Jump to content

Montere Wallas; hvor

Suzuki

Recommended Posts

har i lengre tid hatt planer om å oppgradere varmekapasiteten ombord, men siden det ligger an til at båten er for liten til fornuftig montasje pottebrenner ( uten å kompromisse FOR mye med sikkerthet, sengeplasser mv ) kan kanskje en Wallas være løsningen likevel. Har også tilgang på mer strøm etter jeg fikk meg ny og bedre motor.

Dermed dukker problemstillingen; hvor i svarte montere en Wallas opp. Er det stuerommet som er eneste fornuftige montering ?

Dassrommet er et annet alternativ, men da får man jo støyen nesten i sove avdelingen. Bråker disse for mye til det ?

Å sette den bakerst i båten, er kanskje ingen god idè ? Lange luftslanger gir mye tap av varme, i tillegg til at man kanskje må ha ekstra vifter på luftrøret med tilhørende økt strømtrekk ?

Legger ved et bilde som viser planløsningen min. ( de fargede firkantene viser et annet prosjekt som heller ikke er ferdig..)

Dasstank.GIF

Suzuki

No boat needed..

Har min Wallas3200 montert ovenfor septiken midt i båten. Har da 1.5 meter frem til kabinen med varmluftsrør. Det du må tenke på er montering for utløp av eksos også. Ellers kan en jo kle varmluftsrørene med isolerende belegg for å hindre tap av varme. Dette skal visst gi en voldsom økning av effekten. Har ikke dette selv da jeg bare har 1,5 meter med slange hos meg.

Når det gjelder støy, er det merkbart hos meg, men det er en lyd som en fort blir vant til.

Min Wallas går på lampeolje.

Jeg hadde wallas 1800 (tror jeg det var, hvis det ikke var 2400 da) montert helt bak i en First 305 - omtrent samme størrelse som din båt. Eksosutslippet på akterspeilet, og isolerte rør forover. Funket helt fint selv om det sikkert var endel varmetap. Brukte den bare om sommeren i kaldt og dårlig vær - og da var det helt OK.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Sik er det montert ombord i Bliss (wallas 1800):

1. Tanken ligger under sofaen i salongen

2. Wallas'en står i klesskap bak toalettet. Gir også den fordelen at det fungerer som "tørkeskap"

3. Et uttak i salongen, og et i forpigg

4. Pipe i tak over toalett.

Funker knallbra. Kjører mest på halv styrke.

Ta gjerne en tur hvis du vil studere nærmere hvordan det er montert.

wallas20.gif

Ville nok satset på å få montert den utenfor kabin slik at evt kullos lekasje ikke kommer i oppholdsrom/soverom. Hadde en 1700 w Eber i gamlebåten med ca 3m slange som var isolert, og det funket veldig bra.

Noen spesiel grunn til at valget faller på Wallas? Så langt jeg har oppfattet har Eber et bedre rykte. :smiley:

Hvis du har et skap for å henge opp seildresser o.l ville jeg montert den i det skapet forutsatt at det fortsatt blir plass til seildressen. Mener det er en stor fordel at du får med tørkeskap på kjøpet.

Veldig greit når den våte seildressen skal tørke etter en lang dag på sjøen

Tror heller ikke at en wallas har så godt av det fuktige og rå klimaet som det blir under en cockpitbenk.

Det har hvertfall fungert veldig bra ombord hos meg, og 1800 holder i lange baner hvis du ikke skal til nordpolen

hmm; ser ut til at jeg må glane videre på skapet mellom salong og forpigg.

Tror det kan være mulig å få til noe der.

Blir Wallas`en veldig varm utvendig når den er i drift ? Eller er det greit å stable brennbare ting inntil den, sålenge man er forsiktig med selve eksosrøret ?

Suzuki

No boat needed..

Hei ! : flag:

Vedrørende isolasjon av varmluftsrør. Du mister svært mye varme uten isolasjon.

Har Eberspächer D2 under akterdekket avgreining til cabin og toalett. Prøvde først uten isolasjon. Det gikk jo det også, men jeg varmet godt opp stuverommet. Tredde armaflexslange utenpå varmlufslangen og det gjorde susen.

mvh

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Blir Wallas`en veldig varm utvendig når den er i drift ? Eller er det greit å stable brennbare ting inntil den, sålenge man er forsiktig med selve eksosrøret ?

Eksosslangen går inni luftslangen,slik at den ikke bli varm utvendig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...