oddgeir Startet 28.November.2006 Del på Facebook Startet 28.November.2006 Jeg er i ferd med å anskaffe ny kartplotter, og kom over denne på en amerikansk nettbutikk. Prisforlangende USD 1.260, som med dagens kurs og inkl mva gir ca NOK 10.000. I Norge koster denne kr 22.850. Har dere kjennskap til denne plotteren, og hva skyldes den enorme prisforskjellen. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
REM Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Har dere kjennskap til denne plotteren, og hva skyldes den enorme prisforskjellen. Prisforskjellen skyldes i første omgang avansen til norsk importør og forhandler. Ellers er det ikke uvanlig å finne slike forskjeller på båtelektronikk. På annet maritimt utstyr derimot ser en ikke slike utslag av en eller annen grunn. Min erfaring er at du kan beregne en kurs på NOK 8,- på dollaren og ha varen levert på døra med frakt og moms betalt. Løp å kjøp, men husk at garantiene ikke er de samme som i Norge, og får du problemer må varen returneres til US of A Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Javi Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Har dere kjennskap til denne plotteren Har ikke kjennskap til CP1000, men har brukt lillebroren CP175 i en sesong og er veldig godt fornøyd. Har ikke serlig erfaring med andre heller, men var på tur med en kompisbår i sommer, og de stedene vi sammenliknet stemte opplysningene fra CP175 bedre med kartet enn kompisen sin. Han har en Garmin tror jeg. Modell vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 I siste Practical Boat Owner gikk Standard Horizon CP180 av med seieren i konkurransen om best "Budget Chart Plotter" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
oddgeir Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 I siste Practical Boat Owner gikk Standard Horizon CP180 av med seieren i konkurransen om best "Budget Chart Plotter" Takker for kommentarer. Jeg har sjekket litt selv også, og det ser ut som denne plotteren jevnt over får god omtale. Imidlertid ser jeg at Navionics Gold er kartene man skal ha nå for tiden, og siden Standard Horizon må ha C-map max, er det naturlig å spørre om dette er et dårligere kart enn Navionics. Er de oppdatert i det siste, hva med nøyaktighet, skvalpeskjær, etc. Får man kjøpt norske kart fra leverandørene i USA, eller må man kjøpe kart her i Norge. Og til sist, vil norske forhandlere være behjelpelige ved evt. reparasjoner, ekstrautstyr, mv.? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 (redigert) Det virker å være et spennende alternativ og plotteren har gode spesifikasjoner så langt jeg kan se. Den har 3 nmea in/ut- ganger som passer meg bra som skal ha både vhf, ais og autopilot tilkoblet. Har ikke sjekket om de kan settes opp med forskjellige hastigheter, men det regner jeg med. Det som jeg fant positivt med denne er den relativt lille flush mount hullet som må lages for flush montering. Dette er en begrensinig på pidestallen min båt her om det skal bli pent.. Så dette er den eneste med 10" skjerm som vil passe. Studerer denne mere og blir gjerne med på en felles bestilling fra unaiten... Det er også en av de få som gir 3 års garanti i USA, Garmin gir bare ett år der.. Prisen er det inegnting å si på, vel ikke i USA da. Redigert: Denne har kun nema 0183, dette er vel ikke den kjappe utgaven som funker på AIS eller er det noen som vet Redigert 28.November.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Er de oppdatert i det siste, hva med nøyaktighet, skvalpeskjær, etc. Får man kjøpt norske kart fra leverandørene i USA, eller må man kjøpe kart her i Norge.Og til sist, vil norske forhandlere være behjelpelige ved evt. reparasjoner, ekstrautstyr, mv.? De aller fleste proffbrukere benytter C-map, så oppdatering og nøyaktighet tror jeg neppe du trenger å bekymre deg om. Norske forhandlere gir deg den samme servicen som om du skulle ha kjøpt plotteren hos dem. Det er min erfaring. Når det kommer til garanti derimot må du regne med å betale for reparasjoner hos norske forhandlere. Alternarivet er å sende utstyret til USA for gratis reparasjon. Der får du to års garanti ved kjøp. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hydrox Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Fikk griller i hodet jeg nå.....*sikkle* Noen som har link til marineelektronikk butikker i US med gladpriser??? Øyner muligheten til å pensjonere min gamle Garmin 2010 med sort hvit skjerm... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 nema 0183, dette er vel ikke den kjappe utgaven som funker Tja, de fleste kan vel settes. Jeg kjører NMEA 0183 på 19k2 mellom PC og GPS mottager, selv om standarden foreskriver 4k8. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 Fikk griller i hodet jeg nå.....*sikkle* Noen som har link til marineelektronikk butikker i US med gladpriser???Øyner muligheten til å pensjonere min gamle Garmin 2010 med sort hvit skjerm... Gå til google.com, og bruk søkeordet 'chartplotter', så får du vel opp noen hundre. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
oddgeir Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 Studerer denne mere og blir gjerne med på en felles bestilling fra unaiten... Det er jeg gjerne med på om det er noe å spare på det. Vi får vel ikke kvantumsrabatt, men frakt og tollbehandling skulle vel bli noe billigere. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
oddgeir Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 Jeg har fått mail fra en av leverandørene, og de skriver at frakt beløper seg til USD 73,40. Videre skal de ha USD 333,28 for EM-M002, som dekker hele Skagerak, og til Namsos. Disse koster 3.125 hos Seatronic, 500 kroner spart altså. EN-M565 koster USD 225,82. Tilsvarende pris i Norge er 2.065, og dekker Skagerrak, Gøteborg-Egersund-Danmark N. http://www.seatronic.no/c-map.htm Jeg får da følgende regnestykke med det største kartet: Plotter USD 1265 Kartbrikke USD 333,28 Frakt USD 73,40 Sum USD1.672 med dagens kurs: NOK 10.531 mva NOK 2.633 Tollbehandling NOK 250 ?? Levert på døren NOK 13.414 Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Jeg har kikket litt mere på denne plotteren og den er kun "splash proof" Er litt i tvil om det godt nok for norsk vær og vind siden jeg skal ha plotteren montert ute på rattpidestallen. Jeg må ha en som "garantert" er vanntett noe som Garmin og Raymarine er... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
oddgeir Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 Jeg har sendt en forespørsel om dette. Ellers så oppgir leverandør følgende: "Waterproof Front panel and keys." Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
oddgeir Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 Fikk svar med en gang: it does show a waterproof rating in the specs. Their warranty states: The CP1000C was designed from the ground up to take the punishment of the marine environment and is "BACKED BY A 3 YEAR WATERPROOF WARRANTY!" Dare to compare this warranty to other marine Chart Plotters industry. john Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Hydrox Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Er det noen som vet om disse plotterene oppdaterer seg for nok til å kjøre i 30 til 35 knop?? Sitter her og ser på modellen som heter CP180 med 5 toms skjerm, dekker nok mitt behov. Sitér dette innlegget Link to post
terisa Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Jeg kjøpte en slik kart plotter med kartbrikke. Monterte utstyret i min Scand Baltic og er veldig godt fornøyd så langt. Enkel å betjene. Har ikke erfaring med andre kartplottere. Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 3.Desember.2006 Del på Facebook Svart 3.Desember.2006 Jeg har vært den lykkelige eier av en CP-1000C, i to sesonger nå. Den står i pidestallen og fungerer helt utmerket. LØP OG KJØP.... Grunnen til at jeg valget CP-1000C, var følgende. 1. Jeg fant 5 aktuelle plottere som jeg kunne kanskje kjøpe. 2. Jeg lastet ned bruksanvisningene fra nettet til alle 5. 3. Jeg valgte den som virket mest logisk, og enkel å bruke, det ble CP-1000C. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.