Jump to content

Vinteropplag og kondens - igjen..

jo_no

Recommended Posts

Har søkt frem og tilbake i forumet vedr. topic men er ikke blitt så mye klokere :confused:

Nå har vi jo en svært så uvanlig høst men dog... problemet er som følger:

Har båten stående i hagen. God gjennomlufting under presenningen (uten kalesje) og uten varme.

Likefullt kondenserer det en del fra innsiden av presenningen. Dette er litt irriterende da jeg har prosjekter gående; ved væromslag drypper det fra presenningen. Presenningen er type lettpresenning, 220gr/kvm.

Spørsmål: Er dette normalt når været er unormalt? (+10-12 på dagen, noe kjøligere om natten)

Vil det hjelpe med enda mer gjennomlufting?

Noen andre som opplever noe liknende?

Dette har nok vært tatt opp før ja, men jeg har løst dette ved å ha på kalesjen under presenningen og har engangstallerker rundt om i båten med veisalt. dette trekker til seg fuktigheten og i og med at det ikke kommer til så mye ny luft med tilsvarende høy luftfuktighet greier jeg å få luftfuktigheten i båten mellom 60- 70 %, noe som er godt nok til ikke å få muggsopp ombord.

I tillegg er det tørt nok til å holde på med diverse prosjekter.

Jeg bruker i tillegg en varmeovn (billig vifteovn fra biltema) når jeg skal jobbe ombord og da blir det fort varmt.

Dette for å løse problematikken med fuktighet siden vi ikke får bruke strøm ombord til oppvarming pga brannfaren og at det vil forårsake en meget høy strømregning for båtforeningen.

Med hilsen Brage

I år har det vært mye kondens p.g.a. det spesielle været. Også inne i båten har det vært unormalt rått.

Har tidligere hatt to lag med presenning under opplag, men i år kun èn. Det drypper!!! Til neste år blir det nok dobbelt lag igjen.

Ellers har jeg skalket alle luker og lagt ut tre fuktslukere (tørrballer). Er stadig ute i båten og tømmer bøttene. Det har hver gang vært en god del vann i disse. I motsetning til tidligere opplags-sesonger, hvor bøttene stort sett har vært tomme.

Vi får vel håpe på et visst omslag i været snart. Greit at vi får nedbøren "ferdigmåket", men det er aldri så bra at det ikke er ille for noe :wink: .

jeg har satt opp en presenning i steden for kalesjen. Denne styrer drypping fra mønestang og ytterpresenning ut av båten. Har god lufting mellom presenningene. Tanken var at dette ble som i fjelltelt. Det var mye fuktighet før jeg satte opp innerpresenningen.

Har også alltid hatt to presenninger , en lett presening innerst og en kraftig ytterest. Dermed får du et lite luftlag imellom som hindrer noe av kondensen. Ellers er jo god gjennomlufting det viktigste. Du har nok et poeng i at kondensproblemene er ekstra store denne høsten med mye nedbør og mildt vær.

Jeg ville i utgangspunktet anta at de erfaringer småbåteiere gjør med vinteropplag og kondens,

i prinsippet er de samme som teltbruker også har gjort i en årrekke.

Det er vel så enkelt at når luft kommer i berøring med kaldere flate vil den varmeste luften bli noe nedkjølt og dermed miste evne til å holde på fuktighet, selv om den relative fuktigheten kan være meget høy.

Stort sett er det få løsninger på å motvirke dette:

- isolerende tak (doble presenninger)

- god utveksling av luft slik at inneluftens absolutte fuktighet blir så lav som praktisk mulig (god lufting)

- oppvarming av inneluften slik at evnen til å holde på fuktighet vedvarer (båtvarmer)

- fjerning av luftfuktighet fra inneluften ( mekanisk/teknisk eller kjemisk luftavfukter).

Andre løsningsmodeller?

Jeg har også opplevd mer kondens nå i høst enn vanlig, og med det været vi har nå, er kanskje ikke det så rart. Men jeg lurer på om jeg vil få mindre kondens ved å velge en annen "strategi".

Med tidligere båter har jeg gjerne hatt en (gammel) vinterkalesje på båten ved (utendørs) vinteropplag, og i tillegg har jeg hatt en grei lettpresenning på stativ som dekker hele båten. Jeg har sørget for god lufting under lettpresenningen. Inne i båten har jeg gjerne hatt to fuktslukere (type bison, med salt og lite kar til oppsamling av vann), men jeg har alltid vært litt "redd for" stillestående og fuktig luft under kalesjen, så jeg har alltid hatt diverse åpninger i glidelåsen på kalesjen for å få litt lufting. Med denne metoden har jeg vært fornøyd med de klimatiske forholdene i båten under opplag.

Til den (nesten) nye båten vi kjøpte i våres, har jeg derimot ingen vinterkalesje, så jeg har valgt å klippe til en gammel lettpresenning som dekker hele cockpiten (fra forkant av vindskjerm, over targabøylen og videre bakover i cockpiten), men det kommer inn en del luft mellom båtens akterspeil og nedre kant av denne lettpresenningen (ca 20cm høy glippe). I tillegg har jeg en kraftig lettpresenning, med god lufting i endene, som dekker hele båten. I båten har jeg tre enkle fuktslukere, og døren til kabinen er åpen. Pga lettpresenningen som dekker cockpiten unngår jeg at dryppende kondensvann fra innsiden av den store presenningen kommer inn i båten/cockpiten, men jeg opplever likevel mer fuktighet i cockpiten enn jeg pleier. Det spesielle været vi har nå, er helt sikkert medvirkende til det. Men jeg lurer på om opplegget med god lufting under den lille lettpresenningen som dekker cockpiten, er uheldig. Er det bedre å tette selve cockpiten og båtens indre best mulig (kombinert med fuktslukere) og begrense luftingen til området mellom presenningen som dekker cockpiten og den store presenningen som dekker hele båten?

Hilsen hos

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...