Jump to content

Lading/strøm/bruk

Pondus 32

Recommended Posts

Hei!

Har lader i båten som kan slås av og på.

Dersom jeg glemmer å slå av laderen med bryteren på laderen etter at jeg har koplet fra landstrømmen, vil laderen tappe batteriene for strøm?

Har nytt opplegg i båten. Tre 125amp batterier. Det eneste som er koplet direkte til batteriene er laderen, lenepumpa til septik og VHF samt hovedstrømkablene. Alt annet brytes når jeg slår av hovedstrømbryteren Av og til ser det ut til at noe stjeler strøm etter at alt er avslått.

SÅ kom jeg på at kanskje jeg av og til har glemt å slå av laderen etter at landstrømmen har vært påkoblet. Alle tre batteriene tømmes av og til i løpet av 7-10 dager.

(Har egne startbatterier så jeg er litt berget der)

Har ladet opp batteriene til topp nivå. Sjekket syrenivå mm. Batteriene har nå stått ubrukt med alt frakoblet i to uker. Fortsatt holder batteriene 12.68V

Dersom det ikke er laderen som er problemet. Kan VHF, septicpumpe mm stjele strøm når de ikke er slått på?

Noen innspill.

:headbang:

Hei.

Ja, da skulle du best ta en måling.

Noen ladere har ikke noe avskilling, men det ha blitt skjelden hvis ikke laderen er av dårlig kvalitet.

Det beste er hvis du måler både strøm (med Amperetang) og spenning mellom laderen / batteriene

og batterier / forbrukere.

Over tiden er det enklere å overvåke systemet med en fornuftig batterimåler som er installert permanent.

Redigert, fordi jeg glemte å gå inn på resten:

VHF, pumper og slike apparater tar seg vanligvis ikke noe strøm.

En annen sake er det med apparater som har egen minne eller lig.

Hvis disse trenger permanent forsyning så trekker de selvfølgelig strøm.

Men som sagt, dette må måles.

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ja, dette problemet finnes.

Men det er ikke pga. bryteren men pga. koblingen i ladningsdelen.

Nyere ladere (ikke-analoge) har dette skjeldenere enn analoge ladere.

Men også switchmode-ladere av i dag kan har en dårlig beskytt uttak, slik at enten laderen selv

bruker strøm fra batteriene, eller at det finnes en utjevningsladning mellom batterier (via laderen)

så sant laderen har flere uttak.

Men som sagt kan dette bare måles og det skulle du gjøre, i alle fall hvis du misstenker noe for utladning allerede.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det ser jo ut til at du har lokalisert problemet selv. Septikpumpe og VHF skal IKKE bruke strøm når de er av, kanskje VHFen bruker litt men helt ubetydelig i denne sammenheng. Klarer du å tømme 375Ah i løpet av et par uker bør du merke det på at en av de 3 tingene blir varm, mitt tips er laderen. Det finnes en del ladere som tapper batteriet mer eller mindre når de er frakoblet nett.

Om du ikke har spesielt behov for å ha septikpumpen koblet før hovedbryteren ville jeg ha flyttet denne til etter bryteren.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
De fleste ladere har vel en slags strømmåler innebygd som vil stjele litt strøm men hvor mye varierer sikkert fra lader til lader.

Det dreier seg mer om internt motstand av laderen og gjelder meget spesiellt når den har flere uttak.

Jørg

Når du SveinHa skriver frakoblet tenker du da på avslått eller må disse fysisk frakobles. Vil bare dobbeltsjekke:)
For så vidt begge deler men snakker da om 220V siden. Kobler du fra på 12V siden kan den jo ikke tappe batteriene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Hei!

Har lader i båten som kan slås av og på.

Dersom jeg glemmer å slå av laderen med bryteren på laderen etter at jeg har koplet fra landstrømmen, vil laderen tappe batteriene for strøm?

Dersom det ikke er laderen som er problemet. Kan VHF, septicpumpe mm stjele strøm når de ikke er slått på?

Noen innspill.

:headbang:

Hvis laderen er tilkoblet batteriene og netttilkobling brytes/slåes av så vil en del ladere trekke strøm, men det er lite. Mascot sin ladere trekker 1-3.5 mA ved frakoblet nettstrøm. Dvs at det tar veldig lang tid for å tappe ned noe særlig på batteriene.

Vanligvis skal ikke VHF eller septikpumpe ta strøm så lenge de ikke står på. Du har ikke en lense pumpe som sjekker ved å starte om det er vann i kjølen av og til da?

Hei, og takk for alle var og forslag!

Det er kun septikpumpe og VHF som er koblet direkte til batteriene.

Det er ikke koblet landstrøm til laderen permanent. Laderen har ikke alltid vært avslått med bryteren on/off som sitter på laderen. Det som jeg lurer på er om laderen stjeler strøm fra batteriene når bryteren på laderen står on og det ikke er koblet landstrøm på.

(Innkoblingen til landstrøm ligger på utsiden av båten og denne erkoblet fra når den ikke er i bruk)

Siden dette kun har skjedd av og til er det kanskje grunnet at jeg har glemt å slå av laderen etter at jeg har brukt landstrøm og lading. :eek:

Lensepumpe og VHF skal ikke bruke strøm når de er av. Om de gjør det likevel, så er det et overslag i dem. Men, dette er i teorien. VHF kan saktens ha noen småkretser som er på selv når den er av. Men skal trekke minimalt med strøm.

Lensepumpa bruker jo strøm om den pumper, jeg går ut fra det er en bryter på den som slår inn når det kommer vann i båten. Her blir spørsmålet, hvor ofte og lenge pumper den. Er det lekkasje i båten.

Om laderen er av gammel type for bare lading, altså trafo og likeretter så skal den absolutt ikke trekke strøm om den er av, eller om den er på og landstrøm er fjernet.

Er laderen av ny type, som måler batteriets tilstand, noen viser den også, så vil den kunne bruke strøm. Men lite.

Amperemetertang i denne sammenhengen er ikke verdens beste løsning, de er altfor unøyaktige på målinger under 1 ampere.

Her er mitt forslag. La laderen være av, uten landstrøm, ta så av den ene ledningen til batteriene, og mål først spenning der i mellom. Den skal være lik null. Er den over null, så vil det gå strøm i kretsen om du kobler ledningen tilbake. Er det full spenning der så må du ikke koble amperemeter mellom, for de fleste er på rundt 10 ampere, noen på 20, og da går sikringen i instumentet alternativt at instumentet ryker om det ikke er sikret.

Er det veldig lite spenning, så kobler du amperemeteret mellom lade ledning og der på batteriet du tok den av, og ser hvilket utslag du får.

På samme måte kan du sjekke lensepumpe og VHF.

Og sjekke spenningen som jeg nevnet først, er for og se om det er mye overslag i kretsen. I noen tilfeller kan du bli jukset med denne målingen, så den er ikke bombesikker. En annen og veldig enkel måte om se om det går mye strøm i kretsen er og se om det gnistrer når du holder dytter ledningen borti batteripolen eller tar den bort. Gnistrer det, så er det overslag, eller du kan også nå bli jukset om det er en kondensator i kretsen.

Strøm er ikke alltid like enkelt.

En tredje måte og sjekke om det går mye strøm i kretsen er å koble en prøvelampe i kretsen og se om lampa begynner og gløde. Kanskje slå av lys for lettere og se om glødelampetråden blir rød i mørket.

Et fjerde tips for og bevare amperemeteret om man er usikker er og koble en større lyspære, 50 watt eller så i serie med amperemeteret. Altså ene ledningen fra laderen inn på ene sida av pæra, ut fra andre siden av pæra til amperemeteret og ut fra amperemeteret til batteripolen.

Titt i bryteren på lensepumpen, om der er overslag eller at den ikke bryter helt. Lensepumpa er jo den som sitter i vatten, og har størst sjanse for og få overslag.

Bill

Har ladet opp batteriene til topp nivå. Sjekket syrenivå mm. Batteriene har nå stått ubrukt med alt frakoblet i to uker. Fortsatt holder batteriene 12.68V

Kan ike se at du har et problem i det hele tatt med den spenninga etter to uker. Med to batterier parallelkoplet (går ut fra at to av batteriene er forbruksbatterier med felles hovedstrømsbryter) og denne avlesinga etter to uker har du et friskt anlegg. Ikke unormalt at du ville få selvutlading større enn dette over en så lang periode. Normalspenning på et fulladet batteri er 12,6-12,7 V.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 1 måned senere...

Her er link til en svenske som ser ut til å ha greie på alt om Strøm.

Mye intres..... lesestoff her inne.

:fireworks2::fireworks3::fireworks1::newyearcheers:

http://web.telia.com/~u40404287/index.html

:newyearsign::newyearcheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...