MagneO Startet 27.November.2006 Link til dette innlegget Startet 27.November.2006 Hallo! Jeg er ny her på forumet , men jeg ser at her er det mye rutinerte båtfolk. Jeg har selv aldri hatt noen andre båter enn småbåter med påhengsmotor. Har nå skaffet meg en båtplass og lurer på å kjøpe en snekke. Jeg ser imidlertid at mange av disse har Sabb motorer der gir/propell? er manøvrert direkte vha spaker på motoren. Er det mulig å bygge om en slik gammel 8-10 hester motor (eller hva de nå er) til et vanlig opplegg med spaker for gir og gass? Og hva koster eventuelt utstyret for å gjøre dette? Mvh MagneO Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Det er mulig ja, men det koster noen tusenlapper. Leveres som original tilbehør. De fleste båter som trenger slikt har det imidlertid allerede, da de jo har vært i bruk noen år. Dette er stort sett kun snakk om en tilvenning, så går det sikkert greit for deg også. Jeg hadde snekke med 18 hk Sabb tidligere, og denne hadde både fjernkontroll og spaker bak på motoren. Brukte dette litt om hverandre, etter som om jeg stod bak og fisket/dorget eller satt fremme og styrte. Hadde da ratt under hardtoppen og rorkult akterut. Men hva du trenger avhenger av størrelse og utforming på båten du ender opp med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MagneO Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 (redigert) Hallo! Takk for svar, Så det er bare å ringe Sabb! Det burde vel jeg egentlig ha tenkt på! MagneO PS! Litt redigering her, men hva med start-motor? Er slike motorer beregnet for elektrisk start, eller må de være klargjort fra fabrikken? Har de tannkrans (slik som på biler) hvis de ikke er levert med startmotor orginalt? Redigert 27.November.2006 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2006 Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 De nyere 10 hk motorene har tannkrans, og kan bruke vanlig startmotor. De litt eldre (tror dette gjelder 8 hk versjonen) har ikke startkrans, og må derfor ha dynastarter (kombinert start/dynamo) om man skal montere denslags. Ellers er en 10 hk Sabb i god stand lett å starte med sveiv, så dette er ikke noe problem! De to sylindrede (16, 18, 20, 22, 30hk)derimot kan være tunge å dra i gang, så her er startmotor absolutt påkrevd. På en 10 hester derimot tror jeg ikke jeg ville hatt startmotor engang. Det er noe med dette med å holde det enkelt da. Jo mindre leamikk, desto mindre som kan gå i stykker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MagneO Svart 27.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2006 Det høres vel fornuftig å redusere feilkildene. Når du sier Dynastarter så er dette altså en kombi dynamo og starter, men den er altså på en reim? Ellers takk for hjelpen, har en båt i kikkerten så jeg får ta å titte på i helgen når det er lyst. MagneO Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 se her http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=77 det er manualen til sabb fjernkontroller i PDF fil (acrobat reader) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
MagneO Svart 30.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Hallo! Takk for link, den var oversiktlig og fin. Bra av Sabb å legge ut dokumentasjon elektronisk forøvrig. MagneO Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.