NovaMan Startet 30.November.2006 Del på Facebook Startet 30.November.2006 Hei Jeg tar tatt inn en båt uten motor hvor det før har sittet en Mercruiser V8 bensin. Nå skal det inn en GM V8 diesel. Må jeg bytte turteller? Alle kabler var klippet av i motorrommet, så det er litt problematisk å vite hvordan turtelleren har vært koblet til på Mercruiser'ern. Jeg har fått med ny (brukt) turteller til GM'en, men denne er mindre i omkrets og av et annet design enn den opprinnelige (begge er VDO). Den nye skal kobles til W uttake på dynamoen. Noen som kan mene noe fornuftig her? mvh. Terje Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Utgangspunktet er at du må bytte når du går fra bensin til diesel. Bensinmotorer har ofte en enklere variant som teller pulser fra coilen. Diesel har enten en som kobles til W-utgang på dynamo eller en med spesiell giver som kobles til et remhjul el. som gir pulser per omdreining. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sea Ray Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Det lurer jeg på også, har ikke lyst til å sette inn et inst som ikke er likt.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Jeg mener også å ha registrert at eksempelvis Yanmar på de noe større motorene har turtallsgiver som sitter nær overgangen til gir-kassen? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 30.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2006 Det kan vel ikke skade å prøve om det fungerer med den gamle. GM motoren står på en pall i garasjon nå, men i løpet av neste uke skal jeg se om jeg får startet den opp så kan jeg teste dette. mvh. Terje Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Den gamle turtelleren er nok ment å få en 12V puls inn på giver signalet, mens ved å koble inn denne på W-utgangen får du en AC "spiker" på rundt 80V vil jeg anta. Du ødelegger i hvertfall igge dynamoen men er usikker på hva som skjer med turtelleren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
NovaMan Svart 30.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2006 Takk for input Sverre. Jeg får lese litt i Mercruiser manualer for å se om jeg finner om det er noen standard for denne motoren og årsmodell før jeg prøver, men jeg frykter at du har veldig rett. Du ser ingen andre alternativer for å bruke eksisterende mot en dieselmotor? Ingen andre steder jeg kan koble den inn? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Mener at du må over på en turteller for diesel. Tror ikke du vil få det til med den gamle. Men her tror jeg, jeg vet ikke. Du får se om noen andre som svarer som har prøvd. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Trophy Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Har skiftet fra bensin til dieselmotor og turteller fra bensinmotor kan IKKE brukes. Ihvertfall hvis det er den orginale som fulgte båten fra den var ny. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Espen C Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 Nei man kan ikke bruke turteller i fra en bensinmotor på en dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 30.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2006 Nei det var jo klare meldinger, så da får jeg heller se om det går an å få tak i en for diesel med tilsvarende design. Takk for tilbakemeldingene. mvh. Terje Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.November.2006 Del på Facebook Svart 30.November.2006 VDO har bla annet disse to designene Ocean Line og Viewline. Begge disse kan du få for kobling på W-utgang på dynamo. Sjekk link. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
NovaMan Svart 30.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2006 Hvis jeg går for denne serien (Ocean Line) og samtidig skifter ut sum-log'en som viser miles, så kan jeg få samme design på de store klokkene. Hvordan kan sum-log'en være koplet opp når det hverken er noe trykk-rør eller liten "propell" å finne noen sted? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.