Jump to content

Amatørradiolisens

Onkel Roger

Recommended Posts

Hei, jeg har i mange år gått med en drømm om å ta med familein på langtur. Nå er drømmen i ferd med å realiseres, avreise er satt til juni 2006. :smash:

I denne sammenheng så er det  mye som må på plass, bla. Amatørradiolisens.  Jeg har  kortbølge mottaker, men ikke sender.

Mitt spm er: Er det noen som vet om hvor man skal henvende seg i Østfold for å gjennomføre ett slikt kurs ? Mener å ha hørt at det finnes flere "klubber/foreninger" som arrangerer kurs.

Takk for alle tips.

:cool:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Hej Tigergutt!

Du kommer du sikkert iveg något eller ett par år tidigare än mig!

Har oxo planer om langsegling!  :smiley:

Jag har en lisens som kalles LRC (Long Range Certificate) tagit på Kryssarklubben

för ett par år siden!

Dette ger mig rett att ha MF-HF-VHF sender ombord !

Jag kan kommunicera på alla dessa band, båt-båt o båt-kystradiostasjon!

Dvs alla offentliga band (proffsband!  til skillnad fra amatörband)

Jag kan däremot ikke bruke Amatörbanden! til dette krävs som du skriver

ett amatörcertifikat! De fleste Amatörradioklubber har utbildning för dessa!

Kräver bla telegrafi (morse) kunskaper även om du bare skall bruke telefonibanden

bland amatörbanden )

Nackdelen med att bare ha Amatörlisens er att du ikke får anvende 'proffs'-banden,

du måste hålla dig på amatörbanden!

Med andra ord så är det bra att ha båda sertifikaten!!!  :smiley:

Så som jag beskriver det, er regelverket i Sverige, det kansje er annorlunda i Norge

det vet jag ikke, så her får någon annnen hjälpa til..............

S/Y Gunga Din

Helt enig med Gunga Din,

Amatørradio og maritim radio er to forskjellige ting.

Jeg vet at mange langturseilere har valgt å ta amatørradio med ombord av flere årsaker; for å holde kontakt med hjemlandet og for lettvint å få kontakt med radioamatører i områdene hvor man seiler. I tillegg har amatørradio en lang tradisjon som nødsamband, men da går det ikke direkte på de maritime frekvensene, men via radioamatører i land som stiller opp.

Maritim radio har selvfølgelig fordelen ved at man kommuniserer direkte på de maritime frekvensene, både skip-skip og skip-land. Dette har store sikkerhetsmessige fordeler. Men såvidt jeg kjenner til har man ikke i Norge noen ordning med "hobbyseilersertifikat", og skal man ta full pakke med GOC eller ROC så blir det en omstendelig affære.

Men her regner jeg med at vårt radioorakel Jo Eirik kan komme inn og bidra  -  om der muligens kan være en slags "begrenset sertifikat"...

mvh

Poseidon

PS

På den nevnte linken til nrrl finner du forøvrig liste over alle landets grupper av radioamatører, derfra kan du kontakte lokale grupper for å finne ut om de har kurs i nærmeste fremtid. Det stemmer forøvrig som Gunga Din sier at man også må ta telegrafien for å få amatørsertifikatet, men det er jo bare moro så det bør ikke skremme noen fra å være med!

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei !

Til orientering:

Det er ikke lenger krav om morse for å bli radioamatør. Kravet bortfalt i sommer.

Er det virkelig sant?

Har man forlatt kravet til morse også for å operere på HF-båndene?

Ja, da kommer det fort til å gå nedad med "The noble art of communication" :smiley:

Vy73 de LA7IN/MM

Her mangler det ikke på gode tips.

Adressen fra Posseidon og senere fra Pluggen viser at det stareter ett kurs i Fredrikstad i kveld. Der kommer jeg til å være.

Når det gjelder dette som Gunga Din sier:

[

Jag har en lisens som kalles LRC (Long Range Certificate) tagit på Kryssarklubben

för ett par år siden!

Dette ger mig rett att ha MF-HF-VHF sender ombord !

Jag kan kommunicera på alla dessa band, båt-båt o båt-kystradiostasjon!

Dvs alla offentliga band (proffsband!  til skillnad fra amatörband)

Så er dette interessant, er det noe som kan bidra med å klarlegge dette ytterligere. Finnes det mulighet for ett midlertidig sertifikat som ikke er så omfattende som det Posseidon beskriver?

Jeg kommer til å spørre litt på kveldens kurs.

Dette blir spennede.

:smiley:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Så er dette interessant, er det noe som kan bidra med å klarlegge dette ytterligere. Finnes det mulighet for ett midlertidig sertifikat som ikke er så omfattende som det Posseidon beskriver?

Jeg kommer til å spørre litt på kveldens kurs.

Dette blir spennede.

:smiley:

Hei igjen,

Jeg har i all min lesing av de norske radioreglement aldri kommet over noe slikt "lystbåtseilsertifikat", men jeg kan ikke dermed påstå at muligheten ikke finnes.

Hvis ikke Jo Eirik dukker opp med det første, så kan du jo forsøke å sende ham en IM, han lever av dette og kan det på fingrene. En annen mulighet er å ringe en av dem som utsteder de maritime radiosertifikatene, forsøk f.eks Sigbjørn Lian som du finner på tlf 51 76 58 07.

mvh

Poseidon

7.2      Sertifikattyper

I Norge utstedes det for tiden følgende typer radiooperatørsertifikater for den maritime mobile tjenesten:

—      Generelt radiooperatørsertifikat GOC/GMDSS.

Sertifikatet er gyldig for betjening av alle typer radiotelefonstasjoner i den maritime

mobile tjenesten i alle radio dekningsområder (A1, A2, A3 og A4).

Sertifikatet er gyldig i 5 år fra utstedelsesdato.

—      Begrenset radiooperatørsertifikat ROC/GMDSS.

Sertifikatet er kun gyldig for betjening av det radioutstyr som er påbudt ombord i skip i

radio dekningsområde A1.

Sertifikatet er gyldig i 5 år fra utstedelsesdato.      

—      Generelt radiotelefonistsertifikat (utstedes bare i spesielle tilfeller.)

Sertifikatet er gyldig i 10 år.

—      Begrenset radiotelefonistsertifikat for den maritime mobile VHF— tjenesten.

Sertifikatet har ubegrenset gyldighet.

—      Kvalifikasjonsbevis for utenlandske sertifikatinnehavere.

Nærmere omtale av de enkelte sertifikattypene er gitt lengre bak i dette vedlegget.

Man kan få fornyet og få utstedt duplikat av eldre sertifikattyper ved behov.

7.3.3      Anbefalt kursvarighet

"Generelt radiooperatørsertifikat GOC/GMDSS "      

IMOs Model Training Course anbefaler minimum 140 timer

"Begrenset radiooperatørsertifikat ROC/GMDSS"      

Minimum 40 timer.

"Generelt radiotelefonistsertifikat "      

Minimum 90 timer

"Begrenset radiotelefonistsertifikat for den maritime mobile VHF tjenesten"

12 timer

Så Generelt Radiotelefonistsertifikat er nokk kansje det rette for langtur seilere:

SSB-radiokurs

SSB står for "Single Side Band" og er et kurs som omhandler bruk av kort og mellombølgeradio.

Kurset er i første rekke beregnet for langturseilere som ønsker radiokontakt med andre fartøyer eller kystradiostasjoner verden rundt.

Kurset går over 10 kvelder og leder frem til Generelt Radiotelefonistsertifikat utstedt av TeleNor.

Dersom De har interesse for dette kurset, eller ønsker ytterligere informasjon, send e-post til: info@dolphinmaritime.no eller ring tlf. 920 20708

http://www.dolphinmaritime.no/ssb.htm

7.5      Retningslinjer for Generelt radiotelefonistsertifikat

Denne sertifikattypen er i dag erstattet av andre typer radiooperatørsertifikat, og utstedes bare i spesielle tilfeller.

Sertifikatet kan utstedes til personer over 18 år som ved prøve har vist å fylle de krav som er fastsatt for Generelt radiotelefonistsertifikat.

Sertifikatinnehaveren kan betjene alle radiotelefonstasjoner, inkludert Inmarsat, i den maritime mobile tjenesten på skip som ikke benytter de frekvenser, teknikker og prosedyrer som er beskrevet i Radioreglementets artikler N 38 og N 39 om GMDSS.

Sertifikatet er gyldig i 10 år fra utstedelsesdatoen, men har likevel ubegrenset gyldighet brukt som "Begrenset radiotelefonistsertifikat for den maritime mobile VHF—tjenesten".

Fornyelse kan skje såfremt innehaveren kan dokumentere minst 12 måneders praksis som radiooperatør om bord i skip i løpet av de siste 5 år. Som dokumentasjon i denne forbindelse godtas attestert kopi av fartsbevis, bekreftelse fra rederi, kaptein, fiskerirettleier, regnskaps—firma m.v.

Enkelte radiooperatører som fikk utstedt GOC—sertifikat på et tidlig tidspunkt har senere hatt problemer med å få nok fartstid ombord i GMDSS—fartøy til å få fornyet sertifikatet uten prøve. Dersom de har tilstrekkelig fartstid som radiooperatør på fartøy med annet radioutstyr, vil de ved fornyelsestidspunktet for GOC—sertifikatet (5 år) kunne få utstedt et Generelt telefonistsertifikat med vanlig gyldighet for fortsatt betjening av radioutstyr på ikke—GMDSS fartøyer.

Dette er en overgangsordning som vil gjelde inntil det blir mer vanlig med GMDSS—utstyr, f.eks. inntil det settes krav til GMDSS—utstyr på yrkesfartøyer som ikke har slike krav i dag.

Hvis radiooperatøren på et senere tidspunkt (innen 36 måneder) får behov for et GOC—sertifikat, vil han kunne fornye sitt gamle GOC—sertifikat ved å delta i en praktisk/muntlig fornyelsesprøve.

hele Vedlegg 7 til Instruks for norske maritime mobile radiostasjoner finner dere på

http://www.maritimradio.no/

Men å ta GOC "lappen" er heller ikke vanskelig :)

Jeg tror ikke det går an å få tatt det generelle radiotelefonisertifikatet lenger, noe som selvsagt er uheldig for fritidsbåteierer som skal på langtur. For de som innehar et slikt sertifikat vil en kunne innstallere og bruke en maritim MF/HF stasjon ombord i en fritidsbåt  selv om sertifikatet er utgått på dato. Gyldige sertifikat gjelder kun for radiopliktefartøy.

Jeg vet ikke om en på en kortbølge amatørradio kan tune denne inn på de maritimefrekvensene, hvis ikke er en avhengig av andre amatører for å få formidlet meldinger ol. men det er selvsagt en mye rimeligere løsning sett i forhold til et GOC-sertifikat og en maritim MF/HF sender/mottaker. Sikkerhetsmessig vil en kunne supplere med en 406Mhz nødpeilesender, eller det beste som vil være nødpeilsender med innbygget GPS.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Jeg tror ikke det går an å få tatt det generelle radiotelefonisertifikatet lenger, noe som selvsagt er uheldig for fritidsbåteierer som skal på langtur. For de som innehar et slikt sertifikat vil en kunne innstallere og bruke en maritim MF/HF stasjon ombord i en fritidsbåt  selv om sertifikatet er utgått på dato. Gyldige sertifikat gjelder kun for radiopliktefartøy.

Jeg vet ikke om en på en kortbølge amatørradio kan tune denne inn på de maritimefrekvensene, hvis ikke er en avhengig av andre amatører for å få formidlet meldinger ol. men det er selvsagt en mye rimeligere løsning sett i forhold til et GOC-sertifikat og en maritim MF/HF sender/mottaker. Sikkerhetsmessig vil en kunne supplere med en 406Mhz nødpeilesender, eller det beste som vil være nødpeilsender med innbygget GPS.

Hej Jo Eirik !

I Sverige, er det ikke lov att ha en amatörradio som tar in maritimefrekvenser,

o det er heller ikke lov o ha en Maritim radio som tar in amatörbanden................

dessa skall hållas åtskillda! (sån er loven!)

(Men jag tror att de fleste, iallafall langseglare fixar dette på ett eller annet sätt,

det er ju lite 'jobbigt' med två radiostasjoner ombord........... :smiley:)

S/Y Gunga Din

• 4 uker senere...

Dagens Amatøradioer (HF-MF) har en RX (motager) som dekker fra 0.1-30Mhz, så den tar inn alt av maritime frekvenser. Når det gjelder sending så dekker de kun radioamatørfrekvenser (10-12-15-17-20-30-40-80-160meter båndene), men her er det kun snakk om fjerning av en diode på de fleste transceivere for å åpne den for sending utenfor amatøradiofrekvenser, og i en nødsituasjon er alt tilatt for å påkalle seg oppmerksomhet. Har man både radioamatørlisens og lisens for mf-maritim, så kan man benytte en radioamatørradio for begge klassene, man fjerner da bare dioden og radioen er åpen for sending på alle frekvenser mellom 1.6-30Mhz (100Watt).

Det greieste pr idag er å ta radioamatørlisens, morsekravet med 60 tegn pr minutt er fjernet og dette letter jobben med å ta dette mye. Det er foresten også riktig artig å være radioamatør og det er mange seilere både i Norge og resten av verden som er dette, og er aktive på lufta året igjennom.

73   :sleep:  

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...