Puffen Startet 2.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2006 Har nevnt i en annen tråd at jeg leker med tanken om å kjøpe båt for utleie i middelhavet. Det var lite respons og råd i den tråden, men nok om det. Et annet spørsmål er jo uansett om hvilken båttype som passer best til formålet. Jeg ser for meg en motorbåt på str. 42 - 48 fot, med marsjfart på 24 - 28 knop. I denne størrelsen mener jeg definitivt at det skal være flybridgebåt. I og med at det er ønskelig med mye utleie, og derved mange brukstimer, er "slitestyrke" et viktig område. Design og finish er også viktig. Det er ganske dyrt å leie en sik båt, og da er forventningene der etter. Princess har mye av det siste, men jeg er mer usikker på det første. De italienske båtene er også langt fremme på design, og har tilsynelatende en mer robust utførelse. Andre engelske båter er også noe som kan vurderes, men det er noe som ligger og lurer i hjernebarken om engelsk og kvalitet. Men dette er inntrykk, og ikke erfaring. Derfor har jeg lyst til å høre om noen har syn på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 2.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2006 Ingen råd anngående båttype, men et moment eg tror eg ville tatt med i betrakningen er antall lugarer og soveplasser. Man øker målgruppen betraktelig i det man har en båt som muliggjør utlei til flere familier på tur i lag... Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Puffen Svart 2.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2006 Helt enig. Bl.a. derfor jeg mener at det må være flybridge. Da har du uteplass på toppen, salong nede, og all plass under dekk brukt til sovelugarer/bad. Mener at det bør være min. 3 lugarer, derfor størrelse på 42 fot +. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 2.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2006 Båtstørrelsen ville jeg vurdert inngående, både mht. sertifikatkravene til leietakerne i de respektive landene, forsikringer, samt tilgjengelighet og kostnaden for båtplassen. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
SF Svart 2.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2006 Tror du må tenke litt på hvilket marked du ønsker å treffe. Har selv vurdert å leie båt i middelhavet og har mange venner som har leid eller vurderer sterkt. Samtlige tenker i retning seilbåt i størrelse 35-45 fot. Mulig det også er et marked for motorbåt men antar det er et noe "smalere" marked. Uansett er det viktig med flere lugarer gode fasiliteter slik at båten passer til flere som kan dele på utgiftene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
håvar Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Hei Puffen. Har selv vært inne på samme tanke. F.eks att man går sammen 3-4 familier om å kjøpe en båt. "Boatshare" og deler på å bruke denne samt att man kan leie den ut til andre i ubrukte perioder. Bør være en båt med 3 kanskje helst 4 lugarer og min. 2 bad. dette med sertifikatgrense er jo helt klart ett godt poeng. Men en princess 45 el. går jo akkurat under denne grensen. Man kan således i felleskap bestemme hvor båten skal ligge denne sommeren osv. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Princess, Fairline og tildels Sealine er svært populært i middelhavet. Kanskje jeg ville satset på en Princess P45. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Men så var det båtplass da, har sett at en plass i Frankrike/Spania fort kommer på "noen" hundretusener med Euro!! Så en i Barcelona til 300000 EUR. En skal ha litt leieinntekter da skal en bare holde rentene unna for båt og båtplass. Mulig det er billigere i Hellas eller Kroatia kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Dyre båtplasser er vel det største problemet Dyrere enn båten Bør vel kanskje velge en båt med aktercabin for å få så mange sengeplasser som mulig. For eks en båttype som Trader eller liknende. Her står litt og kanskje kan du stille noen spørsmål til dem http://williamsandsmithells.co.uk/ Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Puffen Svart 3.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Princess, Fairline og tildels Sealine er svært populært i middelhavet. Kanskje jeg ville satset på en Princess P45. Vet du noe om "slitestyrken" på Princess? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Sjekk "konkurrentene" dvs. andre båtchartere og se hvilke båter de leier ut og til hvilke priser. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Puffen Svart 3.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Sjekk "konkurrentene" dvs. andre båtchartere og se hvilke båter de leier ut og til hvilke priser. Det har jeg gjort. Det er imidlertid alt mulig som finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 (redigert) Vet du noe om "slitestyrken" på Princess? Har ikke hørt annet en positivt jeg. Bare se på hvor mange gamle princess det finnes i Norge og hvor godt de holder seg. Mere radikalt kan du jo gå for Galeon 390 eller 440. Begge har 3 kabiner. Og som mange sider så er leiggeplass / berth det store problemet. Kroatia er kanskje et godt utganspunkt. Her er det lave skatter. Redigert 3.Desember.2006 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 3.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Har ikke hørt annet en positivt jeg. Bare se på hvor mange gamle princess det finnes i Norge og hvor godt de holder seg. Mere radikalt kan du jo gå for Galeon 390 eller 440. Begge har 3 kabiner. Og som mange sider så er leiggeplass / berth det store problemet. Kroatia er kanskje et godt utganspunkt. Her er det lave skatter. Kroatia er et godt tips. Vet du mer om systemene, skatteopplegget etc. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Tenk på landets lover .... Spania Costa Del sol må ha manskap (smuggling fra Afrika) og eier er ansvarlig. Keever coding for charter og 3 årlig inspeksjon... Inspeksjon i Frankike og Italia er det samme. Hold deg vekke fra V..o... gå for Cummins / Cat... legg deg over 50 for for to familier... Regn med minst EUR0 8 til 10,000 per år for havneleie i disse stedene... Kroatia et alternativ... Selv ville satset på 20M pluss med mannskap da "managing" er lettere, og under din kontroll. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Trophy Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Hold deg vekke fra V..o... gå for Cummins / Cat... Uten tvil .... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Puffen Svart 4.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Tenk på landets lover .... Spania Costa Del sol må ha manskap (smuggling fra Afrika) og eier er ansvarlig. Keever coding for charter og 3 årlig inspeksjon... Inspeksjon i Frankike og Italia er det samme. Hold deg vekke fra V..o... gå for Cummins / Cat... legg deg over 50 for for to familier... Regn med minst EUR0 8 til 10,000 per år for havneleie i disse stedene... Kroatia et alternativ... Selv ville satset på 20M pluss med mannskap da "managing" er lettere, og under din kontroll. Over 50 fot er uaktuelt. Vil også satse på noe uten fast mannskap. Vurderer det som mer atraktivit for leier. Utfordring med oppfølging self. men må heller saste på dyktige folk på land som forestår ut- og innsjekk. Må også sørge for å ha godt system for å sikre dekning av evt. skader. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 (redigert) "....må heller saste på dyktige folk på land som forestår ut- og innsjekk..." Ta kontakt med Fairline / Sealine / Azimut der hvor du tenker å kjøre leie fra da disse kjører utleie ..... Sør spania bør du ikke tenke på da det er for nært Afrika ....og smuggling (og du som eier er ansvarlig for alt som skjer med fartøyet, så hvis båten blir tatt med smuglergods ombord, så blir du også sett på som medskyldig..). Båten må nok kodes for utleie ... regn med rundt NOK 50 - 80K for dette hvis du ikke kjøper båt som er kodet (rekker må heves og ekstra utstyr må ombord.... søk google for "Coding for Charter".. eller sjekk MCA http://www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga-home og finn Coding for charter .... brun kode tror jeg...) . .... og sist gang jeg så på dette så kostet sertifikat for utleie i Spania et par tusen Euro i året. Lykke til ... edit .... Gul Kode .... ikke Brun !!! Beklager.. Redigert 4.Desember.2006 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Blue_Dragon Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Noen som vet om greie forsikringsselskap for utleie? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Noen som vet om greie forsikringsselskap for utleie? Hvilket land skal båten operere ? .....og hvor skal båten registreres ? .....og i hvilken kategori og størrelse ? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Puffen Svart 6.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Hvilket land skal båten operere ? .....og hvor skal båten registreres ? .....og i hvilken kategori og størrelse ? Kroatia er mest aktuelt Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 "Kroatia er mest aktuelt" Under Norsk flagg, finansiert i Norge og registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister? ....eller skal du etablere eierforhold og finans i Kroatia og seile under Kroatisk flagg? ....ta kontakt med den Norske ambasaden der borte da det er regelverk for alt dette som du må sette deg inn i før du kommer så langt ned i detaljene som forsikring .... forsikring kan forhandleren av båten kan hjelpe deg med... Men som gylden regel, så finner du en forsikkring som dekker et område hvor båten skal opereres (Sør-Øst Italia...Kroatia eller lengre ned...)... noe som du også må styre som eier av båten... Alf Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Det virker som mange forsikringsselsakp er skeptiske til utleie. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 Det virker som mange forsikringsselsakp er skeptiske til utleie. Yup ... de liker ikke "bareboat" av de årsaker som jeg har sitert tidligere. Jeg betaler for tiden GBP 328 for kasko .... Som Gul Kodet båt for Bareboat Charter, var premien over GBP 2200, og som "Skippered Charter" var premien rett under GBP 1000 per år... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
joda Svart 19.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2006 Jeg kjenner noen som kjøpte båt av et utleie firma i Kroatia,jeg har tenkt samme tanken med å kjøpe båt der nede for så å leie den ut i 3 år.. Puffen,kan du sende meg en IM?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.