Jump to content

Stell og vedlikehold av gummibåt

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Kjørte torsdag/fredag denne uken over fjellet til Østlandet for å slå til på et bra tilbud på en nesten ny gummibåt av typen Suzumar 310 RIB. Var lei av "dunkinga" mot skroget fra den gamle hardplastbåten, så nå ser vi frem til ny båtsesong med mer stille landligge. Regner med at RIB-kjølen gjør den stødig og rettningsstabil også under slep.

Så til spørsmålet mitt; Å ha en jolle på taket over fjellet nå på denne årstiden medfører mye skitt. Er det noen som har erfaring med hvilke stoffer en kan bruke for rengjøring av gummibåt? Eller enda viktigere; Er det noen rengjøringsstoff en absolutt bør styre klar på gummi?

Svakt såpevann gjerne av type grønnsåpe og godt med rennende vann etterpå vil gjøre jobben. Billig er det og. En kork i en hel pøs med lunkent vann bør være nok, hvis den da ikke er full av inngrodd skitt. Finnes sikkert en masse kjemikalier som kan blandes ut og påføres, men det billigste er ofte det enkleste..... (hmmmm, hvor har jeg hørt det før......?

I sesongen bør du unngå at sand blir liggende i båten for lenge. Nå kjenner jeg ikke den nevnte båten du har anskaffet deg, men på generelt grunnlag kan jeg si at sanden sliper på gummien og etter en tid har det slipt hull på ytterste laget med gummiduk. Dvs. får du sanden i krinker og kroker innvendig (i bunnen) kan dette skje. Mellom dørkplater og gummipontonger eller mellom pontongene oppstår dette når sanden kommer i klem. Forebygges enkelt med å skylle av beina i sjøen når du skal oppi båten etter en tur på stranden og en god spyling med en vannslange i ny og ne gjør underverker. Sett den på høykant og spyl godt innimellom og sørg for at vannet strømmer lett ut igjen, da dra det med seg evt. sand. Bør ikke ta mange minuttene.....

Mange ganger er det enkleste det beste:

1. start med varmt, veldig varmt grønnsåpevann.

2. Dersom dette ikke er tilstrekkelig kan det være greit med Zalo.

3. Dersom dette ikke er tilstrekelig kan du gå over til skuremiddel, av typen Jiff

4. Dersom det enda må til krafigere vaskemiddel er det behov for å vurdere "skittens" sammensetning: er det olje, eksos, sagspon el.a.

5. I verste fall må man til med "kraftvask" (felleskjøpet), aceton - men da må det brukes mye vann og noe fetttilførende stoffer i etterkant.

6. Jeg har endel positive erfaringer med elektrisk poleringsmaskin og autosol for å få vekk det mest "hardføre" av "skitten.

7. Noen ganger er jobben så omfattende at det ut fra timepris kan vurderes å anskaffe ny RIB, eksempelvis fra Seatronic.

• 3 år senere...

Drar denne opp av støvet, nå som jeg vurderer å ta hjem gummibåten jeg kjøpte for litt siden med tanke på vask og pleie.

Lurer litt på hva som er anbefalt fremgangsmåte i dag, 3-4 år etter denne ble postet :) Lurer også på om det er noe man bør etterbehandle med etter vask? som polish eller no?

Dette er min skittene og slitene gummibåt, er ikke sikker på hvilket stoff den er laget av.....

14062010845.jpg

Har anbefalt dette middelet mange ganger før. Magice Blue - gummibåtprodukter. Kan være litt vanskelig å få tak i, men ser det i stadig flere butikker.

Først og fremst må du aldri aldri bruke vanlig polish-midler og sterke båtvaskemidler på gummibåt, det ødelegger pontongene.

Magic Blue kjører jeg i to stadier, først rensekremen som får frem fargen, fjerner misfarging/bleking etc. Så tar jeg på gummibåtpolish som gir et varig resultat og i tillegg beskytter mot solskader, som kan tære svært mye på en gummibåt.

Vask av med ferskvann først, så tar du på disse midlene. IKKE spyl med høyttrykkspyler, det tåler den heller ikke.

Gir et vannvittig flott resultat, og kan også brukes på f.eks. skai og fendere.

Om du bor i Oslo-området så vet jeg at Rammsalt i Asker selger dette (han som reparerer gummibåter).

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hør med rammsalt om han kan sende det oppover pr. post. Alternativt er jeg villig til å sende det i oppkrav til deg, for makan til genialt produkt. Om du mot all formodning ikke skulle bli fornøyd kan du sende det i retur, for da bruker jeg det selv :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

For fjerning av eventuell rur, har jeg forsøkt Dustex WC-rens fra Skien Såpefabrikk på min gummibåt i år. Denne er sitronsyrebasert og fungerer utmerket. Sprøyt på ufortynnet og vent i 5-10 min. Ruren koker og kan spyles av. Min båt var svært grodd etter fjoråret og jeg måtte gjenta prosedyren flere ganger, men resultat ble helt glimrende. Kona, som ikke er så lat som jeg, skrubbet med en ikke alt for stiv børste og gjorde naturligvis "sin" halvdel med mye mindre såpeforbruk og på kortere tid, men resultat ble rimelig likt med begge metoder.

mvh tuffff

Hva er prisene på dette da? :)

Det husker jeg ikke i farten. Et par hundre kr. pr. flaske tenker jeg. Kan sjekke dette på mandag, da jeg skal bestille noe tilbehør fra Rammsalt. Skal høre med han da :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...