JanS/EIR Startet 28.November.2006 Del på Facebook Startet 28.November.2006 50.000 besøk på KNBF-siden - og takk for det! Vi har registrert at det gikk" vår vei" med dieselavgift-saken. Honnør til KNBF og til de 391 båtinteresserte som støttet aksjonen med de 75 kronene. Om noen nå skulle føle et stikk av dårlig samvittighet så er det fullt mulig å rette på det ved se i øynene at vi må stå sammen skal vi komme noen vei! Kom igjen da karer! med forhåpningsfull hilsen JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Gas Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Har vel aldri fått så mye igjen for 75 kroner i mitt liv.. Vel anvende penger,kommer til å bli medlem i tillegg. Så samvittigheten her er sånn noenlunde bra Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Støttet men kommer ikke til å bli medlem. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Gjør sikkert en grei jobb de, men da jeg som foreningsløs må betale noen kroner mer i kontigent er det en prinsippsak å ikke være medlem. Samvittighet: verdens beste! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Hei, oppfordrer alle til å melde seg inn, har vært medlem i mange mange år. Det er kun et ønske jeg (flere med meg) har og det er at KNBF hører bittelite mere på hva vi medlemer ønsker. Kanskje Syvert kunne fortelle om hvordan det kan ordnes i praksis ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
JanS/EIR Svart 1.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Takk for positiv oppfordring, Contraband! Nå er det vel slik at hverken Syvert/KNBF eller andre organisasjoner klarer å gjøre alle sine medlemmer til "laks", men et minimum av felles interesser mener jeg mange må kunne finne i KNBF's arbeid. Det som forskrekker meg noe er at såvidt få har funnet det bryet verdt å melde seg inn for å støtte den eneste store organisasjonen vi faktisk har. Jo flere vi blir, jo mer kan vi påvirke saker vi blir berørt av. Ønsker vi å påvirke KNBF's arbeid innad må vi vel gjøre det innenfra? Men her skal jeg overlate til Syvert å svare mer spesifikt. Håper flere kommer på banen med synspunkter her! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sjøtummel Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Det som forskrekker meg noe er at såvidt få har funnet det bryet verdt å melde seg inn for å støtte den eneste store organisasjonen vi faktisk har. En liten saksopplysning: Vi har to store interesseoranisasjoner for fritidsbåtfolket her i landet. NSF har selvsagt en annen profil enn KNBF, førstnevnte er i hovedsak for dem som har båter med tekstilmotor. Dermed er ikke de to i konkurranse, men de vil mange ganger ha en mening om de samme sakene og representerer begge en ganske stor medlemsmasse. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Nei, jeg støtter IKKE KNBF. Av den enkle grunn at de ikke favner det brede lag av båtfolk. De er å betrakte som en interessegruppe for en enkelt nisje av båteiere. Når gjennomsnittsbåten her til lands har bensinmotor, og KNBF oppfordrer til å IKKE ENGANG PRØVE å harmonisere misforholdet på maritime drivstoffavgifter på det mest gunstige tidspunktet vi har hatt i moderne norsk samferdselpolitikk nettopp for å kunne gjøre dette, er de ikke en båtforening jeg vil vurdere å støtte. Tvert i mot, jeg oppfordrer til å starte en konkurerende forening med en tinglyst målsetting om å utjevne denne miljøfiendtlige urettferdigheten i samfunnet. La oss få slutt på at vanlige lønnsmottagere sponser fiffens drivstoff. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bliss X Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Jeg er ikke medlem av KNBF av den enkle grunn at jeg ikke har noe særlig til overs for "ettparti" tankegangen som er gjeldene. Jeg tror båtinteresse favner alt for vidt og bredt til at en organisasjon kan tale alles interesse. Det er mange motstridende interesser ute å går. Jeg ønsker å stå fritt, og er ikke så lysten på at "noen" skal representere meg. Jeg støtter og er enig med KNBF i flere saker, men vil ikke gå så langt som til å bli medlem. Jeg oppfatter også KNBF til å være en typsik motorbåt organisasjon selv om de hevder det motsatte. Det klages stadig over det lave medlemstallet, og det er vel en grunn til at KNBF sliter så mye med å få flere medlemmer? Kanskje de burde foreta en markedsundersøkelse for å finne årsaken? Meningen med dette inlegget var ikke å kritisere KNBF, men å forklare mitt ståsted. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 (redigert) Da samfunnet har blitt mer og mer saksorientert og hvor særinteressene vinner på bekostning av et naturlig og logisk demokrati, har ikke båtfolket noen annet valg enn å spille det samme spillet. Det er nok av motarbeidende krefter som ikke ønsker fritidsflåten noe godt. Stikkord er miljø, politikere, avgifter, natur, fiske etc. Vi kan mene så mye som vi vil om enkeltsakene til KNBF, men jeg tror ikke vi har råd til å stå på sidelinja enkeltvis og rope fra hver vår holme. Dieselaksjonen har faktisk bevist at det gamle slagordet, om å stå sammen, jammen virker. Så har vi noen valg? Jeg anbefaler alle å melde seg inn, gjerne i hvert sitt forbund, KNBF eller KNS. Begge forbundene sto sammen nå og gjør det sikkert det samme ved neste korsvei også. Båtfolkene har alltid bedt om å få være i fred på sjøen og har hverken hatt lyst eller interesse for intrigene i storpolitikken. Da kunne det være godt å vite at noen gidder å gjøre det for deg. PS. KNBF har vel 19000 medlemmer. KNS 4000? NSF 25000? BP 9000 Redigert 1.Desember.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
JanS/EIR Svart 1.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 (redigert) Greie synspunkter fra Sjøtummel, Morse og Lasse, og forbilledlig saklig og fint framlagt! Momentet med bensinavgiften har jeg stor forståelse for, har selv bensinmotor, og har hatt det i siden 1970, så det blir mange kroner i veiavgift. Men en konkurrerende forening??" Splitt og hersk" er det noe som heter. Og uten å dra sammenligningen for langt, hva vil skje(skjer) om to eller flere fagforbund skal forhandle lønn for samme gruppe? Ønsker vi en annen profil i KNBF så mener jeg vi må engasjere oss på "innsida"! mvh JanS red: Du postet øyeblikket før meg, Kr.M! Helt enig i det du skriver! Redigert 1.Desember.2006 av JanS/ m/y Gygra (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Mouche Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Siden Lasse har skrevet slik jeg også tenker så skal jeg iikke kjede dere med å gjenta det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MT. Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Men en konkurrerende forening??" Splitt og hersk" er det noe som heter. Og uten å dra sammenligningen for langt, hva vil skje(skjer) om to eller flere fagforbund skal forhandle lønn for samme gruppe? Takk for at du understreker poenget mitt. KNBF har kommet ut av skapet som en båtforening som kun "forhandler" på vegne av de få. Massene gidder de ikke bry seg med, så lenge medlemsklientellet husker at dette er KONGELIG, må vite. Norge trenger en båtforening som ivaretar interessene på vegne av gjennomsnittsbåteieren, og ikke marionetter som forhandler Stordalens dieselpris. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Slagskibet Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 La oss få slutt på at vanlige lønnsmottagere sponser fiffens drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 PS. KNBF har vel 19000 medlemmer. KNS 4000? NSF 25000? BP 9000 Her blandes det epler og bananer igjen. KNS er et idrettslag organisert under NSF. NSF er et særforbund under Norges Idrettsforbund. På linje med Fotballforbundet, Motorsportforbundet osv. Motorbåtforbundet er en organisasjon for særinteresser. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Massene gidder de ikke bry seg med, så lenge medlemsklientellet husker at dette er KONGELIG, må vite. Da har du jo en gyllen mulighet SM til å starte en båtforening for massene. Fanesaken sier seg selv, nemlig bort med veiavgift på båtbensin. Massene vil garantert slutte opp siden avgiften er så uretferdig som du sier og rammer så mange. Sist vi diskuterte avgiftene på båtbensin mener jeg å huske at det minst måtte være en 6-8 stykker som var enig med deg. Ikke de store massene kanskje, men en god begynnelse Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 mener jeg å huske at det minst måtte være en 6-8 stykker som var enig med deg. Ikke de store massene kanskje, men en god begynnelse Ja, og ta med deg en 6-8 dieselavgifts kåte seilbåteiere i samme slengen så kan det bli riktig koselig i klubben. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Hei Baatplassfolket Ojoj...Her var det mye å svare på! Men først og fremst tusen takk for interessen for det KNBF driver med og for interessante synspunkter, særlig de kritiske fordi de gir klare signaler om hva vi bør skjerpe oss på! For det første må jeg presisere at KNBF er landets eneste interesseorganisasjon for eiere og brukere av fritidsbåt. Norges Seilforbund er primært en idrettsorganisasjon tilknyttet Norges Idrettsforbund. Riktignok har de en komite som jobber med "båt og samfunn", men KNBF er den eneste båtorganisasjonen som KUN er en interesseorganisasjon. NSF er dessuten ikke landsomfattende. De har ikke en eneste medlemsforening i Finnmark. Forøvrig har vi et godt samarbeid med NSF i mange saker. De ca. 19.000 medlemmene (vi nærmer oss nå 20.000) representerer sammensetningen av fritidsbåtflåten, med ca. 85% motorbåter og ca. 15% seilere. 150 båtforeninger over hele landet, fra Oslo til Kirkenes er tilsluttet KNBF (medlemstilslutningen i forhold til antall fritidsbåter er størst i Troms og Finnmark!). Kongelig Norsk Seilforening (KNS) er en lokal seilforening på Bygdøy i Oslo, selv om de også har en del medlemmer rundt om i landet som først og fremst er medlemmer for å kunne føre splittflagget på båten. Vi har også et utmerket samarbeid med KNS i mange saker. Er det forresten ikke snart på tide å legge denne "polariseringen" bak oss. Det blir stadig flere seilbåter som aldri har seilene oppe, men går for motor rett og slett fordi seilbåten er et alternativ til hytte og gir mer båt for pengene. Den eneste forskjellen er regattaseiling, og den idretten tar Norges Seilforbund seg av på en utmerket måte. Når det gjelder det øvrige båtlivet har både seilere og motorbåtfolk felles interesser! Jo da, kjære båtvenner, jeg lytter til hva båtfolket mener. I så måte er Baatplassen min viktigste informasjonskilde, men jeg får daglig inn meldinger fra media over hele landet som snakker og skriver om båt, båtliv og båtfolk. På den annen side må jeg minne om at jeg bare jobber i forbundet. Båtforbundet består av 6 regioner fordelt over hele landet, forbundsstyre, arbeidsutvalg, komiteer og utvalg med mange dyktige og engasjerte tillitsvalgte med sterke og klare meninger som jeg ikke bare må lytte til, men også med rette forventer at jeg gjør det jeg får beskjed om! Det er med KNBF som en hver annen organisasjon; hvis man ønsker å ha direkte innflytelse på beslutningsprosessen så må man være medlem og helst også engasjere seg som tillitsvalgt. Som sagt; jeg lytter til alle meninger, men jeg legger størst vekt på meningene til våre medlemmer som sørger for at vi kan gjøre jobben ved å betale kontingenten, enten gjennom foreningsmedlemskap eller som direkte tilsluttet medlem. Jeg ser mange grunner i denne tråden for ikke å være medlem, men det er tross alt et faktum at det er våre medlemmer som betaler for at vi kan gjøre jobben som også mange andre får glede av, men ikke vil betale for. Vi har tross alt bidratt til å spare båtfolket for ganske mye penger gjennom dieselaksjonen, hvor underskuddet på ca. 60.000 kroner dekkes av våre medlemmer, ved å bidra til at momsen på båtplasser ble fjernet, ved å stoppe forslaget i Norsk Transportplan om en farledsavgift for fritidsbåter, bare for å nevne noen av de største sakene hvor båtfolket har spart inn kontingenten i ganske mange år fremover. Påstanden om at KNBF kun "forhandler" på vegne av de få som er "kongelige", og at vi er en interessegruppe for en nisje av båteiere, burde falle på sin egen urimelighet når man ser på sakene KNBF har fått gjennomslag for! Det er også et faktum at ingen av de andre organisasjonene, bortsett fra NORBOAT (Båtbransjeforbundet) var på banen i noen av disse sakene. Det er nå en gang slik at våre sentrale myndigheter kun forholder seg til landsomfattende organisasjoner når det gjelder høringer, sammensetning av arbeidsutvalg og samarbeidsmøter. Båtfolket må ha en felles interesseorganisasjon hvis de vil bli hørt hos politikere og myndigheter. Men skitt au. Vil man ikke så vil man ikke... Så var det bensinavgiften da. Det var jo nettopp fordi jeg tok fatt i denne urettferdigheten i et intervju med TV2 Nettavisen 29. juli, som senere førte til debatt i P4 og Kanal 24, at forslaget om å fjerne dieselavgiften kom inn i Statsbudsjettet! Dette er bekreftet i en mail som jeg fikk fra SV's finanspolitiske talsmann Heikki Holmås. Da kommer vi en i en "pest/kolera-situasjon" hvor det er bedre å oppnå noe enn å tape alt. Det er ikke dermed sagt at vi har glemt bensinavgiften, men det er neppe klokt å ta den saken opp igjen nå. PUH! Jeg håper jeg har fått med svar på de fleste spørsmålene som har kommet i tråden så langt. Hvis det er noen vektige synspunkter som jeg ikke har fått med meg det, så tar jeg gjerne imot en påminnelse. Nå har jeg jo hele helgen å ta av... Det ville jo vært trist hvis jeg ble rammet av båt-abstinens! GOD HELG BÅTVENNER! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Suzuki Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Ja, og ta med deg en 6-8 dieselavgifts kåte seilbåteiere i samme slengen Si det en gang til er du snill. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mix Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Si det en gang til er du snill. Suzuki Ja, og ta med deg en 6-8 dieselavgifts kåte seilbåteiere i samme slengen så kan det bli riktig koselig i klubben. Fornøyd nå ? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Er jolo medlem av KNBF? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Fornøyd nå ? Gjerne enda en gang. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Gjerne enda en gang. Suzuki Han glemte alle ene, så en gang til med noen er hadde gjort seg Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Det virker som om 2 dieselavgifts kåte seilbåteiere allerede er kommet ut av skapet. Og det helt frivillig. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Men er du medlem av KNBF da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.