Jump to content

2-komponent topcoat utenpå 1-komponent (sannsynligvis) lakk.

Smiley

Recommended Posts

Har nå pusset ned noen strøk med sprø gammel maling på skroget. (Minnet faktisk mest om våtromsmaling.) Og har nå kommet ned til et (eller fler) strøk med fastere lakk. Har da egentlig mest lyst til å gi meg der istedet for å gå helt ned til den originale gelcoaten. Problemet er at jeg mistenker at lakken jeg har kommet ned til er 1-komponent. Har sett at det anbefales å teste med tynner for å se om det "koker" opp. Hadde ikke tynner, men forsøkte med lynol (vet ikke om det gjør samme nytten), og fikk ikke "koking" men alt tyder på at det i alle fall smittet kraftig av.

Lurer derfor på om det finnes noe "lurium" det går an å behandle skroget med før jeg sprøyter med top-coat? Ja for jeg er fast bestemt på å bruke topcoat og ikke bengalakk! Har tidligere rullet andre båter med top-coat, og vært veldig fornøyd med kvaliteten (slagfastheten, motstand mot kjemikalier +++), men får jo ikke akkurat høyglans med rulle da......

Søkte, og fant flere temaer om problemstillingen, men de fleste endte opp i flere spørsmål enn svar... :wink:

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Har hørt nevnt epoxygrunning. Noen som kjenner til det? Har jeg misforstått helt feol om det var tynneren som forårsaker koking. Har det i så fall noe for seg å legge første topcoat lag med rull / fortrenger, pusse ned og så sprøyte. (puhhh... hørtes ut som mye ekstraarbeid!)

Testet litt på hekken i går kveld med å legge på topcoat med pensel på alle tre overflatene (org. gelcoat, lakken utenfor og malingen som har vært ytterst).

1. Ingen tegn til "koking" på noen av underlagene.

2. En finish som faktisk var tett opp i mot sprøyteresultat. Ingen spor etter striper fra penselen. (skulle nok ha kjent til teknikken med fortrenger ved tidligere rulleprosjekt)

Forsøket ble gjort med topcoat fra STAR maling og lakkfabrikk A/S.

Konklusjon: Frem med rulle og børste, her gidder ikke jeg styre med sprøyte allikevel!!!

Dette var interessant, smiley!

For å oppsummere; direkte på gml gelcoat ruller du top-coaten på og går over med en fortrenger? ( Er det det samme som fordriver? (flat pensel med lang bust?)

Type rull? ( lodden eller skumgummirull?)

Håper du kommer med flere detaljer og kanskje bilder etterhvert!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Dette var interessant, smiley!

For å oppsummere; direkte på gml gelcoat ruller du top-coaten på og går over med en fortrenger? ( Er det det samme som fordriver? (flat pensel med lang bust?)

Type rull? ( lodden eller skumgummirull?)

Håper du kommer med flere detaljer og kanskje bilder etterhvert!

mvh

JanS

Her mener jeg selvfølgelig fordriver. En aldri så liten begrepsforvirring hos meg. Kan hende det blir en innsats under tak til helga. Kommer i så fall gjerne med bilder og erfaringer.

Redigert av smiley (see edit history)

Har hørt nevnt epoxygrunning. Noen som kjenner til det?

Jeg sjekket dette opp med Jotun for en tid siden, og de anbefalte å grunne med Antipest (epoxyprimer)først for å få skikkelig feste.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ser også at det fins fordriver m/ skum, og noe som heter malepute, noen som har brukt disse?

Brukte en sånn pute da jeg malte denne, problemet var å få strykt det godt nok ut.

Byttet da takktikk å rullet på malingen (en komp. Jotun til båt), fordrev deretter med maleputen.

Ble ganske blankt, litt kalt når jeg holdt på.

13-NOVEMBER-2005-BILDE-18.Jpg

Hadde vært bedre hvis det var varmt ut når jeg gjorde det.

Men jeg tror det ble det beste resuluatet, uten å sprøyte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...