SF Startet 30.November.2006 Link til dette innlegget Startet 30.November.2006 (redigert) I min Sea Ray er det 110V landstrøm. Båten er ikke altfor godt utstyrt med AC elektronikk så jeg vurderer og bygge om til 220V og fjerne alt det gamle 110V's anlegget. Det eneste som drives av 110V er kjøleskap, men dette kan også gå på 12V. I tillegg er det 4 stk 110V uttak montert i båten. Etter hva jeg kan se er det ikke en gang en 12V lader koblet til 110V anlegget. Det jeg vurdere er å bruke det eksisterende galvaniske skille samt sette opp nytt 220V sikringskap med en 16 amp kurs og en jordfeil bryter. Kobler en 10 amp (DC) vedlikeholdslader jeg har på 220V og til batteribanken. Kjøleskap kobler jeg fra 110V og bruker kun 12V. I tillegg legger jeg opp noen 220V stikk i båten. Tenkte å bruke en kompis som er elektrikker til dette. Så kommer det egentlige spørsmålet. det galvaniske skillet som er i båten er på 30 amp, ut fra merkingen kan det se ut som det kan brukes på både 110V og 220V (eller 120V/240V som det står merket på). Virker dette fornuftig, kan jeg bruke dette også på 220V? Se bilde: Ellers noen kommentarer til tankene jeg gjør meg over? Redigert 30.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 30.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Her fant jeg den på nettet. Vi leser vell dette som at den går både på 110V og 220V? Zinc Saver II Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
JRK Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Hei' Her bør vel Joerg Becker komme på banen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Et galvanisk skille sitter på jordledningen, det har ingenting med nettspenningen å gjøre. Så du kan bruke det, men som du kanskje har sett ut fra andre tråder her på BP mener jeg det er en dårlig løsning. Skulle det oppstå en jordfeil utenfor din båt gir en slikt skille ingen beskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 (redigert) Må innrømme at jeg ikke har sett det, har ikke intressert meg for landstrøm før da det ikke har vært aktuellt i min forrige båt. Har du en link til en slik tråd? Redigert 30.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Her er noen: Electrolyse-Blokker... Bortkopplad landjord=helt ok ? Landstrøm og jording Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 (redigert) Ingar, har var det mye god lesning men noe vanskelig å følge da det var mange synspunkter. Men med min forenklede landstrøm med kun en 12V lader og et par stikk for bruk av dobbelisolerte apperater så kan jeg altså droppe jorden fra land. Lage i tillegg en lokal jord i båten og koble denne mot en jordfeilbryter i båten. Denne jord blir da etter hva jeg forstår felles med 12V jord. Har jeg da forstått dette riktig? Uansett så blir min tilkobling til landstrøm for kortere perioder for lading av batterier hovedsaklig og for å holde 12V spenniga oppe fro en helgs forbruk. Er det noen risiko og bruke Zinc Savere'n for noen dager om gangen, den står jo alt i båten. Redigert 30.November.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Larspo Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Dette er den samme som jeg selv har (fra Jörg/Sterling om jeg ikke husker helt feil). Den er uavhengig av spenning/frekvens, bare amp. Den du har går opp mot 30 amp, som er helt OK i Norge. Kjør på. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2006 Hei alle sammen. Det er riktig at være isolatorer jobber uansett spenning. Den NYE Zinksaver2 kan det også. Men de fra Sterling og den andre er ikke like. Det er bare den samme produsenten av huset som gjør begge to optisk (!) like. Forresten gjelder det også andre produkter fra Sterling (f.eks. kombi-invertere, det finnes en annen selger av slike invertere også. Utesidig og med hensyn av de fleste data er de likt, men det finnes store forskjell i det som finnes inne av inverteren. Kvaliteten gjør prisen). Jeg kan dessverre ikke svare kjappt i øyenblikk fordi jeg er i Tyskland for å hente nye varer. ...bl.a. også mange galvaniske isolatorer igjen, som jo "ikke er så bra" som noen mener Husk alltid: man må ikke lete etter en "universalvåpen", dette finnes ikke. Zinksavere, om nå fra Sterling eller andre, er for å beskytte i mot normalt galvanisk tæring. Verken for mer eller andre problemer. Alt annet er en annen sake. Det som SF sa er jo også en valgmulighet. Ikke bruk 230V for alt mulige. Det finnes ikke noe tæring pga. landjord eller nabobåten hvis man bare bruker skøteledningen og forbrukere som er dobbelt isolert. Hvis man også tar en bra lader for strømforsyningen på båten, da er man ferdig med problemet. Ønsker en fin helg til alle ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.