Jump to content

Hammerdown på vanntank

Sea Oasis

Recommended Posts

Har tabbet meg skikkelig ut , nesten ikke så jeg kan si det , er jo bare kløner som gjør slik.

Fylte 0,5 liter Diesel blandet med hammedown på vanntanken i stedet for Dieseltanken.

Vanntanken var nesten tom var igjen ca 5 liter.

Tappet tanken , skrudd av innspeksjonsluke og sugd ut det som går med vakuum pumpe.

Vanntanken er inndelt i 3 skott med innspeksjonsluke på det midtre, kommer ikke til med

klut og såpe eller lignende.

Diesel og Hammerdown har ikke gått i systemet forøvrig , kun i tanken.

Tror jeg har fått ut det meste.

Er det nok å rense tanken med klor blandet med vann , noen med andre forslag til rensing.

Tanken er i aluminium Innstøpt i båten ca 700 Liter.

Tror jeg ville fyllt tanken helt med vann slik at eventuell olje kommer ut luftingen. Deretter tapper du den ned, så ville jeg tømt nedpå en liter med yrkesvask og deretter fyllt tanken til den renner over i luftingen. La den så stå å fylle slik at den renner over i luftingen i et døgn eller noe slikt. Så kan du tømme og fylle tanken noen ganger. Diesel eim i en vanntank er meget vanskelig å bli kvitt. Ikke for å ta motet i fra deg, men jeg tror du må belage deg på å merke denne tabben i flere sesonger...

Siden det totalt har vært i underkant av 10 liter væske på vanntanken er det et spørsmål om du kan klare å fjerne diesel-lukten med 20 liter vann iblandet klorin - og å la dette stå noen dager.

Kloring bør imidlertid ikke stå for lenge i tanken.

Jeg tror jeg ville forsøkt mindre væskemengder i tanken først.

Utfordringen er at dieselen hele tiden vil "flyte" på toppen når du heller på ny væske

- derfor er det viktig å søke å suge ut all diesel før du starter på rengjøringsprosessen.

Utfordringen er at dieselen hele tiden vil "flyte" på toppen når du heller på ny væske

- derfor er det viktig å søke å suge ut all diesel før du starter på rengjøringsprosessen.

Det er nettopp derfor jeg mener han bør fylle tanken helt slik at den renner over i luftingen, da vil dieselen legge seg øverst og evakuere ut luftingen.

Hvis han fyller opp tanken til dieselen flyter ut av luftingen, vil hele tanken inkl lufteslange bli belagt med en fin dieselfilm etterhvert som nivået i tanken stiger. Jeg har mer tro på å holde nivået i tanken så lavt som mulig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Enig med siste. Å fylle opp tanken til det renner over hadde vært det beste hvis tanken hadde vært full i utgangspunktet. Når tanken er nesten tom så ville jeg heller forsøkt å få pumpet ut og rengjort. Edit: når jeg leser hovedinnlegget en gang til så er jo ikke dette noen problemstilling i det hele tatt da "talisman" allerede har tappet tom tanken og sugd ut restene.

Ville nok vurdert å skiftet påfyllingsslangen da denne nok er vanskeligere å rengjøre enn selve tanken?

Redigert av saga (see edit history)

Har fått ut alt av diesel som flyter på toppen.

Har ikke fylt opp mer en ca 2cm i tanken med vann og klorin.

Prøver noen runder med Zalo og varmt vann.

Kjenner ingen lukt lenger , men vannet blir nok kun til dusj og vask foreløpig.

Tror det går greit

Hei talisman!

Håper du ikke tar spøken ille opp-- det var slett ikke meningen å flåse med problemet ditt. Kunne bare ikke dy meg--som de sier her ombord. Jeg bruker forøvrig HD både på båt og bil. Tror det hjelper for(mot) vann ihverfall.

Håper du får taken din ren igjen, Zalo og Klorin burde gjøre susen.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...