Jump to content

Montere fjernkontroll på 8-10hk Sabb

MagneO

Recommended Posts

Hallo!

Jeg er ny her på forumet , men jeg ser at her er det mye rutinerte båtfolk. Jeg har selv aldri hatt noen andre båter enn småbåter med påhengsmotor.

Har nå skaffet meg en båtplass og lurer på å kjøpe en snekke. Jeg ser imidlertid at mange av disse har Sabb motorer der gir/propell? er manøvrert direkte vha spaker på motoren. Er det mulig å bygge om en slik gammel 8-10 hester motor (eller hva de nå er) til et vanlig opplegg med spaker for gir og gass? Og hva koster eventuelt utstyret for å gjøre dette?

Mvh

MagneO

Det er mulig ja, men det koster noen tusenlapper. Leveres som original tilbehør. De fleste båter som trenger slikt har det imidlertid allerede, da de jo har vært i bruk noen år. Dette er stort sett kun snakk om en tilvenning, så går det sikkert greit for deg også.

Jeg hadde snekke med 18 hk Sabb tidligere, og denne hadde både fjernkontroll og spaker bak på motoren. Brukte dette litt om hverandre, etter som om jeg stod bak og fisket/dorget eller satt fremme og styrte. Hadde da ratt under hardtoppen og rorkult akterut. Men hva du trenger avhenger av størrelse og utforming på båten du ender opp med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hallo!

Takk for svar,

Så det er bare å ringe Sabb! Det burde vel jeg egentlig ha tenkt på!

MagneO

PS! Litt redigering her, men hva med start-motor? Er slike motorer beregnet for elektrisk start, eller må de være klargjort fra fabrikken? Har de tannkrans (slik som på biler) hvis de ikke er levert med startmotor orginalt?

Redigert av MagneO (see edit history)

De nyere 10 hk motorene har tannkrans, og kan bruke vanlig startmotor. De litt eldre (tror dette gjelder 8 hk versjonen) har ikke startkrans, og må derfor ha dynastarter (kombinert start/dynamo) om man skal montere denslags.

Ellers er en 10 hk Sabb i god stand lett å starte med sveiv, så dette er ikke noe problem! De to sylindrede (16, 18, 20, 22, 30hk)derimot kan være tunge å dra i gang, så her er startmotor absolutt påkrevd. På en 10 hester derimot tror jeg ikke jeg ville hatt startmotor engang. Det er noe med dette med å holde det enkelt da. Jo mindre leamikk, desto mindre som kan gå i stykker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det høres vel fornuftig å redusere feilkildene. Når du sier Dynastarter så er dette altså en kombi dynamo og starter, men den er altså på en reim?

Ellers takk for hjelpen, har en båt i kikkerten så jeg får ta å titte på i helgen når det er lyst.

MagneO

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...