Jump to content

Må jeg bytte turteller ved overgang fra bensin til diesel?

NovaMan

Recommended Posts

Hei

Jeg tar tatt inn en båt uten motor hvor det før har sittet en Mercruiser V8 bensin. Nå skal det inn en GM V8 diesel. Må jeg bytte turteller? Alle kabler var klippet av i motorrommet, så det er litt problematisk å vite hvordan turtelleren har vært koblet til på Mercruiser'ern. Jeg har fått med ny (brukt) turteller til GM'en, men denne er mindre i omkrets og av et annet design enn den opprinnelige (begge er VDO). Den nye skal kobles til W uttake på dynamoen. Noen som kan mene noe fornuftig her?

mvh. Terje

Utgangspunktet er at du må bytte når du går fra bensin til diesel. Bensinmotorer har ofte en enklere variant som teller pulser fra coilen. Diesel har enten en som kobles til W-utgang på dynamo eller en med spesiell giver som kobles til et remhjul el. som gir pulser per omdreining.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Den gamle turtelleren er nok ment å få en 12V puls inn på giver signalet, mens ved å koble inn denne på W-utgangen får du en AC "spiker" på rundt 80V vil jeg anta. Du ødelegger i hvertfall igge dynamoen men er usikker på hva som skjer med turtelleren.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Takk for input Sverre.

Jeg får lese litt i Mercruiser manualer for å se om jeg finner om det er noen standard for denne motoren og årsmodell før jeg prøver, men jeg frykter at du har veldig rett. Du ser ingen andre alternativer for å bruke eksisterende mot en dieselmotor? Ingen andre steder jeg kan koble den inn?

Hvis jeg går for denne serien (Ocean Line) og samtidig skifter ut sum-log'en som viser miles, så kan jeg få samme design på de store klokkene. Hvordan kan sum-log'en være koplet opp når det hverken er noe trykk-rør eller liten "propell" å finne noen sted?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...