Gunga Din Svart 17.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2007 Hei Dersom du framleis lurer på å kjøpa Wallas bør du lesa reisebreva til www.escapetodanger.se Det vil nok få deg på betre tankar. Ask var någonstans skriver dom om wallasen ? i resebreven vilket? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 31.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2007 Hva koster egentlig ARMAFLEX rørisolasjon ? Fåes dette på byggevaresjapper ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 1.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2007 Det som kan være lurt er å ha muligheten til å regulere sirkulasjonsluften via et spjeld og et Y stykke, som justererer om man vil ha kun friskluft utenifra, "resirk" eller en kombinasjon. Dette må være et must. En stor del av poenget med en varmer må være muligheten til å tørke ut fuktighet fra båten. Den enkleste måten å få dette til på er å bruke inneluft som forbrenningsluft. Noen stor fare for at det blir oksygenmangel inne i båten på grunn av dette kan jeg vanskelig se for meg. I verste fall kan man jo åpne noen ventiler. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Suzuki Svart 3.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 er det noen særlig forskjell på en original Wallas utblåsning til 270kr og en noname utblåsning til 25kr ? Begge kan vris og stenges / reguleres. Begge er beregnet på 60mm slange. Begge er av plast. Begge kan kjøpes på Sea Sea på Rud i Bærum. Begge skal tåle den varmen en Wallas klarer levere. Er tilhenger av originaldeler,men det kan kanskje være grenser ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ben Sin Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 Det er vel mye som tyder på at det er prisen som er den særlige forskjellen her. Jeg har kun originale fra Wallas, men det er ikke noe ved de som tyder på at de er av et materiale som forsvarer prisen. Hvis/når jeg får somlet meg til å lage flere uttak, blir det garantert handlet av den rimeligste sorten du hadde link til Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Oslo Maritime Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 Nå har ikke jeg erfaring med den "noname"-dysa du viser til, men for noen år brukte vi tilsvarende dyser som bl.a. maritim er forhandler av i noen båter, og de har ikke holdt mål (husker ikke navnet). Nå er vi veldig kvalitetsbevisst og vil kun benyttet komponenter av god kvalitet som ikke skaper reklamasjoner osv., og det siste året er det kun brukt dyser fra wallas, som er veldig bra og ikke minst holdbare dyser. Jeg tror sikkert at du kan benytte de du vsier til også, men tro meg når jeg sier at det finnes mange dyser på markedet som er totalt ubrukelige, så vær litt oppmerksom på det ved valg av dyser. De hundrelappene du sparer utgjør ikke de store summene hvis du har tenkt til å ha den varmeren i mange år. Lykke til med installasjonen! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 Når du skriver at de rimelige dysene ikke holdt mål, betyr det at plasten smeltet eller hva skjedde? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 Har hatt disse noname dysene, og dei som var montert i gulvhøyde mistet spjeldene pga av at dei ble sparket bort i. På dashbordet funket dei fint! Sitér dette innlegget Link to post
Oslo Maritime Svart 3.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2007 De rimlige dysene holdt ikke mål rundt innfestningen. Litt vanskelig å forklare, men åpningsdelen på dysen og den delen slangen festes på er kun festet samen med tre små svake klips som ikke tåler noe som helst, resultatet er at dysen står igjen slik at alt ser ok ut, men at slangen løsner og blåser varmen et helt annet sted. Dette skjedde med minst 10 dyser, og samtlige ble returnert til leverandøren og erstattet med wallas-dyser til tre-doble prisen. Dyrt, men enda dyrere å levere det til kunden og måtte bytte det ut senere i tillegg til at det hadde skapt ekstra irritasjon for kunden. På den andre typen så holder ikke åpne og lukke-mekanismen mål, spjelene bare detter ut. Brukte beklageligvis disse i min egen båt, og etter et halvt år er tre av fire dyser byttet ut, hvorav 3 er av den dårlige typen og den siste er fra wallas (den er fra båten var ny og fungerer perfekt den dag i dag::). Det er ingen som har sparket borti dysene i denne båten, flere av de bare ryker etterhvert. Nå skal det være sagt at når vi installerer varmere i kundebåter er det viktigste for oss at jobben blir gjort skikkelig og en gang slik at vi slipper heft med å måtte dra tilbake til kundebåten som ofte er langt unna for å bytte slike små ting som vi kun sparer noen få hundrelapper på. Du kan jo bare prøve å benytte den billig-varianten og se om de holder mål. Gjør det ikke det kan du bare bytte, men jeg har i hvertfall irritert meg nok over billig-dyser som ikke holder mål. Monterte ca. 15 defrostere i fjor og 8-10 dieselvarmere, så jeg har litt erfaring med hva som holder og ikke holder, men vi er opptatt av å levere kvalitet, så er vi i tvil om kvaliteten på komponenten er bra nok blir den ikke benyttet før den er skikkelig prøvd ut. I fjor brukte vi desidert flest wallas-dyser, men det avhenger litt av hva slags slangediameter det er på varmeren også, mener å huske at wallas stort sett bare har opp til ca. 60 mm, men mulig jeg husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Deler synspunktene til Oslo Maritim på de billige utblåsnings dysene, men har ikke prøvet de orginale til å åpne og lukke enda. Vet ikke om disse er bedre, men de billige er i hvertfall ikke imponerende. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 En kort kommentar om Webasto og støy er at vifta i brenneren bråker en del når den går på fullt, men den blåser godt med luft. Det er kjekt når jeg vil ha tørr luft i båten ganske raskt. Når termostaten sier at det er varmt nok går det nesten ikke an å høre vifta som blåser inn en vedlikeholdslunk. Jeg har montert brenneren i stuerommet i hekken, og det blir et par grader varmere der når brenneren går. På denne tiden øker temperaturen fra å være rundt null til omkring fem varme. Det er mulig at jeg kunne varmet opp litt mer effektivt ved å isolere slangen enkelte steder, men jeg ville nok heller trukket slangen en rute hvor spillvarmen gjør nytte. Hvorfor skulle jeg isolere slangen som går under køyene i akterlugaren og bidrar til tørre madrasser? Jeg legger heller isolasjon mellom slangen og ytterskroget enkelte steder. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2007 er igang med å finne ut hvor jeg skal sette pipa. Ovnen blir plassert i skapet i forpiggen, den tar ganske stor plass, men jeg tror likevel det er rett å montere den der, bla.a pga miljøet i stuerommet. Men - hva med pipa ? Enkleste er jo en takpipe rett over varmeren, men for det første har jeg en vanlig pipe, og så er jeg litt skepisk til å sage et 60mm høl i taket på skuta. Til slutt anbefaler bla.a Malfix visstnok sidemontert hatt. Jeg har tenkt å sette gjennomføringen i overbygget, ikke i selve skrogsiden. Plass til en fin svanehals på eksosslangen har jeg, så den delen er grei. Utløpet blir stående delvis bak et vant, så sjansen for å brenne seg blir ikke alt for stor. Synspunkter ? Råd & dåd ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 23.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2007 får slenge ved et bilde da, sånn at panelet får noe konkret å forholde seg til: altså; i overbygget ( skjermet bak vantet ), i skutesiden, eller takmontert skorstein som øker prisen på installasjonen med ca 1500kr. Altså; how & why ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Goddis77 Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Slik ser min utgang ut: Uttaket står da rett over min Wallas 3200, noe som gjorde strekket til mindre enn 50cm. Var litt redd for fenderen, men det har gått helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Til slutt anbefaler bla.a Malfix visstnok sidemontert hatt.Synspunkter ? Råd & dåd ? Suzuki Vet du hvorfor sidemontert anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Vet du hvorfor sidemontert anbefales? Nope. Tenkte kanskje noen her vet det ? Mindre løse deler ? Minde sjans for lekkasje ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
index Svart 24.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2007 Jeg ville ha montert den i skutesiden, for å eliminere muligheten for at noen tar på den mens de går på dollbordet. Forutsatt at den får god nok høyde over vannlinjen da. Med seilbåt har man jo også krenging å ta hensyn til, tror ikke varmeren vil like å få utløpet sperret av sjøvann under drift. Hvis plasseringen bak vantet i overbygget ikke er et sted hvor man lett kommer borti er dette kanskje et greit alternativ???? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 er det noen som har borret hull for varmluftslangene ? De er jo 60mm, bør jeg velge litt overdimensjon av hullsag, eller er 60mm greit nok ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 11.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 Jeg har borret flere hull for slike slanger. Det primære er to forhold: 1) Brannfare (smeltingsfare) i selve borrematerialet. 2) Risiko for bøyninger på luftslangen. De færreste synes å ta det alvorlig nok å hindre vinkler på luftstrømen fra varmeapparat til utblåsningsventil. Jeg har sett profesjonellle monteringer hvor luftmotstanden blir så stor at varmluften nesten ikke kommer frem. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2007 clouet er vel korte utblåsningsslanger Roaldbj ? Mine slanger ser ut til å bli ca 70cm og ca 1,8m. Selv med litt skarpe svinger, bør resultatet blir bra. Trur eg. PS - for dere som vil kopiere denne installasjonen, den forutsetter at uttaket der den korteste slangen er montert, kan strupes. Hvis ikke vil all lufta komme i den ene slangen, og ikkenoe i det andre. Jeg monterer strupbare ventiler på begge uttakene. Ikke etter Wallas boka, men jeg gjør det likevel... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.