tuffff Startet 28.November.2006 Link til dette innlegget Startet 28.November.2006 Hvilken vei skal jolla henge i davitene? Med baugen mot styrbord eller babord. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Det kommer vel an på hva som passer best. Har selv baugen mot styrbord fordi ankervinsjen sitter på styrbord side. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Er det noen regel for det da? Bare den ikke stikker mye på utsiden er det vel hipp som hapop hvilken vei den henger Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Å nei du. På sjøen er det noe som heter style. Og da SKAL jolla henge med baugen mot styrbord!! Dette er iht. Caspar Brochmann i boken "Blad fra Loggen". Husker ikke hvorfor, men....... Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
tuffff Svart 28.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Ja, det er mot styrbord, ja. Jeg trodde vel det jeg også, men var ikke helt sikker. Det handler jo om style selvfølgelig. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Det vil for mange være naturlig å vende baugen mot den side man har ankervinsj, så blir mulighetene for konflikter ift. denne mindre. Det kan være gunstig enten ankeret er ute eller ikke. Men dette kommer selvfølgelig an på hvordan det er laget til på den enkelte båt. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Når båten drar mot styrbord akterover, legger man til med styrbord side inn mot bryggen. Når jolla henges opp lages festepunktene slik at baugen stikker lengst ut fra davitene. Da er vekten jevnt fordelt. (Jolla er tyngst bak) Siden baugen på jolla ikke bør dunke i brygga, ligger den mot babord. Works for me! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Style meg midt opp i der hvor sola skjelden eller aldri skinner ! Heng jolla i davitene på den mest praktiske måten og hvilken vei baugen på den peker må da være ett fett. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Nåda, thor. Jeg vil nødig legge meg ut med style-politiet til sommeren. Her må det gå riktig for seg. Jeg tenker det blir med baugen mot styrbord, jeg - og så henger jeg ankeret på samme side, og fester davitene litt ut av senter, slik at jolla stikker like langt ut på hver side. Da blir alle fornøyde tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Heng den i båtens lengde retning, det er "style" det! (baug forover) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Ja, det heter vel sleping? En grei metode det også, men med litt fart og i en del sjø så har jeg litt dårlig erfaring med akkurat det der. Ellers så er det moro med litt style på sjøen. Eneste stedet slik blir forsøkt holdt litt i hevd. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Nåja, har en litt storleik på sjarken så kan den fint henge i moderskibets lengderetning, men for småbåtrederne så blir det gjerne snakk om sleping. Men jeg er enig at litt stil kan være greit å utøve på sjøen, selv om ikke alle er enig i dette. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Det heter style. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Jepp!! Det gjør det faktisk. Akkurat som den gamle skaffet, gikk i dørken og hadde en pøs under leider'n. Var det kaldt dro han over seg en blankis. Moro mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 (redigert) Jeg liker at det utøves stil på sjøen, siden jeg mere det gir meg et mere smakfullt helhetspreg av båten, mens andre liker style og relaterer dette til styling, motebilder og biler... Stil fra bokmålsordboka til språkrådet: Stil m1 (norr stíll 'skrivemåte', lat. stilus 'griffel') uttrykksmåte, (kunstnerisk) form s-en i en roman, i en symfoni / eventyrs-, kansellis-, sagas-, operettes- / bunden s- poesi / muntlig s- / en kirke i romansk s-, gotisk s- / et hus i gammel s- / form, måte, (helhets)preg det han sa, var helt i s- med det foregående / smakfull, fornem måte opptre med s- og eleganse / holde s-en, komme ut av s-en også: beholde, miste fatningen / dimensjon, omfang drive i stor s- Style fra samme ordbok: style v1 (utt staile; eng.) utføre styling s- reklamefilmer, motebilder, biler Redigert 28.November.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nøtterøy Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Stil forbinder jeg med sene kvelder, og alt for sene innleveringer en gang på -80 tallet Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Bokmålsordboka er skrevet av og for landkrabber, sydvesten. Her snakker vi om sjøsproget som den før nevnte Caspar Brochmann kaldte det. Halvt engelsk/spansk/portugisisk og gud vet hva - og halvt norsk. En salig røre, men morsomt å høre på. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Det heter for fxx ikke "style". Det heter "stail" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.