SRA Startet 29.November.2006 Del på Facebook Startet 29.November.2006 Holder med vilje ute firmanavn og type, da jeg ikke har noe utestående med disse men ønsker å forhøre meg i forkant har inne på en god fremgangsmåte og rettigheter. Kjøpte i våres en brukt 2002 model seilbaåt med autopilot. Autopiloten er kjøpt ferdig innstalert i båt altså i 2002, et absolutt kurant merke. Autopiloten sin elektriske drivenhet står montert tørt og godt inne akterut. Nå viser det seg at motoren har tatt kvelden og lar seg ikke reparere. Spørsmålet mitt er da; Garantien er vil jeg anta er 1 eller 2 år slik at den er ikke aktuell uansett, men reklamasjonsretten som er 5 år på produkter som har forventet levetid på minimum dette (slik jeg har forstått det). Kan den brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Følgende er klippet fra Forbrukerrådets hjemmeside; http://forbrukerportalen.no/faq/1023109613.19 "Spørsmål: Jeg opplever at forretninger opererer med forskjellig garantitid på like produkter. Hvor lang garantitid er det på de forskjellige produkter? Svar: Det finnes ingen bestemmelser i forbrukerkjøpsloven om garantitidens lengde. Garantitiden blir bestemt etter hva som er avtalt mellom kjøper og selger på kjøpstidspunktet. Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger. I tillegg er du forpliktet til å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel. Hvilke produkter som faller inn under henholdsvis to- og femårsfristen blir avgjort av rettspraksis. Forbrukerkjøpsloven har en bestemmelse som sier at det i forbrukerkjøp ikke er tillatt å avtale dårligere vilkår enn lovens bestemmelser. Garanti kan derfor defineres som en avtale som skal gi deg bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven i et avtalt tidsrom." Regner med at en autopilot er ment å vare vesentlig lenger enn to år og da har du rett til å reklamere så svaret på ditt spørsmål er helt enkelt JA!! Fint om du oppdaterer utvikling og utfall av saken. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SF Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Enig med Mouch. Du kan jo sjekke med fabrikant om de oppgir en forventet lvetid på sine autopiloter. Jeg antar at den er mellom 10 og 20 år en plass. Uansett mye mer enn 2 år. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kes Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Jeg antar at siden autopiloten var innstallert i seilbåten da denne var ny, er den å betrakte som en del av båten. Etter mitt skjønn må derfor en reklamasjon ikke gå på produsenten/forhandler av autopiloten, men til selgeren av båten. Det vil da bli båtselgerens oppgave å gå til produsent/forhandler av autopiloten for å få den erstattet eller reparert. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Her er den "springende regress" god å ha. Man behøver ikke å gå på selgeren av båten men kan velge å gå direkte på leverandøren av autopiloten. Da kan man gjøre gjeldende de samme krav som forrige eier kunne. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
SRA Svart 30.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2006 Takk for innspill, Worse? Hva hvis båt med utstyr er kjøpt i Norge men utstyr er satt inn som ekstrautstyr i annet land, kan man da rette kravet mot importøren av utstyret til Norge? Sitér dette innlegget Link to post
elna Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 . Hva hvis båt med utstyr er kjøpt i Norge men utstyr er satt inn som ekstrautstyr i annet land, kan man da rette kravet mot importøren av utstyret til Norge? Jeg kan ikke gi et veldig godt svar, men vil tro at det kan du ikke. Det virker i alle fall ikke rimelig at noen som ikke har tjent noe på et produkt, og ikke har hatt noe med salget av det å gjøre, skal ha et ansvar for deg som forbruker Da må du ganske sikkert gå til båtimportøren, eller direkte til produsenten av utstyret. En annen sak er at importøren kanskje vil se seg tjent med å yte service og opptre som mellommann mot produsenten. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 De store leverandørene av marin elektronikk som Raymarine og Simrad har nå verdensgaranti på sine produkter, men lengden på disse garantiene er selvsagt mye kortere enn norsk kjøpslov. Typisk 1 til 2 år. Det er også viktig å være klar over at utstyr kjøpt i USA som regel ikke er dekket av verdensgarantien. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Hva hvis båt med utstyr er kjøpt i Norge men utstyr er satt inn som ekstrautstyr i annet land, kan man da rette kravet mot importøren av utstyret til Norge? Nei, det kan man nok ikke, for importøren av utstyreter jo ikke part i noen av kjøpsavtalene. Med mindre det foreligger en garanti som dekker det aktuelle utstyret, ha nok den norske importøren ingenting med feilen å gjøre. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
SRA Svart 1.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Må kravet da rettes mot den norske forhandleren (importøren) der dette er kjøpt av første eier som ekstrautstyr og kreve dette via reklamasjonsretten? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Interessant at en verdensgaranti ikke gjelder produkter kjøpt i USA..... var jo en noe kreativ garanti da. Vi bør vel være litt skeptisk til produsenter og importører som kun stiller seg bak produktene om det er kjøpt i Norge? At kjøpslov og 5 år ikke gjelder for ting fra utlandet er jo en annen sak og fullt forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Hva hvis båt med utstyr er kjøpt i Norge men utstyr er satt inn som ekstrautstyr i annet land, kan man da rette kravet mot importøren av utstyret til Norge? Har du noe kvittering eller annet kjøpsbevis fra den utenlandske forhandleren som leverte autopiloten ? Jeg har hørt mange "solskinnshistorier" fra seilerkollegaer her i USA hvor forhandleren eller produsenten har erstattet defekt utstyr selv om garantien har vært utgått for lenge siden. Det skader jo ikke å forsøke, i det minste kan du kanskje forhandle deg fram til er kraftig avslag dersom du må kjøpe ny motor til autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Må kravet da rettes mot den norske forhandleren (importøren) der dette er kjøpt av første eier som ekstrautstyr og kreve dette via reklamasjonsretten? Det høres riktig ut, ja. Det er nettopp det som er den "springende regress". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.