Goddis77 Startet 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2006 Har søkt litt rundt men fant ingen svar på dette: Har en vedlikeholdslader i batterirommet mitt som lader batteriene. Når jeg trekker kabel fra land, går den som oftest til en trommel som ligger ved laderen i batterirommet. Problemet da er at jeg ikke har uttak for ovn i kabinen eller lignende når trommelen ligger her nede. Tenkt derfor å kanskje montere 2x2 stikkontakter i båten. 1 i batterirommet, og 1 i kabinen. Kabler så disse sammen slik at når jeg fører kabelen fra land, kan jeg koble denne i det ene uttaket i batterirommet sammen med laderen. Har da 2 uttak ledige i kabinen for ovn etc... Går dette bra? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Det går bra, anbefaler likevel å montere en form for landstrømsentral med sikring og jordfeilbryter. Dermed er du "på den sikre siden". Du får bl.a. kjøpt dette hos Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Pellegutten Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Biltema har landstrømsentral til 1000-lappen. varenr.:44-404 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 5.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Ikke dum den der nei. Får tenke litt på det. Er mye som jeg vil ha gjort nå, og en skal ha peng til det også... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Uansett hva du gjør er det viktig å sikre seg to ting: 1) At du ikke tar ombord andres landstrømsproblemer. 2) At du selv ikke har landstømsproblemer som skaper vansker for andre og for deg selv. 3) At du ikke tar ombord mer strøm enn systemet ditt er konstruert for å håndtere. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Mnja. Har en landstrømsentral fra Delab. Og så har jeg trukket skjult anlegg i båten med fem kontakter. Våtromstypen med lokk. Landstrømladeren er fast montert i maskinrommet og fast koblet til husholdningsbatteri. BEP lader startbatteri når husholdningsbatteri er ladet opp tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Biltema har landstrømsentral til 1000-lappen. varenr.:44-404 Monterte den i min egen båt i våres og fungerer helt ok. Det er både jordfeilbryter og sikring for kursen inne i båten. Men måtte lage til et ekstra trekke utakk for kontakter rundt i båten da det bare var et utak fra boksen. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Suzuki Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Mnja. Har en landstrømsentral fra Delab. Delab ? Link ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Delab Marine Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 Har noen bruk for denne linken: El.forskrifter for båt Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.