Pondus 32 Startet 28.November.2006 Link til dette innlegget Startet 28.November.2006 Hei! Har lader i båten som kan slås av og på. Dersom jeg glemmer å slå av laderen med bryteren på laderen etter at jeg har koplet fra landstrømmen, vil laderen tappe batteriene for strøm? Har nytt opplegg i båten. Tre 125amp batterier. Det eneste som er koplet direkte til batteriene er laderen, lenepumpa til septik og VHF samt hovedstrømkablene. Alt annet brytes når jeg slår av hovedstrømbryteren Av og til ser det ut til at noe stjeler strøm etter at alt er avslått. SÅ kom jeg på at kanskje jeg av og til har glemt å slå av laderen etter at landstrømmen har vært påkoblet. Alle tre batteriene tømmes av og til i løpet av 7-10 dager. (Har egne startbatterier så jeg er litt berget der) Har ladet opp batteriene til topp nivå. Sjekket syrenivå mm. Batteriene har nå stått ubrukt med alt frakoblet i to uker. Fortsatt holder batteriene 12.68V Dersom det ikke er laderen som er problemet. Kan VHF, septicpumpe mm stjele strøm når de ikke er slått på? Noen innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 (redigert) Hei. Ja, da skulle du best ta en måling. Noen ladere har ikke noe avskilling, men det ha blitt skjelden hvis ikke laderen er av dårlig kvalitet. Det beste er hvis du måler både strøm (med Amperetang) og spenning mellom laderen / batteriene og batterier / forbrukere. Over tiden er det enklere å overvåke systemet med en fornuftig batterimåler som er installert permanent. Redigert, fordi jeg glemte å gå inn på resten: VHF, pumper og slike apparater tar seg vanligvis ikke noe strøm. En annen sake er det med apparater som har egen minne eller lig. Hvis disse trenger permanent forsyning så trekker de selvfølgelig strøm. Men som sagt, dette må måles. Jørg Redigert 28.November.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Pondus 32 Svart 28.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Takker! Tenkte bare å sjekke om noen kjente til problemet med lader som trekker strøm når den ikke er i bruk men ikke avslått. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Ja, dette problemet finnes. Men det er ikke pga. bryteren men pga. koblingen i ladningsdelen. Nyere ladere (ikke-analoge) har dette skjeldenere enn analoge ladere. Men også switchmode-ladere av i dag kan har en dårlig beskytt uttak, slik at enten laderen selv bruker strøm fra batteriene, eller at det finnes en utjevningsladning mellom batterier (via laderen) så sant laderen har flere uttak. Men som sagt kan dette bare måles og det skulle du gjøre, i alle fall hvis du misstenker noe for utladning allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SveinHa Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 (redigert) Det ser jo ut til at du har lokalisert problemet selv. Septikpumpe og VHF skal IKKE bruke strøm når de er av, kanskje VHFen bruker litt men helt ubetydelig i denne sammenheng. Klarer du å tømme 375Ah i løpet av et par uker bør du merke det på at en av de 3 tingene blir varm, mitt tips er laderen. Det finnes en del ladere som tapper batteriet mer eller mindre når de er frakoblet nett. Om du ikke har spesielt behov for å ha septikpumpen koblet før hovedbryteren ville jeg ha flyttet denne til etter bryteren. Redigert 28.November.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Pondus 32 Svart 28.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Takker igjen! Når du SveinHa skriver frakoblet tenker du da på avslått eller må disse fysisk frakobles. Vil bare dobbeltsjekke:) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 De fleste ladere har vel en slags strømmåler innebygd som vil stjele litt strøm men hvor mye varierer sikkert fra lader til lader. Sitér dette innlegget Link to post
Pondus 32 Svart 28.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Ingen måler på laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 De fleste ladere har vel en slags strømmåler innebygd som vil stjele litt strøm men hvor mye varierer sikkert fra lader til lader. Det dreier seg mer om internt motstand av laderen og gjelder meget spesiellt når den har flere uttak. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SveinHa Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Når du SveinHa skriver frakoblet tenker du da på avslått eller må disse fysisk frakobles. Vil bare dobbeltsjekke:)For så vidt begge deler men snakker da om 220V siden. Kobler du fra på 12V siden kan den jo ikke tappe batteriene. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gullfisk Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Det må da være noe galt med laderen hvis det er den som gjør det. Blir jo 1,5A i snitt over 10 dager(teoretisk). Skulle være greit å måle seg fram til i allefall. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Hei!Har lader i båten som kan slås av og på. Dersom jeg glemmer å slå av laderen med bryteren på laderen etter at jeg har koplet fra landstrømmen, vil laderen tappe batteriene for strøm? Dersom det ikke er laderen som er problemet. Kan VHF, septicpumpe mm stjele strøm når de ikke er slått på? Noen innspill. Hvis laderen er tilkoblet batteriene og netttilkobling brytes/slåes av så vil en del ladere trekke strøm, men det er lite. Mascot sin ladere trekker 1-3.5 mA ved frakoblet nettstrøm. Dvs at det tar veldig lang tid for å tappe ned noe særlig på batteriene. Vanligvis skal ikke VHF eller septikpumpe ta strøm så lenge de ikke står på. Du har ikke en lense pumpe som sjekker ved å starte om det er vann i kjølen av og til da? Sitér dette innlegget Link to post
Pondus 32 Svart 28.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Hei, og takk for alle var og forslag! Det er kun septikpumpe og VHF som er koblet direkte til batteriene. Det er ikke koblet landstrøm til laderen permanent. Laderen har ikke alltid vært avslått med bryteren on/off som sitter på laderen. Det som jeg lurer på er om laderen stjeler strøm fra batteriene når bryteren på laderen står on og det ikke er koblet landstrøm på. (Innkoblingen til landstrøm ligger på utsiden av båten og denne erkoblet fra når den ikke er i bruk) Siden dette kun har skjedd av og til er det kanskje grunnet at jeg har glemt å slå av laderen etter at jeg har brukt landstrøm og lading. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.November.2006 Link til dette innlegget Svart 28.November.2006 Svaret har du fått - ja, men svært lite 1-3.5 mA. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Lensepumpe og VHF skal ikke bruke strøm når de er av. Om de gjør det likevel, så er det et overslag i dem. Men, dette er i teorien. VHF kan saktens ha noen småkretser som er på selv når den er av. Men skal trekke minimalt med strøm. Lensepumpa bruker jo strøm om den pumper, jeg går ut fra det er en bryter på den som slår inn når det kommer vann i båten. Her blir spørsmålet, hvor ofte og lenge pumper den. Er det lekkasje i båten. Om laderen er av gammel type for bare lading, altså trafo og likeretter så skal den absolutt ikke trekke strøm om den er av, eller om den er på og landstrøm er fjernet. Er laderen av ny type, som måler batteriets tilstand, noen viser den også, så vil den kunne bruke strøm. Men lite. Amperemetertang i denne sammenhengen er ikke verdens beste løsning, de er altfor unøyaktige på målinger under 1 ampere. Her er mitt forslag. La laderen være av, uten landstrøm, ta så av den ene ledningen til batteriene, og mål først spenning der i mellom. Den skal være lik null. Er den over null, så vil det gå strøm i kretsen om du kobler ledningen tilbake. Er det full spenning der så må du ikke koble amperemeter mellom, for de fleste er på rundt 10 ampere, noen på 20, og da går sikringen i instumentet alternativt at instumentet ryker om det ikke er sikret. Er det veldig lite spenning, så kobler du amperemeteret mellom lade ledning og der på batteriet du tok den av, og ser hvilket utslag du får. På samme måte kan du sjekke lensepumpe og VHF. Og sjekke spenningen som jeg nevnet først, er for og se om det er mye overslag i kretsen. I noen tilfeller kan du bli jukset med denne målingen, så den er ikke bombesikker. En annen og veldig enkel måte om se om det går mye strøm i kretsen er og se om det gnistrer når du holder dytter ledningen borti batteripolen eller tar den bort. Gnistrer det, så er det overslag, eller du kan også nå bli jukset om det er en kondensator i kretsen. Strøm er ikke alltid like enkelt. En tredje måte og sjekke om det går mye strøm i kretsen er å koble en prøvelampe i kretsen og se om lampa begynner og gløde. Kanskje slå av lys for lettere og se om glødelampetråden blir rød i mørket. Et fjerde tips for og bevare amperemeteret om man er usikker er og koble en større lyspære, 50 watt eller så i serie med amperemeteret. Altså ene ledningen fra laderen inn på ene sida av pæra, ut fra andre siden av pæra til amperemeteret og ut fra amperemeteret til batteripolen. Titt i bryteren på lensepumpen, om der er overslag eller at den ikke bryter helt. Lensepumpa er jo den som sitter i vatten, og har størst sjanse for og få overslag. Bill Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Har ladet opp batteriene til topp nivå. Sjekket syrenivå mm. Batteriene har nå stått ubrukt med alt frakoblet i to uker. Fortsatt holder batteriene 12.68V Kan ike se at du har et problem i det hele tatt med den spenninga etter to uker. Med to batterier parallelkoplet (går ut fra at to av batteriene er forbruksbatterier med felles hovedstrømsbryter) og denne avlesinga etter to uker har du et friskt anlegg. Ikke unormalt at du ville få selvutlading større enn dette over en så lang periode. Normalspenning på et fulladet batteri er 12,6-12,7 V. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
JanB Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Men kvifor har du septikkpumpa kobla utanom hovudbrytar? Det er vel viktigare å ha vanleg lensepunpe med nivåbrytar kobla direkte på batteriet. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Careka Svart 31.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2006 (redigert) Her er link til en svenske som ser ut til å ha greie på alt om Strøm. Mye intres..... lesestoff her inne. http://web.telia.com/~u40404287/index.html Redigert 31.Desember.2006 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.