Jonny Svart 28.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2003 Å koble de opp skulle jo ikke være det helt store. Bare sett spenning på en av fasene på hver trafo om gangen. På samme side selvsagt, primær/sekundær. For å finne de rette fasene bare måler Du da med et voltmeter, eller prøvelampe til Du får 0 V (eller mørk lampe) i mellom fasene. Der har Du da en og samme fase. Slik gjør Du på begge sider, hvis de ikke er merket, så merker Du de som skal være i sammen (samme fase) og paralellkobler de på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 28.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2003 Noe skjevfordeling av last vil du få p.g.a. produksjonsspredning, du vil neppe ha 12A tilgjengelig totalt.Jøsses jo, han vil kunne dra både 12 og 15 A ut av den. Eneste er at den vil bli litt varm pga. økende hysteresetap. I Everksammenheng, regner vi en 20%-25% overlast på fordelingstrafoene som står rundt omkring, som relativt uproblematisk. Hva mener Du med produksjonsspredning forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2003 Enig med Jonny! (Bortsett fra at den overlasten du beskriver, er med på å gjøre strømkvaliteten dårligere!) Siden det er endel skarpskodde elektrofolk her: Hvis du sammenkobler to trafoer (1 og 2 kVA), får du neppe hele 3kVA ut. Når belastningen overstiger 1 kVA, blir det individuelle spenningsfallet (og dermed effekttapet) i den minste høyere; Men stivheten i den største er med på å overta større del av den totale effekten, og dermed hindres for stor overbelastning i den minste.... Noe å tenke på? Derfor behøver ikke begge trafoene å være like. Så et lite tanke-innspill i samme stil: I fjor vinter nektet bilen å starte en kald mandag morgen (radioen hadde stått på hele helgen). Jeg hadde bare en dum 10-ampére "batterikoker" (lader) og trengte bilen raskt; Hentet en 20 ampére strømforsyning (fra hjemmelabben) med regulerbar strøm og spenning og koblet også denne opp som lader, samt et ampéremeter som målte total strøm til batteriet. Og gjett hva jeg fant ut? Ved å regulere spenning på den største, var jeg i stand til å tilføre batteriet 28 ampére, uten at noen av "laderne" ble overbelastet. (Jeg kom tidsnok på jobb...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ok67 Svart 29.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2003 Jøsses jo, han vil kunne dra både 12 og 15 A ut av den. Eneste er at den vil bli litt varm pga. økende hysteresetap.Ved stor belastning er det ikke hysteresetapet som gjør deg gjeldende, men derimot det ohmske tapet gitt av motstanden i viklingene i transformatoren. Når det gjelder overbelastning var nok dette mer vanlig før, da det meste var kraftigere dimensjonert. Samtidig er det også en kjent sak at produsentene faktisk kan ha to transformatorer som er like men som selges som ulike. For å spare kostnader har de et begrenset utvalg, men de setter på merkeskilt og priser dem etter hva kunden ønsker. Dvs. en 100kVA transformator kan godt være helt lik en 80kVA, men koste mer og ha et annet merkeskilt. Og som andre her sier det går fint å koble to ulike i parallell også, så lenge de har samme spenning inn og ut. Dersom de er dimensjonert slik at kortslutningsmotstanden(Rk) og reaktansen (Xk) til hver av dem er lik relatert til effekten kan du i teorien belaste begge 100% og dermed få ut totalt summen av maks fra begge. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2003 Hei Kom plutselig å tenke på et problem ved bruk av skilletrafo og spesielt ved sammenkobling av trafoer om de ikke er like. I utgangspunktet er en trafo å regne som en kortslutning i inkoblingsøyeblikket og har du to, og forskjellene er store slik at den en trafoen har høyere spenning en den andre, vil dette ytterligere forverre situasjonen. (Stor induktiv last) i innkopbligsøyeblikket. Startstrømmen kan i verste fall trippe bryggesikringen alt for tidlig om de er av den raske typen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2003 Hva mener Du med produksjonsspredning forresten?Variasjoner i materialene som benyttes. Kobbertråden har gitt diameter +/- toleranse. Lakkisolasjonen på tråden, vil variere noe i bl.a. tykkelse. Blikket i kjernen, kan komme fra forskjellige plater med noe varierende magnetiske egenskaper. Alt dette vil føre til at det er umulig å lage to enheter med identiske egenskaper, men de vil ligge nær hverandre i spesifikasjoner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TMe Svart 29.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2003 Marwin! Er du den samme Marwin som for noen tid tilbake var ganske aktiv hos BM? Hvis ja, så har vi plutslig fått med oss en meget dyktig medlem innen elektro her på forumet. Hvis nei, så er du uansett hjertelig velkommen. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 29.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2003 Hei Kom plutselig å tenke på et problem ved bruk av skilletrafo og spesielt ved sammenkobling av trafoer om de ikke er like. I utgangspunktet er en trafo å regne som en kortslutning i inkoblingsøyeblikket og har du to, og forskjellene er store slik at den en trafoen har høyere spenning en den andre, vil dette ytterligere forverre situasjonen. (Stor induktiv last) i innkopbligsøyeblikket. Startstrømmen kan i verste fall trippe bryggesikringen alt for tidlig om de er av den raske typen. Risikoen for sikringsbrudd avhenger av hvor på sinuskurven innkoblingen skjer, dersom innkoblingen skjer ved nullgjennomgangen er risikoen for sikkringsbrudd størst. innkoblingen bør derfor skje på toppen av sinusbølgen. Å få dette til i praksis når man stikker i støpselet eller legger inn en bryter er nok ikke så enkelt. Men automatsikkringer anbefalles, og da av den trege varianten, f.eks. C karakteristikk. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 30.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2003 Risikoen for sikringsbrudd avhenger av hvor på sinuskurven innkoblingen skjer, dersom innkoblingen skjer ved nullgjennomgangen er risikoen for sikkringsbrudd størst. innkoblingen bør derfor skje på toppen av sinusbølgen. Er dette riktig da?? Jeg ville tro det var motsatt, at strømsjokket blir størst, og derved muligheter for sikringsbrudd størst, om tilkoblingen skjer ved toppen av sinusbølgen. Dette må du forklare. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
ok67 Svart 30.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2003 Ja det høres merkelig ut at strømmen blir størst dersom du kobler inn ved nullgjennomgangen. Jeg var selv svært forundret føste gangen jeb bl fortalt det samme i min tid som elkraft student. Vi fikk egentlig ikke noen forklaring, men det kommer nok av at en transformator i tommgang trekker stor reaktiv effekt, dermed ligger strømmen 90° forsinket i forhold til spenningen. Så når spenningen har sin nullgjennomgang har strømmen si topp og motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2003 Er du den samme Marwin som for noen tid tilbake var ganske aktiv hos BM? Hvis ja, så har vi plutslig fått med oss en meget dyktig medlem innen elektro her på forumet. Hvis nei, så er du uansett hjertelig velkommen. Svar: Er samme person ja. Er fremdeles aktiv i nevnte forum, men det har i den siste tiden ikke vært så mye "mat" for meg der. (Litt for mye støy til tider, men bedre nå) Har frekventert dette forum av og til, men det tar MYE lengre tid å laste opp sidene for meg her (utålmodig?). Dessuten måtte jeg få min gode venn "Pjolter" til å legge inn 4 båter for meg i basen, da jeg hadde problemer med innleggene herfra. (Kjører Mac og slipper bl.a. virus og spam.... :-) ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.