Jump to content

Koble sammen to skilletrafoer?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen sterkstrømfolk her som kan svare meg på et lite spørsmål? Jeg er i ferd med å legge mine klamme hender på to kapslede skilletrafoer som hver kan gi 6 amp. Går det bra å koble dem i parallell for å trekke ut 12 amp? Jeg forutsetter at sekundærene kobles i fase.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lars,

 

Hvis trafoene er like burde det gå bra. Med "like" så tenker jeg på at de har samme oppbygning, samme jernmengde og samme viklingsdata.

 

At de må kobles i fase er en selvfølge  -  ellers får du "russisk synkronisering"... :lol:

 

Hvis du vil sikre deg ytterligere, så er det jo en enkel sak å gjøre en liten test: Sett spenning på begge trafoene med adskilte sekundærviklinger og mål tomgangsspenningen på begge, den bør ikke variere med mer enn et par volt. Deretter kobler du til en passende ohmsk belastning  -  en varmeovn eller hva du måtte ha for hånden  -  først på den ene trafoen og så på den andre. Belastningsspenningen bør heller ikke variere med mer enn et par volt.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Uten å ha den store peilingen, må jeg stille et par spørsmål her. Selv om de er like, er de jo aldri nøyaktig like. Hvordan blir det da når man kobler disse i parallell og setter på en induktiv last? Går det fortsatt bra? Hva hvis man i tillegg kobler til noe som krever en ren sinus? Blir det ikke krøll av noe slag? Selv om man har samme input, vil små forskjeller i sekundærviklingene gjøre at det oppstår sirkulasjonsstrømmer disse to i mellom. Det kan da umulig lede til noe bra? Hva med forskjeller i faseforskyvning?

 

Jeg spør fordi jeg ikke har filla peiling, men føler at noe skurrer. På den annen side er kanskje dette helt vanlig, men man trenger kanskje noen ekstra duppeditter?

 

Lotus

Link to post

Hei,

Er heller ingen ekspert, men har gjort det samme for å lage en kraftig bilbatterilader engang.

Tror ikke det er så viktig at trafoene er så like mekanisk heller, bare spenningen og effekten er mest mulig lik. Du trenger ikke å være redd for sinuskurven. De eneste problemene jeg ser er varmgang ved fullt belastet og ved ubelastet krets. Det som vil skje her ved ubelastet krets, er at den trafoen som leverer høyest spenning, prøver å dytte strøm inn på den andre til spenningen utjevnes på begge. Dess større spenningsforskjell dess større tap. Ved belastning, når spenningen er blitt lavere en den laveste av begge trafoene vil du ikke ha mer tap. Det du da kan oppleve om ved stor forskjell i den indre impedansen er at den ene leverer mye mer strøm en den andre og derved overbelastes. Eneste måte å finne ut av dette er å kople opp trafene kjenne om de blir varme både ubelastet og belastet. Selfølgelig kan en jo også måle dette.

Link to post

Er heller ingen ekspert på dette, . . . . Et scope der du kan se begge samtidig både med og uten last hadde kanskje vært noe?

Hei igjen.

 

Som elektronikkingeniør burde jeg selv være eksperten. Og ut fra teorien skulle det etter min mening gå OK dersom de er HELT like.

 

Så det jeg lurer på er hva det i praksis vil bety når de ikke er absolutt helt like? Sinusspenningen vil vel ikke bli 100% ren, men det eneste jeg skal bruke 230 volt til er varmtvannsberederen, Ladac landstrømlader og en vifteovn ved behov. Og en skjelden gang el-verktøy for 230 volt. Pluss litt smått som lader for kamerabatteri. PC har jeg ikke ombord, og TV'en går på 12 volt.

 

Og som du sier Lasse, scope for å sjekke fase osv. har jeg selvfølgelig tenkt å bruke i uttestingen.

 

Men som sagt, jeg er elektronikkingeniør. Alt over 80 er fa'li det som Solan sa. Håper at en fra sterkstrømgutta med erfaring dukker opp.

 

Lars H.

(Som kanskje snart får

"lovlig" landstrømsystem?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei igjen.

 

 

Men som sagt, jeg er elektronikkingeniør. Alt over 80 er fa'li det som Solan sa. Håper at en fra sterkstrømgutta med erfaring dukker opp.

 

Lars H.

(Som kanskje snart får

"lovlig" landstrømsystem?)

Lars,

 

Du har ingen grunn til engstelse, bare kjør igang. Tar du hensyn til det som jeg nevnte så behøver ikke Solan få rett denne gangen heller  :lol:

 

mvh

Poseidon

(Sterkstrømsingeniør fra 1971, og rikelig erfaring bl.a som sjefelektriker ombord i "Pelerin" som i sin tid var verdens mest avanserte DP boreskip og med 15000 kVA installert effekt på 6000V. :lol:)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Er heller ikke ekspert på dette, men forela problemet for folk med kraftverkskompetanse i huset. Problemet du kan (ikke må) få er skjevbelastning mellom de to. Dette vil være avhengig av at impedans og tap er lik i begge og varierer likt med belastning. Noe skjevfordeling av last vil du få p.g.a. produksjonsspredning, du vil neppe ha 12A tilgjengelig totalt. Dette må du koble opp og teste ut. Prinsippielt er det ikke noe problem!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Du har ingen grunn til engstelse, bare kjør igang. Tar du hensyn til det som jeg nevnte så behøver ikke Solan få rett denne gangen heller

Takk skal du ha, stoler på ekspertisen. Da er det bare å forsøke hjemme dersom jeg får tak i trafoene. Håper de ikke er alt for tunge og digre, aner ikke hvor jeg skal få plass i Saga27'en! Men det går nok.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

-   men hold dem for all del på god avstand fra kompasset

Det skal jeg. Hadde tidligere i år en stor justeringsjau av kompasset pga. nye høytaler ikke langt fra kompasset. Folk må trodd jeg var sprø der jeg drev på i 2 timer og kjørte nord, øst, syd vest, nord . . . .  i Sonsbukten mens jeg skrudde på kompasset. Gjorde det en dag det var blikkstille uten strøm, og brukte stort sett GPS retningen som referanse pluss at jeg hele tiden sjekket mot flukxgate kompasset. Tror resultatet ble ganske bra. Forskjellen mellom spritkompass, fluxgatekompass og COG fra GPS er ikke over 5 grader på noen kurs, stort sett under 4 grader. Og i praksis når jeg ser på kart og terreng ser det også bra ut. Men det ble mye skruing før jeg var i mål. Så trafoene skal langt vekk fra kompasset!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lars, som sterkstrøms ingeniør og sivilingeniør kan jeg berolige deg med at det bør gå helt grit å koble dem i parallell, det kan faktisk gå bra selv om de ikke er like også.  

 

Vi hadde en laboratorieoppgave på NTH (de begynner å bli noen år siden men....) hvor vi koblet to transformatorer hvor man kunne koble omm litt på viklingene for å få ulik fasevinkel ut fra de to transformatorene og se på hvordan belatningen (både aktiv og reaktiv) flyttet seg fra den ene til den andre avhengig av hvordan transformatorene var oppkoblet. Konklusjonen mener jeg var at ved å endre litt på transformatorene så kan man benytte det ved f.eks. parallellkobling av kraftlinjer til å styre belastningen fra den ene til den andre linja f.eks.

 

Jeg tror faktisk jeg har en gammel WordPerfekt fil med rapporten liggende på en diskett ett eller annet sted fortsatt, skal se i kveld om jeg finner den så kan jeg sende den til deg på mail dersom det er av interesse.

 

PS. Vi brukte nok 3 fase transformatorer oppdelt i mange mindre viklinger for hver av fasene, dermed kunne vi få til fasevridningen ved å koble litt av viklingen fra en annen fase til en annen fase.

 

 

Du kan jo også gjøre samme forsøk selv ved å koble dem i parallell og sette inn et amperemeter til hver av transformatorene og se hvordan strømmen fordeles.

Link to post

Jeg har også klamme hender. Er dette noe som er lett å få tak i ?

Sorry, dette var noe som ble tatt vare på i en ryddeaksjon for lenge siden på jobben. Og vedkommende som hadde fått overtatt det har aldri funnet noe å bruke det til. Da vi sto og pratet om båt og strøm i en "røykepause" idag, fikk jeg tilbud om å overta utstyret. Og det var bare 2 trafoer han hadde.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Sinusspenningen vil vel ikke bli 100% ren, men det eneste jeg skal bruke 230 volt til er varmtvannsberederen, Ladac landstrømlader og en vifteovn ved behov. Og en skjelden gang el-verktøy for 230 volt. Pluss litt smått som lader for kamerabatteri. PC har jeg ikke ombord, og TV'en går på 12 volt.

Hvorfor ikke bare bruke den ene?

 

Tar mindre plass.

Tar mindre vekt.

Mer enn nok til varmtvannskolben.

Kan drive laderen i samme slengen.

Ingen problemer med sirkulasjonsstrømmer som lager varme ved forskjell på trafoene.

Ingen skjevbelstning.

 

Vifteovn og verktøy er dobbeltisolert og trenger ikke skilletrafoen.

Små andre duppeditter er også dobbeltisolert.

 

I praksis ser det ut som du ønsker deg varmtvann uten tæring. Det får du også med kun en trafo.

 

Strøm inn. En galvanisk adskilt kurs til vannvarming. En ujordet kurs for dobbeltisolerte apparater. Ryddig. Lovlig ihht forskriftene. Ingen tæring. Kan det bli bedre?

 

Lotus

Link to post

Hvorfor ikke bare bruke den ene? . . .Vifteovn og verktøy er dobbeltisolert og trenger ikke skilletrafoen.

Dessverre, tror nok ikke vifteovnen med metalkabinett er dobbeltissolert. Via metallribbene i fronten ser en direkte inn på det glødende varmetrådelementet. Og når det ser ut til at trafoene ikke komme til å koste meg noe (kanskje en flaske med noe godt), så går jeg for to dersom jeg finner plass.

 

En annen sak er at når jeg kommer så langt bør jeg vel også få meg sikringer, jorfeilsbryter oa. og legge om 230volt fordelingen litt mer "lovlig" enn nå. Kommer tilbake til det.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

 Alt som ikke her et jordet originalstøpsel, er den dobbeltisolert.

Den har jordet originalstøpsel, hvordan den er merket har jeg ikke sjekket, den er i båten 7 mil herfra.

 

Når/dersom jeg får trafoene, skal jeg både veie dem og ta bilder for forumet. Og koblingsskjema som viser jordledninger, trafo, jordfeilbryter osv. ønsker også jeg meg. Så har noen slike tegninger, - kom frem med dem.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...