Jump to content

Glad i båtlivet

Tallisman

Recommended Posts

Ser att dett er blitt skrevet noen innlegg angående gleden ved og ha båt og påstanden att en kan ha like stor glede av en liten båt som en stor båt . Jeg har drevet med båt i 20 år og feriert mange sommerer i båter rundt ca 26 fot og må si att jeg har hatt stor glede av dette .menn i det senere år har jeg merket att jeg som regel altid har hvært den minste båten i di fleste havner jeg har hvert.Ja det hvirker nesten slik att har en en båt på 26 fot så er den blitt for liten i våre dager til og gå på tur med . og det ser ut for meg att dett for mange er svært vigtig og ha en stor båt for en må for alldel ta seg godt ut . Synes og att det er komt inn en stor ukultur i båtlivet att dett stadig går mot større båter att en går til innkjøp av større båt på grunn av att en synes en får mer komfort i en stor båt kan nokk hvære rigtig menn like vigtig vil jeg tro det er og ta seg godt ut .De er nesten beklaglig må en si att det er blitt sånn. Har foresten i det siste latt meg rive med jeg også da jeg ikke lenger har en båt på 26 fot men en som er 34 så har jeg gjort mitt til att ukulturen fortsetter jeg også

Inter Tc skrev:
Har foresten i det siste latt meg rive med jeg også da jeg ikke lenger har en båt på 26 fot men en som er 34 så har jeg gjort mitt til att ukulturen fortsetter jeg også
Jeg har også gjort meg en del tanker om akkurat det der snobberiet. Selv om jeg i ungdommen har hatt betydelig større båt enn i dag har jeg de siste 10 år jobbet meg oppover i status på en måte, stort sett større båter med mer fart men har så definitivt gjort det for egen del. Det er meg revnende likegyldig hvilken båt naboen har eller de jeg havner sammen med i gjestehavn/uthavn. Det jaget der har jeg ikke råd til, verken med bil, båt eller andre saker. Det gode båtliv handler om å ha en båt vi trives med og hva andre synes om den får bli deres sak :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Tror jeg har det litt som SveinHa, selv om jeg ikke har kommet like langt. Båten min blir neppe min siste, men hvis jeg bytter ut i noe større, er det for min egen del, altså for å mer plass og komfort. Nå det er sagt ser jeg ikke for meg bytte av båt på lenge, så får jeg heller innfinne meg med at vi er blant de minste baljene på fjorden. Trøster meg da med at det enkleste ofte er det beste. For eksempel er det ikke så mye teknisk som kan gå galt ombord hos oss.

Jeg har gått fra 32 fot til 20, og det er fordeler og ulemper. Når jeg skal på skikkelig tur, er det sammen med venner som har en 41-foter. Ypperlig komfort og alt tenkelig utstyr.

Med stor båt følger det også noen ulemper, f.eks store utgifter og dårlig samvittighet for at båten blir for lite brukt.

Jeg synes verken det er grunn til å ha mindreverdighetsfølelse i liten båt, eller å beklage at man går over til større båt. Det viktigste er at man har den båten som passer best i forhold til ønsker, bruk og økonomi. Og at man ikke blir sittende med en båt man egentlig ikke er fornøyd med, eller som ikke lenger passer til behovet.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Er nok også i SveinHa gruppen. Nå har det vært rimelig mange år med 25-26 foter og trives bra med det. Utstyr i 3 høyder ombord så det holder og når den evigvarende ombygging og modifisering er unnagjort så finner jeg nok på noe nytt å gjøre ombord. Hvordan båt andre har interesserer meg omtrent midt i ryggen. Jeg trives med det gamle Slagskibet jeg.

Hvor går,eller hvor skal grensen gå på stor eller liten båt? Jeg har hatt båt i 25 år og har som de fleste andre lyst på større båt hver gang. Den vi har nå er på 32 fot og dekker vårt behov og blir brukt hver helg og ferier hvert år. Har vi lyst til å ligge ute i skjærgården så gjør vi det uten problemer, Har jeg lyst til å ta en tur alene med båten gjør jeg det uten problemer, og ikke minst så får jeg alltids en plass i gjestehavner uten å måtte ligge longside og være til irritasjon for andre.

Ungene var alltid med til 18 - 20 års alderen, ( i mindre båt),men nå er det jo bare oss to og allt skulle ligge tilrette for at båten vår er helt perfekt til vårt bruk.

Så til poenget: HVORFOR er det da slik at jeg,(ikke min kone) har lyst på STØRRE båt?

Hvis jeg nå f.eks skulle gå hen å kjøpe meg enda større båt, f.eks 36 fot så vet jeg av erfaring at den som sitter å saumfarer annonser etter sesongens slutt etter større båt,er meg.

Så hvis man er fornuftig,(som min bedre halvdel),så tror jeg man må være fornøyd med det man har, Opplevelsene man er heldig å få oppleve på sjøen er akkurat de samme om man har stor eller liten båt.

Jeg får si som en kompis av meg som aldri har hatt båt sa:

"Jeg skulle ønske jeg hadde lyst på båt jeg"

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Sitat
Hvis jeg nå f.eks skulle gå hen å kjøpe meg enda større båt, f.eks 36 fot så vet jeg av erfaring at den som sitter å saumfarer annonser etter sesongens slutt etter større båt,er meg.

:lol: :lol: :lol: Slik er båtmenneskets vesen!! :flag:

Trøst deg med at du ville langt fra være alene ... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...