, men har båtene også blitt tilsvarende større? Går de da tregere eller raskere enn før? Er båtene farligere jo større de er?

Mangelfulle kunnskaper? Tja.... Etter årets sesong har alle sammen fått en sesong ekstra erfaring. Det er jo også en måte å se det på.... :yesnod:

Noen som vet hvor mange færre ulykker pr. 1000 båter som har skjedd denne sesongen?

Greit å sammenligne tallene mot første sesongen med obligatorisk båtførerbevis. 2008-sesongen sies det. Er det endelig avgjort?

Krisitin brukte auken i talet på ulykker som ein grunn for å foreslå auke i dieselavgifta. Ein form for båtførarbevis er eit betre alternativ, synst no eg.

Har ikke noe statistikk å vise til, men om jeg ikke tar helt feil hadde de som stod til rors ved noen av de værste ulykkene så langt dette året en god del mer enn "Ein form for båtførarbevis". Disse vil sikkert få godkjent lappen de allerede har ved et eventuelt påbud.

Innfør gjerne obligatorisk prøve i morgen den dag for min del, men bruk ikke ulykkene som argument. Finn på noe bedre.

• 3 måneder senere...

Det blir ikke innført et krav om

båtførerprøve for fritidsbåtførere til

sommeren. Kravet kan tidligst komme fra

2008.

Det opplyser fungerende underdirektør

Bjørn Reppe i Sjøfartsdirektoratets

fritidsbåtavdeling til NTB.

Mange fritidsbåtførere har trodd at de

må ha et båtførerbevis til kommende

sesong, men det er feil.

- Noen kursholdere har gitt inntrykk av

at kravet gjelder fra 2007-sesongen,

sier Reppe.

:sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...