Jump to content

Lading av batterier fra dynamoen


Seilinor

Recommended Posts

Jeg vet at dette emnet har vært diskutert i det vide og brede på dette forumet tidligere.

Jeg har lest det meste, pluss siste utgave av "Strøm ombord" skrevet av Jon Winge.

Selvsagt ble jeg mye klokere etter å ha lest alt dette, men mangler nok enda litt forståelse før jeg eventuelt forandrer noe ombord.

Jeg har en helt ny båt med en VP 2030 (28hk). Originalt ble den levert med 2 batterier, begge på 75Ah /C20.  Batteriene er koplet på hver sin krets. Ut fra batteriene har de hver sin hovedbryter.

Fra dynamoen går det en + ledning fram til Isolator (engelsk). Denne isolatoren har vel dioder(enveisventiler)? Fabrikatet er sure power industrier. Fra isolatoren går det en kabel til startbatteriet og en til forbruksbatteriet, fra hver sine kontakter.  Det går også kabler til motorromsvifta. som går så lenge dynamoen(motoren) går. På skjemategninga fra verftet er det striplet inn en forbindelse fra dynamoen til skruen på isolatoren som har forbindelse til forbruksbatteriet. Har ikke sjekket om denne striplete ledninga er montert i virkeligheta.

På grunn av lav spenning på forbruksbatteriet har jeg sjekket diverse ting for å finne årsaken.

Jeg har kjøpt inn 2 billige multimeter samt en syremåler. Multimeterene viser 1/10 V forskjell, så de er vel bare sånn passe å stole på.

Ved nylig måling (+3g i batterirommet) viste det ene 12,81 V og det andre 12,91 V på startbatteriet hvor motoren hadde stått i et døgn (hvilespenning). Forbruksbatteriet viste 0,3 V mindre.

Syrevekta viste 1,3 på det ene og 1,25 på det andre.

Etter at jeg startet motoren og lot den gå i 10 min på 1500 omdr. målte jeg spenninga på dynamoen og på batteripolene. Multimeteret som viser høyest verd, viste da 14,90 på dynamoen og 14,13 på start og 14,07 på det andre.

Så kommer mine spørsmål: Ville ytterligere motorkjøring heve spenninga på dynamoen, og på batteriene(til 14,4 V)?

Vil det være klokt å kople som fig. 5.9 i boka til Winge med begge diodene til startbatterien og direkte forbindelse fra dynamoen til forbruksbatteriet? Har noen erfaring med denne koplinga?

Personlig kunne jeg tenke meg å kople begge batteriene direkte utenom isolatoren(diodene), men da med en egen bryter til startbatteriet som jeg da kopler inn når voltmeteret viser lite spenning på det batteriet. har noen erfaring med en slik kopling?

Hvis regulatoren på dynamoen gir så høy spenning som målt (14,9 V), er det da bra å kjøre utenom denne isolatoren som stjeler strøm og senker spenningen til batteriet?

P.S Et tilleggsspørsmål: Jeg har et batteri som etter hjemmelading med en gammel 5A elektronisk lader(Sønnak) viser ca. 13 V etter et par døgn i hvile, man har bare 1,18 i syrevekt. Er dette batteriet ødelagt, og hvorfor ? Batteriet er brukt under et halvt år.

Link to post

Personlig kunne jeg tenke meg å kople begge batteriene direkte utenom isolatoren(diodene), men da med en egen bryter til startbatteriet som jeg da kopler inn når voltmeteret viser lite spenning på det batteriet. har noen erfaring med en slik kopling?

Jeg ville ikke satset på en slik kobling da batteriene har best av å være fulladet så lenge som mulig.

 

Hvis regulatoren på dynamoen gir så høy spenning som målt (14,9 V), er det da bra å kjøre utenom denne isolatoren som stjeler strøm og senker spenningen til batteriet?

Da har du sannsynligvis koblet til den stiplede ledningen som høyst sannsynlig er ekstern spenningsreferanse for dynamoen. Skillediodene har et spenningsfall på ca 0.7 V og det er nok det som gjør at dynamoen er oppe i 14.9V. Du må velge skilledioder på ALLE batteri eller INGEN.

 

Jeg har opp gjennom tidene hatt en del trøbbel med forskjellige releløsninger for å koble batteriene sammen når dynamoen lader men har ALDRI hatt trøbbel med skilledioder. Eneste ulempen med skilledioder er at dynamoen MÅ ha ekstern spenningsreferanse og jeg sverger til Ladac 1204 regulator. Denne kombinasjonen (dioder/Ladac) har løst alle mine ladeproblem.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Ingen har svart på det siste spørsmålet om hvordan batteriet kan vise ca. 13 V samtidig som syrevekta er 1,18.

Jeg håper ikke at alle har gått lei av emner som har med strøm å gjøre.

Hei.

 

Neida, vi går ikke lei. men 13 volt hvilespenning høres helt feil ut uansett syrevekt. Så, ikke for å være ekkel, men har du et voltmeter du virkelig kan stole på? Er du sikker på at det ikke viser en snau halv volt for mye?

 

Lars H.  :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei, som jeg skriver i mitt første innlegg, så stoler jeg ikke på voltmeteret siden to identiske viser 0,1V forskjell. Men ett av mine batterier i båten viste altså hvilespenning på 12,9V og syrevekt 1,30.

Når jeg kommer hjem og måler på et identisk batteri med samme utstyret, så måler jeg 13,0V og 1,18 i syrevekt.

Jeg ser at flere av tidligere bidragsytere som Lasse &co er aktiv angående skilletrafoer.

Hva mener dere om det jeg skriver om ?

Link to post

Jeg har nå hatt mitt "syke" batteri inn hos noen proffer på batterier.

Etter en natts lading med en manuel 20A lader, er batteriet nå toppladet med spenning på 12.9V og 1,28 syrevekt på alle seller. Batteriet er også belastningstestet og funnet helt ok. Men heller ikke disse proffene kunne gi noen forklaring på at syrevekta kunne være så lav mens spenningen viste topp ladet batteri.

Det viktigste for meg er at batteret  er erklært friskt.

De var forøvrig noe skeptisk til elektroniske ladere i båt med tanke på å få batteriene helt toppladet.

Min gamle 5A Sønnak lader mente de var like god som nye ladere til flere tusen. Selvsagt ville de ikke nekte meg å kjøpe batterilader og ny regulator fra Ladac.

Jeg har sjekket forbindelsen mellom dynamo og batteriene. Det går ingen senseledning fra dynamoen til noen av batteriene eller diodeskilleren. At dynamoen lader med 14,9 Volt skyldes nok en fast instilling fra fabrikken.

Konklusjonen så langt, er at jeg ikke foretar meg noe som helst. Jeg tar med meg min 10 år gamle lader og kopler den direkte på forbruksbatteriene i havn når jeg trenger lading. Litt tungvint, men antagelig godt nok for å holde nødvendig strøm på mine 2 stk 75A  forbruksbatterier.

Link to post

Hei.

 

Kommer litt tilbake til syrevekten på 1,18. Syrevekt er litt vanskelig å stole på. Det kan nemlig fort være en syrevekt på 1,28 et sted i batteriet og mye lavere et annet sted. Det kan ta lang tid før syren er helt blandet og homogen. At det ble bra måleresultat etter at du hadde hatt det hos spesialisten, kan komme av han har kjørt med høyere strøm og litt gassing slik at syren er blandet bedre. Og så er vel batteriet "ristet" litt under transporten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Man lærer hele tiden! Det du skriver Lars H om forskjellig syrevekt i batteriet var nytt for meg.

Hjemme viste målingen 1,18. Etter en biltur på humpete veier ble syrevekta målt til 1,22 (før lading hos dette firmaet).

Nytt spørsmål: har en standard regulator på dynamoen uttak for senseledning til batteri, eller må en skifte regulator (f. eks. til Ladac) for å få dette til?

Link to post

Nytt spørsmål: har en standard regulator på dynamoen uttak for senseledning til batteri, eller må en skifte regulator (f. eks. til Ladac) for å få dette til?

Det varierer fra dynamo til dynamo. Der er alltid en eller annen form for senseledning men denne kan ofte være praktisk talt helt umulig å komme til. På andre dynamoer kommer gjerne ledningen ut fra dynamoen og er skrudd fast på en utvendig tilkobling. Jeg tror kjappeste løsning er å ta en telefon til Paul hos Ladac. Han har det meste av disse sakene i hodet dersom du bare forteller hvilken dynamo du har (og han prøver ikke å selge deg noe du ikke trenger!).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...