skage Startet 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2006 Har da den batteriladeren som beskrevet, men den gir opp etter 13,5 volt. Har 2 x 140 A og 1x 55A i båten som er en Bavaria 39 Cruiser batteriladeren er orginalmontert. Det er sikker flere her som har denne laderen "sydvesten ?) er det noen justeringsmulighet her, har åpnet men så ingen ting som lignet på + - skrue ! Kan noen komme med noen forslag, batteriladeren har stått på kontuenerlig mange uker nå uten forbruk, har en annen lader som ikke er inteligent, skal jeg pushe batteriene opp "manuelt" til 14,3 eller hva. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Det høres ut som den vedlikeholdslader med 13,5 V, og det er jo perfekt. Kanskje er laderen din helt iorden ? Kjenner ikke disse laderne spesiellt, men Quick laderne er jo 3 trinns ladere. Ladeforløpet er 13,8 V med ful pes (Ampere) til strømmen avtar til et visst nivå. Deretter topping av batteriene etter en tidskonstant på 2-4 timer på 14,2- 14,4 V. Deretter vedlikeholdslading på 13,5 V. Jeg tipper laderen din er helt iorden jeg. Ikke begynn å juster på potmeter inni laderen din. Skal du gjøre det bør du ha en testbenk, der du kan simulere forskjellig last. Justerer du på på ett potmeter går det utover andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Kjenner ikke din lader men kan der være en bryter for forskjellige lademodi? Det har jeg på min (et eller annet amerikansk fabrikat), kan f.eks. velge konstant 13.5V. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mix Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Mener Quick har bryter for 14,2 eller 14,4 V topping. Gel eller åpne bly/syre. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 3.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Vanlige bly batterier. Men skal ikke toppingen på batteriene være da helst på over 14 volt, 13,5 er det virkelig godt nok ? Må jeg da måle batteriene konstant over en lengre periode og se om de får en ekstra guff på 14 v innimellom eller? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Du kan jo bare skru av laderen og sette på litt forbruk en stund. Så får du måle hva den trykker på med når du setter den på igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Jeg kan nå ta voltmetert og sjekke litt på min lader, men har ikke bekyret meg noe hittil, så jeg har ikke sjekket. Har for tiden ikke noe lading i båten, men skal koble til landstrømmen og sjekke i løpet av uken. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mix Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Er batteriene ladet opp og laderen gått over i 13.5 V vedlikeholdlading, vil spenningen forbli på 13,5 V konstant. Det skal den også være. Dette helt til de bli tappet ned igjen. Og IU0U fasene begynner på nytt. U0 fasen er som sagt tidsbestemt på 2-4 timer,alt etter fabrikat. Noen ladere har justeringsmuliget på U0 fasen. Enkelte avanserte ladere som Joergen sine Sterling har pulsing i vedlikeholdsfasen, men dette er noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Sjekket manualen til laderen og den sier det samme som jolo sier her. Denne laderen har en float voltage på 13,5Vdc normal og (13,8Vdc GEL) Dette er ladespenningen for vedlikeholdslading når batterien er toppet. Charge absorbtion voltage er på 14,1Vdc og (14,4Vdc Gel) Så konklusjonen er vel da at laderen lader som den skal etter hva jeg kan skjønne. Så da bli voltmetert mitt liggende urørt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
skage Svart 3.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2006 Da er jeg jo fornøyd da, 13,5 er sikkert helt glimrende. Takker alle for svar. Forresten kan jeg jo legge til at det blåser noe ganske kraftig her i Haugesund i dag og mye vann i vannet og i lufta, (noe uklart ja). Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg har Quick 45 A lader. Nå har jeg testet både ladespenning og hvilespenning på batteriene mine og vært litt frustrert, helt til jeg fant denne tråden som jo sier at alt er normalt? I mange andre tråder har jeg sett at 14.4 V er riktig ladespenning for batterier som ikke er fulle og jeg har lurt på om noe har vært galt hos meg der spenningen er 13.4 V. Forhåpentligvis kan jeg slappe av nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.