Jump to content

Montere Wallas; hvor


Suzuki

Recommended Posts

Eksosslangen går inni luftslangen,slik at den ikke bli varm utvendig.

Denne luftslangen som eksos slangen ligger inni, er for friskluft til brenneren. Dette vistnok fordi Wallas`en ikke skal brenne luft fra cabinen slik at det blir mangel på oksygen for folk og fe.

 

Min Wallas står montert bak skottet mot styrbord rett ved styreposisjon. Den blir ikkke varm i det hele tatt, min henger i en brakett rett mot en finer plate, null problemer med varme.

Link to post
  • 4 uker senere...

Hei, litt sent svar herfra,

som du jo vet monterte jeg en Eberspächer i Barsk I. (Comfort 30, etterkommeren etter Joker)

Jeg monterte den slik som jeg har prøvd å kladde ( oppå din tegning...):Varme.GIF

 

Mer info:

Luftinntak fra "hanskerommet" med syrefast skruventil. Lydisolert med sånn ventilatorslange 100 mm eller noe sånt, med byggskum imellom som lyddemping!

Dieseltilførsel via y bend direkte fra dieseltanken, smådill kjøpt fra GH fitting på Mastemyr eller deromkring. de har alt.

 

90 grader bend direkte på varmeren for utblåsingsluft, påfølgende sånn ventilatorslange og skum imellom første metern, deretter ISOLASJON hele veien. Kjøp kun original Wallas her, 110 kroner meter`n hos Malfixern. Forskjellen her utgjør mer enn forskjellen mellom D2 og D4.

 

Gjennom klesskapet dropper du isolasjon og borrer 7-8 hull ca. 5 mm. Da pipler det flott tørr og varm luft innunder klærne dine.

 

2 ulemper med "min montering":lang eksos, men her kjøper du noe fleksigreier, jeg gjorde det på Tess tror jeg. Den andre er at apparatet stjeler litt plass i det største stuerommet ditt og at det bør beskyttes litt. Her var jeg heldig for jeg fikk det levert ferdig i en rustfri kasse.

 

Panelets plassering avhenger vel av lengde på kabelen.

 

En D2 bør kunne kjøpes for under 6-7 lapper på Ebay.de en D4 koster halvannen mer. Men her er det veldig spørsmål om hvor mye utstyr som følger med, blir fort 2,3 eller 4 ekstra før du er ferdig....

 

Bedre varme i båt har aldri jeg opplevd.. (men jeg hadde forgjengeren D3LC, på 3500 watt som er overkill)

 

Lykke til.

 

(innlegget ble veldig stykkvis, fungerer elendig sammen med Opera, nå er jeg på IE)

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post

Plassering av varmeren har i hvertfall utrolig mye å si. i min Scanmar 33 satt det en wallas 2400 før, plassert i et garderobeskap i akterkabinen. Den varmet utrolig godt i akterkabinen pga. kort slange, mens i resten av båten ble det nesten ikke lunket en gang, ikke engang om sommeren (rørene var isolert hele veien).

 

Den ble solgt, og jeg satt inn en ny Wind 4 Kw (omtrent identisk med eber, bare litt rimligere) med 90 mm rør hele veien. Den er plassert i garderobeskapet på toalettet (båten min har dassen bak), og jeg har da kun 1 meter slange til det første stengbare uttaket i salongen), mens rørene fortsetter i forpiggen og fortsetter bak i båten. Bakdelen med å plassere varmeren nærme med korte luftslanger er helt klart at det blir betydelig mer støy, men til gjengjeld, så varmer det BETYDELIG bedre. Det blir godt og varmt i garderobeskapet, under salongbenkene og under madreassene i forpiggen. En bekjent har en like stor båt med ny Eber 4 kw (montert nå i vinter), med varmeren bak i båten. Den klarer i hvertfall ikke å varme mer enn det min gjør på ca. 30-40%, selv om varmeeffekten fra varmeren i utgangspunktet er omtrent den samme. Ingen av båtene har isolert rør, men han har 75 mm) I båten min er det ikke noe problem å holde gode 20 grader selv om det er 10 kuldegrader ute. Hvis du primært ikke er ute etter å holde varme i båten på vinterstid er det like greit å plassere varmeren bak i båten hvis du er opptatt av støy, for du vil uansett få den lunken som trengs i sommerhalvåret, men seiler du året rundt så vil jeg anbefale å forsøke å plassere varmeren nærmere. Støynivået blir noe høyere, men i mitt tilfelle fikk jeg i hvertfall mer enn 5-doblet varmeeffekten av det den gamle wallasen gjorde (den var bare 3 år gammel og fungerte perfekt). Nå om vinteren brukes varmeren på fullt de første 10 minuttene, så skrus effekten ned til ca. 20-30% avhengig av utetemp. Akkurat nå er det 5 kalde ute og 20,5 varme inne ved utgangen, i tillegg til at benkene og køya i forpiggen begynner å bli lunket :sailing: . Det er forøvrig kun varmeren som står på og holder båten god og varm. Har forøvrig montert timer på varmeren, så den slåes av om natten og på igjen ca. en halvtime før jeg står opp :sleep:

 

Plasseringen som barsk har skissert virker som å være en bra løsning.

Link to post

Wallas har lite strømforbruk og lite støy.

Grunnen er at den skyver forferdelig lite luft.

Når en varmer først har kommet igang, er det nesten bare vifta som drar strøm. Derfor det lave strømforbruket på Wallas.

Wallas bør derfor monteres nær der du trenger varmen.

Wallas selger vifter til å montere i varmluftslangen for å skyve mer luft, men da er en jo like langt mhp. strømforbruk og støy.

 

 

Link to post

Jeg holder en knapp på Wallasen, nettopp på grunn av lite støy. Eber blir nok raskere varm en Wallas, men særlig eksoslyden synes jeg det er godt å slippe. Høres ut som take off på et fly jo.. Vi har en Wallas 3200 i vår båt, og det er svært sjelden den går på trinn 2. På trinn 1 høres kun luftstrømmen i dysene. Vi hadde service på den sist vinter, blant annet for å bytte pumpe. Gledelig overraskelse i den forbindelse er at den kjente Wallas tikkingen også har blitt borte.

Link to post

Hej S !

 

har du funderat på o montere den i "maskinrommet" ?? (kansje ikke får plass!)

 

jag har min Ebersprakare der.... fint med lydisoleringen.....hör ikke värmaren inne i båten!

 

eller i en sittbrunnsbenk (högt opp under dekk), med isolert slang/rör intill båten........

kommer att ge tillräckligt med värme in i salongen ändå.

(+ att det torker ut all fukt fra tampar etc i benken!)

S/Y Gunga Din

Link to post
,grunnen til dette er att man kan få problemer med fukt ,dieselvarmere bør helst ha fri adgang til forbrenningsluft ,det jeg mener er att du aldri vil bli kvitt fuktigheten ombord vist du bruker omigjen den samme luften ,

Det der er en av mytene, etter mine erfaringer.

Jeg hadde Eber i tidligere båt, den tok luften utenifra.

Jeg var plaget av kondens og dugg inni båten når varmeren gikk med kald luft utenifra.

Satte derfor på et t-stykke med regulering.

Resultatet ble tørrere og lunere båt når luften ble tatt innenifra.

Men du skal ha litt luftsirkulasjon i båten fra ventiler, det er det som er viktig.

 

Wallas tar vel bare forbrenningsluften til forbrenningskammeret utenifra, ikke sirkulasjonsluften ?

 

 

Link to post

Som jeg skrev tidligere, har jeg wallas 1800 montert i klesskap. Dette fungerer helt yppelig, og klesskapet fungerer også som "tørkeskap" dvs at våte seilklær, hånklær o.l. får en viss tørk fra wallasen.

 

Jeg har aldri opplevd at det har vært fuktig eller klamt i skapet. Tvert imot.

Lufta i "tørkeskapet" virker ren og tørr, uten å gå inn på noen vitenskaplig utredning om hvorfor det er slik, men det er selvfølgelig en grense for hvor mye vått tøy man kan stappe inn i skapet.

 

Jeg tror også at båten ble levert slik fra HR, selv om selve wallas'en jeg har er av nyere dato.

 

Dette gjelder alstå for wallas, og er nødvendigvis ikke det riktige for andre typer apparater. Jeg vet ikke hvordan jokeren er mhp plass o.l

men vil igjen opppfordre Hr Suzuki til å foreta en inspeksjon av anlegget. Da vil han også kunne ta stilling til støynivåtet, som jeg synes er helt akseptabelt. :smiley:

Link to post
  • 2 uker senere...

Et lite spm. til dere med Wallas`er. Bruker dere std. skorstein for skroggjennomføring ? Ser at det følger eksosutslipp for skroggjennomføring med i pakka, skal man ha for takgjennomføring koster det plutselig nesten 1500kr ekstra. Den søm følger med i pakka, kan man selvsagt bare kaste..

 

Derfor; er det like greit med skroggjennomføring ? Forutsetter selvsagt at man passer fenderne...

 

Lasse; invitasjonen er motatt, forstått og herved besvart. Må bare skaffe meg litt tid først. Jeg liker kokt kaffe, f.eks Friele eller ALI.

Trakterkaffe går også bra. Til nød er også pulverkaffe og varmt vann fra springen drikkendes. :lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Lasse; invitasjonen er motatt, forstått og herved besvart. Må bare skaffe meg litt tid først. Jeg liker kokt kaffe, f.eks Friele eller ALI. Trakterkaffe går også bra. Til nød er også pulverkaffe og varmt vann fra springen drikkendes. :lol:

Suzuki

Traktekaffe :wink:

 

Legger ved noen bilder av wallasinstallsjonen min:

 

wallas05.jpg

 

Pipa som kan stenges helt igjen:

 

wallas06.jpg

 

Uttak 1 i forpiggen:

 

wallas07.jpg

 

Uttak 2:

 

wallas08.jpg

 

Eksosslangen og bryterpanelet på utsiden av skapet:

 

wallas09.jpg

 

wallas04.jpg

 

Tanken:

 

wallas10.jpg

Link to post

Jeg har i mange år hevdet at Wallas best egner som engangs frisbee. Men samtidig så må jeg innrømme at varmeapparatet ble betraktelig mere driftssikkert etter service hos importøren. Til å yte 2400W er det jammen ikke rare varmen som kommer ut av den greia. Syntes nesten den er ubrukelig jeg da og i Slagskibet brukes det en pottebrenner for å få trivseltemp når det er påkrevet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...