Sea Oasis Startet 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2006 Har tabbet meg skikkelig ut , nesten ikke så jeg kan si det , er jo bare kløner som gjør slik. Fylte 0,5 liter Diesel blandet med hammedown på vanntanken i stedet for Dieseltanken. Vanntanken var nesten tom var igjen ca 5 liter. Tappet tanken , skrudd av innspeksjonsluke og sugd ut det som går med vakuum pumpe. Vanntanken er inndelt i 3 skott med innspeksjonsluke på det midtre, kommer ikke til med klut og såpe eller lignende. Diesel og Hammerdown har ikke gått i systemet forøvrig , kun i tanken. Tror jeg har fått ut det meste. Er det nok å rense tanken med klor blandet med vann , noen med andre forslag til rensing. Tanken er i aluminium Innstøpt i båten ca 700 Liter. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2006 Skylle skylle skylle er vel første steg vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Tror jeg ville fyllt tanken helt med vann slik at eventuell olje kommer ut luftingen. Deretter tapper du den ned, så ville jeg tømt nedpå en liter med yrkesvask og deretter fyllt tanken til den renner over i luftingen. La den så stå å fylle slik at den renner over i luftingen i et døgn eller noe slikt. Så kan du tømme og fylle tanken noen ganger. Diesel eim i en vanntank er meget vanskelig å bli kvitt. Ikke for å ta motet i fra deg, men jeg tror du må belage deg på å merke denne tabben i flere sesonger... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Siden det totalt har vært i underkant av 10 liter væske på vanntanken er det et spørsmål om du kan klare å fjerne diesel-lukten med 20 liter vann iblandet klorin - og å la dette stå noen dager. Kloring bør imidlertid ikke stå for lenge i tanken. Jeg tror jeg ville forsøkt mindre væskemengder i tanken først. Utfordringen er at dieselen hele tiden vil "flyte" på toppen når du heller på ny væske - derfor er det viktig å søke å suge ut all diesel før du starter på rengjøringsprosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Utfordringen er at dieselen hele tiden vil "flyte" på toppen når du heller på ny væske - derfor er det viktig å søke å suge ut all diesel før du starter på rengjøringsprosessen. Det er nettopp derfor jeg mener han bør fylle tanken helt slik at den renner over i luftingen, da vil dieselen legge seg øverst og evakuere ut luftingen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Hvis han fyller opp tanken til dieselen flyter ut av luftingen, vil hele tanken inkl lufteslange bli belagt med en fin dieselfilm etterhvert som nivået i tanken stiger. Jeg har mer tro på å holde nivået i tanken så lavt som mulig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
saga Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 (redigert) Enig med siste. Å fylle opp tanken til det renner over hadde vært det beste hvis tanken hadde vært full i utgangspunktet. Når tanken er nesten tom så ville jeg heller forsøkt å få pumpet ut og rengjort. Edit: når jeg leser hovedinnlegget en gang til så er jo ikke dette noen problemstilling i det hele tatt da "talisman" allerede har tappet tom tanken og sugd ut restene. Ville nok vurdert å skiftet påfyllingsslangen da denne nok er vanskeligere å rengjøre enn selve tanken? Redigert 5.Desember.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elna Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Jeg ville tro at det må være lurt å bruke et sterkt vaskemiddel først - for å løse opp dieselen. Deretter tømme, kanskje gjøre det samme en gang til, og så forsøke med klor for å fjerne smak og lukt. Lykke til, dette høres kjedelig ut.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Jeg pleier etter skifte av filtre hvor det gjerne blir litt dieselsøl å vaske med en blanding av svært varmt vann + zalo + salmiakk (lukter veldig sterkt). Dette synes jeg fjerner det meste av lukt. Klorin kan benyttes i ettertid for å få god desinfisering. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Tror ikke du trenger særlig sterkt vaskemiddel for å ta diesel filmen. Zalo gjør nok den jobben rimelig greit. Hva som er av umhumskheter i Hammerdown ville nok bekymret meg mere. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Tror jeg først ville prøvd ZALO som tidligere anbefalt, men jeg ville da brukt varmt vann. ZALO kan også stå i tanken lenge for å løse opp dieselen. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 5.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Har fått ut alt av diesel som flyter på toppen. Har ikke fylt opp mer en ca 2cm i tanken med vann og klorin. Prøver noen runder med Zalo og varmt vann. Kjenner ingen lukt lenger , men vannet blir nok kun til dusj og vask foreløpig. Tror det går greit Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Kan det være slik at om du får i deg litt HD gjennom drikkevannet så får du lettere tenning, jevnere gange og slutter å r(ø)yke? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Slagskibet Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Hammerdown sies å være så effektivt at jeg tror det blir umulig å få vann ut av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Hei talisman! Håper du ikke tar spøken ille opp-- det var slett ikke meningen å flåse med problemet ditt. Kunne bare ikke dy meg--som de sier her ombord. Jeg bruker forøvrig HD både på båt og bil. Tror det hjelper for(mot) vann ihverfall. Håper du får taken din ren igjen, Zalo og Klorin burde gjøre susen. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.