Jump to content

24vDynamo-26v ved 600rpm, 28v ved 900rpm - hjelp?

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

Har tidligere lempet dynamoen min ut av skuten (som er en relativt nye Leece Neville 24v Dynamo) - og hatt det benk-testet. Det som var problemet var ved lav turtall (500-700rpm) ble det ingen lading fra dynamoen i og med spenning var c. 26v. Når turtallet økes til 900+rpm øke spenningen til 28v og da lades den.

Benk testen visste at den var "ok", men den er ikke det i og med den lader ikke ved lav turtall. Jeg har nye reim som er sikkeilig strammet.

Fyren nevnte at det kan hande jeg har dårlig batterier som gjør dette (at han ikke har høyere spenning ved lav turtall) men jeg er skeptisk til forklaringen. Tidligere har jeg hatt en del problemer med lading på forsjellige fatøyer, og nesten alltid har det vært dynamoen som er årsaken til at batteriene er utladet, og ikke batterier som påvirker dynamoens output.

Noen som har en mening om dette fordi jeg tror ikke at å skifte ut 2x heavy duty 12v batterieir (serie koblet) for 3-4000kr kommer til å løse problemet. Dynamoen kommer til å fortsetter med lav spenning ved lav turtall, og de bli batteriene utladet før eller siden. Eller??????????

Hjelp.

Kevin

Hei, en tanke som slo meg etter å ha lest innlegget ditt. Du har ikke feil utveksling på kilereimen til dynamoen. Dersom du normalt går på 600rpm skulle du muligens hatt en annen utveksling for å kompensere for det lave turtallet. Dynamoen kan rett og slett gå for sakte.

Du kan enten gå opp i diameter på reimhjulet på veiven, ned i diameter på det på dynamoen eller begge deler.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Høres ut som om du bør skifte til en mindre reimskive på dynamoen for å få opp turtallet på denne. Hvis du går mye på såpass lavt turtall som du oppgir så bør nok dynamoen "geares opp" for å lade skikkelig også her. En ny, mindre reimskive burde være relativt kurant å få tak i.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

hei Folkens,

Gode tanker, men den skiven på dynamoen er allerede så små som mulig, og det er nesten umulig å få større på den som driver den pga utstyr som kommer i veien for det dersom diameter økes.

Hmmmm,

Kevin

Har dynamoen ladet på lavt turtall tidligere, eller har den vert slik hele tiden. Ser der er ganske ny.

Når dynamoen var testet i benk, på hvilket turtall startet startet ladingen da? Hvilket turtall har dynamoen når den er montert i båten. Turtallet han du beregne ut fra forholdet mellom diameteren på reimskivene.

Under test av dynamo bruker man å måle spenning på D+, før ladingen starter og når den lader. Det er også greit å vite hvor stor magnetiseringsstrømmen er.

Dersom du regner ut omkretsen på den drivende skiva på veiven og det samme for den på dynamoen.

Formel: Omkretsen = diameter x 3,14

Så regner du ut forholdet på utvekslingen:

Utveksling = omkretsen drivende / omkretsen dynamo

Multipliserer du så denne utvekslingen med ditt turtall på 600 rpm får du turtallet dynamoen går med. Antar vi at du har en utveksling på 4:1 så går dynamoen din med 2.400 rpm. Da kan du sjekke med forhandler hva den skal ha av turtall for å levere.

Til sammenligning går min diesel med 3000-3600 på marsj. Utveksling på dynamo tipper jeg er 1:3. Det betyr at min dynamo går med nær 10.000 rpm!!

Dette bli veldig cirka utregning fra min side da jeg ikke kjenner utvekslingen, men det gir en pekepinne.

Gå til websiden www.prestolite.com

De har datablad for dynamoene de leverer, så kan du jo sjekke hvor fort dynamoen din skal snurre for å lade skikkelig. Deretter er det bare å sammenligne med forholdet mellom diametrene på remskivene dine for å finne ut om problemet er at dynamoen går for sakte rundt

Kjekk lesning, så bare på noen tilfeldige dynamoer til 12V og 24V for mellomstore diesler og de fleste måtte ha min 2000 rpm før de leverer noe ladestrøm av betydning og leverer først opp mot maks ved ca 6000rpm.

Jeg prøver, men det er mulig at jeg feiler. På en av mine tidligere båter hadde jeg 24 V anlegg med de samme symptomene. Gjennom 16 år hadde jeg to feil, den ene gangen var det ladelampen som var defekt, den andre regulatoren. Har du ekstern regulator a la Bosch, kan det være en av kontaktene som henger. Helt bomskudd eller?????? :rolleyes:

Hei Folkens,

Her er det mye å tenke på. Tror nok at laderen er "ok" (kanskje) og det er utvekslingen som gjelder. I følge dynamoplassen som tested den (de var diffus på rpm der...) klarer mine Dynamo 20,000rpm på fullt. Da kan det godt hende det er en type som virkelig trenger turtall før det skjer noe - ikke akkurat noe for en tungbygd diesel med 1800rpm for full fart...

Jeg har nok en 3 eller 4:1 ratio (3:1), og da snakke vi om ingen full lading før i hvertfall c. 2000rpm +/- 3-400rpm, da begynne det å lade. Det kan godt hende at det er som det skal være og det er rett of slett turtall som mangler her.

I så fall er det bare å kjøpe nye dynamo som opere på lavere turtall, eller kjøre bonngass heile veien !?!?!?

Uansett, denne siden er knallbra og det er alltid kjekt å få input istedenfor å slite anlene.

Hilsen,

Kevin

Du kan jo gå veien om et - eller altså to - mellomhjul for å få opp turtallet. I skøyta har du vel god plass i motorrommet?

Fra et stort hjul på svinghjulet til en mellomaksel med et litet hjul, og så et stort hjul på samme mellomaksel til et litet hjul på dynamoen igjen. Det blir jo litt rallemikk å få laget, men er jo i prinsippet vedlikeholdsfritt. Litt stramming/etterseeing av remmene samt bytte en gang i blant bare. Løser i hvert fall turtallsproblemet uten bytte av dynamo.

mvh tuffff

Jeg har nok en 3 eller 4:1 ratio (3:1), og da snakke vi om ingen full lading før i hvertfall c. 2000rpm +/- 3-400rpm, da begynne det å lade. Det kan godt hende at det er som det skal være og det er rett of slett turtall som mangler her.

Kevin

Nå må du ikke ta mine betraktninger som den absolutte sannhet, det var litt på helen en fredags ettermiddag mens jeg sitter på jobb, kjeder meg og venter på at det skal bli helg. :lol: Ville nok prøvd å funnet datablad på din dynamo og sett på hvilket turtall den lader samt målt forholdet mellom reimskivene og se om du oppnår det.

Men jeg tro at siden du opplever over 28V ved 900 rpm så har du et turtallsproblem på dynamoen din. Du skulle nok hatt en annen dynamo. Vet at det finnes startmotorer med innebygget utveksling. Finnes det kanskje på dynamoer og?

Tja,

Det er jo en mulighet. Må bare finne ut akkurat hvilken modell jeg har, og om den burde lade ved 2000rpm - fordi ut i fra det som jeg ser på Leece Nevilles sin side, burde min produsere en del strøm ved 500rpm motor omdreining likevel.

her lukte det svidd, og det er ikke fra hardisken...

Kevin

Hei.

Helt logisk er det ikke for meg.

Å ha dårlig effekt (Ampere) ved lavt turtall er en ting, men dynamoen skulle jo i alle fall gi konstant spenning, senest etter tenning av dynamoet så snart motoren gikk en gang over disse 900 1min.

Jeg ville først sjekke ingående spenning på D+ og så regulatoren.

Kjøp deg en regulator PDAR uansett, slik trenger man likevel når det finnes større batteribenker.

Bortkastet er det i ingen fall, fordi den kan du bruke også hvis du en gang bytter dynamoet igjen.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

I teorien skulle den nok det men i praksis??? Er batteriene tappet ned og du har et visst forbruk så detter ladespenningen. På min forrige båt tok det litt tid og litt turtall før dynamoen våknet til liv. Da ladet den pent på ca 14,5V ved turtall (på motor) på over 2000rpm. På tomgang sank ladespenningen til ca 13,5V. Ikke spør meg hvorfor men det gjorde den.

I praksis skulle den også, fra ca. 11,5 Volt (på D+) opp over.

Som sagt, jeg ville anbefale å prøve først en regulator, fordi det er ikke skjelden at standartregulatoren er ursake for bråk.

Hvis ikke den innebærer forbedring så kan du bytte dynamoen fremdeles etterpå.

Bortkastet penge er det ikke, men en stor forbedring av ladesystemet uansett.

Dette er faktisk det første jeg anbefaler til absolut alle, hvis det finnes mer enn bare en batteri for start.

Og du hadde vært den første som ikke vil si noe som "Hallo, har det kommet fart i ladningen".

Tar deg bare en Amperemeter (enda bedre en med Ah-teller) som viser ladete Amperetimer/kappasitet) og sjekk gjerne

hvor "beklagelig" ladningseffekten er med dynamoen din i dag.

Jeg vet at det høres frekk ut, men Ah-telleren og en klokke viser realiteten.

Og så tar du en måling etter montering av en PDAR.

Hvis en kan bevise meg at ladningen er ikke forbedret om minst 100% (mht. ladningstid og effektivitet) så tar jeg regulatoren tilbake.

Dette kan jeg si lett, fordi vanlig er en forbedring med ca. 200 til 400% :smiley:

Hvis du ikke tror på det jeg si, så kan du jo både lese og spørre her på forumet hva andre medlemmer forteller om den saken.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hadde tilsvarende problem med lading. Klarte 16.6V med 12 volts lader. Testet i benk. Dynamoen var helt ok. Ladacen derimot var ikke ok. Sjekk om du har ekstern regulator. Sjekk også batteriene. Mulig at de har fått hard medfart. Dåring tegn er sotaktig belegg på korkenes underside. Sjekk syrevekt. Oftest cellen nærmest pluss polen som er dårlig.

Hei,

Har sjekket størrelsen på hjulene som driver dynamoen min og de som sitter på selv dynamoen, og det ser ut som jeg har en ratio av 1:1,75. DVS hver gang motoren går rundt en gang går dynamoen bare rundt 1,75 ganger. Jeg ser at når motoren er opp mot 800-900 rpm er det 28v, og ned i 26v ved 500rpm (på moroten).

Ut i fra det andre har skrevet tidligere, at dynamoen produsere ikke noe særlig strøm før 1500-2000rpm på dynamoen kan stemmer her også, fordi jeg er ikke opp i det området før motoren min er godt mot 800rpm og dynamoen er da c. 1400rpm.

Det er mest sannsynelig for lite turtall på dynamoen ved kaien.

Mitt spørsmål da. Det lille hjul på dynamoen er 8cm diameter, og den store på motoren 14cm, finns det mindre hjul som passer til dynamoen min eller blir det for tett vinkel på det? Vet noen at en 75ampx24v dynamo kan kjørers med midre hjul enn 8cm diameter? I så fall er det bare å skaffe en og prøve om lading forbedres. Den på 14cm kan ikke økes fordi det er ikke plass.

Ser heller ikke bortifra at regulatøren er dårlig, men fyren på dynamosenteret i Bergen mente det ikke var det, uten at han sjekket den spesifisk mens han benk testet dynamoen. Heile greie er fra 2003 og er lite brukt.

6cm Hjul på dynamoen eller?

Kevin

når men kjører på tomgang med ett visst forbruk eller halvfulle batterier ,vil volta på dyn gå ned til 13,4-13,8 .helt normalt .. altså jo mer amp man tar ut jo lavere volt. samme prinsipp er det med turtall og volt ( hvis det er noe forbruk tilstede)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hei,

Har nå sjekket min dynamo på prestolites sin side.

Min (8LHA3072P) produsere "ingenting" før 1000rpm på dynamoen, og med en 1:1,7 ratio på min, produsere jeg ingenting før motoren er opp mot 650rpm, og svært lite lite før motoren er på 800rpm, noe som stemmer overens med testene mine i båten.

Dette er nok forårsaket av for lite ratio, og jeg ser at det er mulig å bytte til en mindre hjul på dynamoen for å få en 2.41 ratio (5,7cm hjul finns), noe som gir meg mye mer turtall på dynamoen slik at den lader bedre på lav turtall.

Dette er nok en feilberegning av forrige eier som sat den på plass. Det anbefales 2.1 eller 3.1 ratio for en tunbygd motor som min. At jeg stå igjen med en 1.7 ratio ser ut til å bli problemet mitt.

Hilsen,

Kevin

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...