SRA Startet 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2003 Spørsmål til pinnegutta? Som man spør så får man svar, jeg har lurt på hvordan en skulle "bruke/lese" Windex på en mest optimal måte. Svar1, du vil få mest fart i båten hvis pila står mest muligt beint bak, altså midt mellom de to faste som peker på skrå bakover. Svar 2 Du vil få mestfart i båten hvis pila dekker en av de to faste som peker på skrå bakover. javell.... Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Windexen forteller hvor vinden kommer fra i toppen av masta (dette er ganske sikkert ikke akkurat samme vindretning man kjenner i cockpit'en). Hvordan man skal få mest fart avhenger av hva slags båt man har og hvilke seil man har oppe. Overforenkling: Størst fart uten spinnaker oppnås som regel når windexen peker noe på skrå forover. Størst fart med spinnaker får man når windexen peker noe på skrå akterover. Det er minst 25 parametre som er med på å gi deg størst mulig fart, windexen viser kun en av dem: vindretning i toppen av masta. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
PanPan Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Spørsmål til pinnegutta? Som man spør så får man svar, jeg har lurt på hvordan en skulle "bruke/lese" Windex på en mest optimal måte. Svar1, du vil få mest fart i båten hvis pila står mest muligt beint bak, altså midt mellom de to faste som peker på skrå bakover. Svar 2 Du vil få mestfart i båten hvis pila dekker en av de to faste som peker på skrå bakover. javell.... Kortversjon: Windeksen viser den relative vinden, eller seilvinden som noen kaller det. Når båten øker farten fremover, vil den relative vinden dreie mer til å komme forfra. Man prøver å stille seilene, gi ut eller hale inn, slik at de tar kreftene ut av vinden slik man ønsker det. Det er ganske enkelt å gjøre dette slik at man får, la meg si 90% av den farten som er oppnåelig. For å få med seg resten, må rigg og sail trimmes, fall og uthal slakkes eller strammes, slik at seilene får en optimal krumning i den vinden som er. Når man i tillegg tar med seg hvordan bølgene er omkring en, hvordan strømmen går og vil utvikle seg, hvordan landskapet påvirker vinden, samt hva en kan lese ut av skyer på himmelen, da blir seiling en meget interessant kunst som ingen noensinne blir utlært i. Så i regatta med mange dyktige deltagere er det *den som gjør minst feil* som vinner. I en stor klasse med like båter er det i og for seg ikke merkverdig at beste båt har seilt 10% fortere enn gjennomsnittet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Du kan selv sjekke dette hvis du har en GPS og setter den til å vise VMG (velocity made good), legg inn et waypoint langt fremme rett foran båten når du seiler platt lens. Deretter kan du skjære til en av sidene, trimme seilene, og sjekke med GPS'n når du får best VMG. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2003 Hej på er! eller som långseglarna säger, Hvis pilen skulle peke rett fram,............da er man på veg åt feil håll !!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.