Jump to content

Fødepumpe til VP MD21A - defekt sil

Patton

Recommended Posts

Jeg har for tiden startproblemer på min 75 mod MD21A etter å ha dratt luft inn i dieselsystemet. Problemet oppstod fordi jeg forsøkte å starte uten å lufte etter å ha tappet av vannutskilleren. :smiley:

Under feilsøkingen skrudde jeg av topplokket på fødepumpen (der hvor den manuelle håndpumpen sitter), kom så til en liten finmasket sil full av møkk. Ikke nok med det, den var også særdeles dårlig, med et hull større en det som skal være. Monterte hele greia uten silen. Har fremdeles ikke fått start, men pga frosten i det siste har jeg heller ikke forsøkt.

Når det gjelder silen så bør jeg nok få tak i en ny. Er dette handelsvare, eller må jeg bestille hele pumpa ny?

Da båten for meg er ganske ny har jeg ennå ikke vært i kontakt med VPs forhandlernett.

Bor på Eidsvoll, så jeg regner med at en forhandler i Osloområdet er det beste.

Hvem bør jeg kontakte, evt finnes det andre lure løsninger her?

Kan man fikse dette selv uten for mye mekanikererfaring?

Mvh Patton

Kast dritten og kjøp deg en ny matepumpe fra Varhaugs elektrodiesel for kr 750,- inkl mva og frakt. Tlf: 51 60 56 70

Hvis du har oljelekkasje rundt matepumpen bør du kjøpe ny simring også med det samme du er i gang. Det medfølger forøvrig bare èn pakning, og du bør ha to pakninger (en på hver side av "distanseklossen"). Det går greit å lage en selv av pakningsmateriale fra f.eks. Biltema.

Det er veldig lett å bytte pumpen selv. Du trenger unbrakoverktøy for å løsne boltene til pumpen og nye kobberskiver til banjokoblingene. Hullskruene til banjokoblingene har nøkkelvidde 5/8" hvis jeg ikke husker feil.

Lykke til,

GeirKS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...