Jump to content

Montere Wallas; hvor


Suzuki

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Det som kan være lurt er å ha muligheten til å regulere sirkulasjonsluften via et spjeld og et Y stykke, som justererer om man vil ha kun friskluft utenifra, "resirk" eller en kombinasjon.

Dette må være et must. En stor del av poenget med en varmer må være muligheten til å tørke ut fuktighet fra båten. Den enkleste måten å få dette til på er å bruke inneluft som forbrenningsluft. Noen stor fare for at det blir oksygenmangel inne i båten på grunn av dette kan jeg vanskelig se for meg. I verste fall kan man jo åpne noen ventiler.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

er det noen særlig forskjell på en original Wallas utblåsning til 270kr og en noname utblåsning til 25kr ?

Begge kan vris og stenges / reguleres. Begge er beregnet på 60mm slange. Begge er av plast. Begge kan kjøpes på Sea Sea på Rud i Bærum. Begge skal tåle den varmen en Wallas klarer levere.

 

Er tilhenger av originaldeler,men det kan kanskje være grenser ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Nå har ikke jeg erfaring med den "noname"-dysa du viser til, men for noen år brukte vi tilsvarende dyser som bl.a. maritim er forhandler av i noen båter, og de har ikke holdt mål (husker ikke navnet). Nå er vi veldig kvalitetsbevisst og vil kun benyttet komponenter av god kvalitet som ikke skaper reklamasjoner osv., og det siste året er det kun brukt dyser fra wallas, som er veldig bra og ikke minst holdbare dyser. Jeg tror sikkert at du kan benytte de du vsier til også, men tro meg når jeg sier at det finnes mange dyser på markedet som er totalt ubrukelige, så vær litt oppmerksom på det ved valg av dyser. De hundrelappene du sparer utgjør ikke de store summene hvis du har tenkt til å ha den varmeren i mange år. Lykke til med installasjonen!

Link to post

De rimlige dysene holdt ikke mål rundt innfestningen. Litt vanskelig å forklare, men åpningsdelen på dysen og den delen slangen festes på er kun festet samen med tre små svake klips som ikke tåler noe som helst, resultatet er at dysen står igjen slik at alt ser ok ut, men at slangen løsner og blåser varmen et helt annet sted. Dette skjedde med minst 10 dyser, og samtlige ble returnert til leverandøren og erstattet med wallas-dyser til tre-doble prisen. Dyrt, men enda dyrere å levere det til kunden og måtte bytte det ut senere i tillegg til at det hadde skapt ekstra irritasjon for kunden.

 

På den andre typen så holder ikke åpne og lukke-mekanismen mål, spjelene bare detter ut. Brukte beklageligvis disse i min egen båt, og etter et halvt år er tre av fire dyser byttet ut, hvorav 3 er av den dårlige typen og den siste er fra wallas (den er fra båten var ny og fungerer perfekt den dag i dag::). Det er ingen som har sparket borti dysene i denne båten, flere av de bare ryker etterhvert.

 

Nå skal det være sagt at når vi installerer varmere i kundebåter er det viktigste for oss at jobben blir gjort skikkelig og en gang slik at vi slipper heft med å måtte dra tilbake til kundebåten som ofte er langt unna for å bytte slike små ting som vi kun sparer noen få hundrelapper på. Du kan jo bare prøve å benytte den billig-varianten og se om de holder mål. Gjør det ikke det kan du bare bytte, men jeg har i hvertfall irritert meg nok over billig-dyser som ikke holder mål. Monterte ca. 15 defrostere i fjor og 8-10 dieselvarmere, så jeg har litt erfaring med hva som holder og ikke holder, men vi er opptatt av å levere kvalitet, så er vi i tvil om kvaliteten på komponenten er bra nok blir den ikke benyttet før den er skikkelig prøvd ut. I fjor brukte vi desidert flest wallas-dyser, men det avhenger litt av hva slags slangediameter det er på varmeren også, mener å huske at wallas stort sett bare har opp til ca. 60 mm, men mulig jeg husker feil.

Link to post

En kort kommentar om Webasto og støy er at vifta i brenneren bråker en del når den går på fullt, men den blåser godt med luft. Det er kjekt når jeg vil ha tørr luft i båten ganske raskt. Når termostaten sier at det er varmt nok går det nesten ikke an å høre vifta som blåser inn en vedlikeholdslunk.

 

Jeg har montert brenneren i stuerommet i hekken, og det blir et par grader varmere der når brenneren går. På denne tiden øker temperaturen fra å være rundt null til omkring fem varme. Det er mulig at jeg kunne varmet opp litt mer effektivt ved å isolere slangen enkelte steder, men jeg ville nok heller trukket slangen en rute hvor spillvarmen gjør nytte. Hvorfor skulle jeg isolere slangen som går under køyene i akterlugaren og bidrar til tørre madrasser? Jeg legger heller isolasjon mellom slangen og ytterskroget enkelte steder.

Link to post
  • 2 uker senere...

er igang med å finne ut hvor jeg skal sette pipa. Ovnen blir plassert i skapet i forpiggen, den tar ganske stor plass, men jeg tror likevel det er rett å montere den der, bla.a pga miljøet i stuerommet.

Men - hva med pipa ? Enkleste er jo en takpipe rett over varmeren, men for det første har jeg en vanlig pipe, og så er jeg litt skepisk til å sage et 60mm høl i taket på skuta. Til slutt anbefaler bla.a Malfix visstnok sidemontert hatt.

 

Jeg har tenkt å sette gjennomføringen i overbygget, ikke i selve skrogsiden. Plass til en fin svanehals på eksosslangen har jeg, så den delen er grei. Utløpet blir stående delvis bak et vant, så sjansen for å brenne seg blir ikke alt for stor.

 

Synspunkter ? Råd & dåd ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg ville ha montert den i skutesiden, for å eliminere muligheten for at noen tar på den mens de går på dollbordet. Forutsatt at den får god nok høyde over vannlinjen da. Med seilbåt har man jo også krenging å ta hensyn til, tror ikke varmeren vil like å få utløpet sperret av sjøvann under drift. Hvis plasseringen bak vantet i overbygget ikke er et sted hvor man lett kommer borti er dette kanskje et greit alternativ????

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har borret flere hull for slike slanger.

 

Det primære er to forhold:

 

1) Brannfare (smeltingsfare) i selve borrematerialet.

 

2) Risiko for bøyninger på luftslangen.

 

De færreste synes å ta det alvorlig nok å hindre vinkler på luftstrømen fra varmeapparat til utblåsningsventil.

 

Jeg har sett profesjonellle monteringer hvor luftmotstanden blir så stor at varmluften nesten ikke kommer frem.

Link to post

clouet er vel korte utblåsningsslanger Roaldbj ?

Mine slanger ser ut til å bli ca 70cm og ca 1,8m. Selv med litt skarpe svinger, bør resultatet blir bra.

Trur eg.

 

PS - for dere som vil kopiere denne installasjonen, den forutsetter at uttaket der den korteste slangen er montert, kan strupes. Hvis ikke vil all lufta komme i den ene slangen, og ikkenoe i det andre. Jeg monterer strupbare ventiler på begge uttakene. Ikke etter Wallas boka, men jeg gjør det likevel...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...