Jump to content

Reklamasjonsrett på Autopilot


SRA

Recommended Posts

Holder med vilje ute firmanavn og type, da jeg ikke har noe utestående med disse men ønsker å forhøre meg i forkant har inne på en god fremgangsmåte og rettigheter.

 

Kjøpte i våres en brukt 2002 model seilbaåt med autopilot. Autopiloten er kjøpt ferdig innstalert i båt altså i 2002, et absolutt kurant merke. Autopiloten sin elektriske drivenhet står montert tørt og godt inne akterut.

 

Nå viser det seg at motoren har tatt kvelden og lar seg ikke reparere. Spørsmålet mitt er da;

 

Garantien er vil jeg anta er 1 eller 2 år slik at den er ikke aktuell uansett,

men reklamasjonsretten som er 5 år på produkter som har forventet levetid på minimum dette (slik jeg har forstått det).

 

Kan den brukes?

Link to post

Følgende er klippet fra Forbrukerrådets hjemmeside; http://forbrukerportalen.no/faq/1023109613.19

 

 

"Spørsmål:

Jeg opplever at forretninger opererer med forskjellig garantitid på like produkter. Hvor lang garantitid er det på de forskjellige produkter?

 

Svar:

Det finnes ingen bestemmelser i forbrukerkjøpsloven om garantitidens lengde.

Garantitiden blir bestemt etter hva som er avtalt mellom kjøper og selger på kjøpstidspunktet. Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger. I tillegg er du forpliktet til å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel.

 

Hvilke produkter som faller inn under henholdsvis to- og femårsfristen blir avgjort av rettspraksis. Forbrukerkjøpsloven har en bestemmelse som sier at det i forbrukerkjøp ikke er tillatt å avtale dårligere vilkår enn lovens bestemmelser. Garanti kan derfor defineres som en avtale som skal gi deg bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven i et avtalt tidsrom."

 

Regner med at en autopilot er ment å vare vesentlig lenger enn to år og da har du rett til å reklamere så svaret på ditt spørsmål er helt enkelt JA!!

 

Fint om du oppdaterer utvikling og utfall av saken.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg antar at siden autopiloten var innstallert i seilbåten da denne var ny, er den å betrakte som en del av båten. Etter mitt skjønn må derfor en reklamasjon ikke gå på produsenten/forhandler av autopiloten, men til selgeren av båten. Det vil da bli båtselgerens oppgave å gå til produsent/forhandler av autopiloten for å få den erstattet eller reparert. :rolleyes:

Link to post

.

Hva hvis båt med utstyr er kjøpt i Norge men utstyr er satt inn som ekstrautstyr i annet land, kan man da rette kravet mot importøren av utstyret til Norge?

Jeg kan ikke gi et veldig godt svar, men vil tro at det kan du ikke. Det virker i alle fall ikke rimelig at noen som ikke har tjent noe på et produkt, og ikke har hatt noe med salget av det å gjøre, skal ha et ansvar for deg som forbruker Da må du ganske sikkert gå til båtimportøren, eller direkte til produsenten av utstyret.

 

En annen sak er at importøren kanskje vil se seg tjent med å yte service og opptre som mellommann mot produsenten.

Link to post
Hva hvis båt med utstyr er kjøpt i Norge men utstyr er satt inn som ekstrautstyr i annet land, kan man da rette kravet mot importøren av utstyret til Norge?

Nei, det kan man nok ikke, for importøren av utstyreter jo ikke part i noen av kjøpsavtalene. Med mindre det foreligger en garanti som dekker det aktuelle utstyret, ha nok den norske importøren ingenting med feilen å gjøre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Interessant at en verdensgaranti ikke gjelder produkter kjøpt i USA..... var jo en noe kreativ garanti da. Vi bør vel være litt skeptisk til produsenter og importører som kun stiller seg bak produktene om det er kjøpt i Norge? At kjøpslov og 5 år ikke gjelder for ting fra utlandet er jo en annen sak og fullt forståelig.

Link to post
Hva hvis båt med utstyr er kjøpt i Norge men utstyr er satt inn som ekstrautstyr i annet land, kan man da rette kravet mot importøren av utstyret til Norge?

 

Har du noe kvittering eller annet kjøpsbevis fra den utenlandske forhandleren som leverte autopiloten ?

 

Jeg har hørt mange "solskinnshistorier" fra seilerkollegaer her i USA hvor forhandleren eller produsenten har erstattet defekt utstyr selv om garantien har vært utgått for lenge siden.

 

Det skader jo ikke å forsøke, i det minste kan du kanskje forhandle deg fram til er kraftig avslag dersom du må kjøpe ny motor til autopiloten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...