Jump to content

Stikkontakt i båt.

Goddis77

Recommended Posts

Har søkt litt rundt men fant ingen svar på dette:

Har en vedlikeholdslader i batterirommet mitt som lader batteriene. Når jeg trekker kabel fra land, går den som oftest til en trommel som ligger ved laderen i batterirommet. Problemet da er at jeg ikke har uttak for ovn i kabinen eller lignende når trommelen ligger her nede.

Tenkt derfor å kanskje montere 2x2 stikkontakter i båten. 1 i batterirommet, og 1 i kabinen. Kabler så disse sammen slik at når jeg fører kabelen fra land, kan jeg koble denne i det ene uttaket i batterirommet sammen med laderen. Har da 2 uttak ledige i kabinen for ovn etc... Går dette bra?

Uansett hva du gjør er det viktig å sikre seg to ting:

1) At du ikke tar ombord andres landstrømsproblemer.

2) At du selv ikke har landstømsproblemer som skaper vansker for andre og for deg selv.

3) At du ikke tar ombord mer strøm enn systemet ditt er konstruert for å håndtere.

Mnja. Har en landstrømsentral fra Delab. Og så har jeg trukket skjult anlegg i båten med fem kontakter. Våtromstypen med lokk.

Landstrømladeren er fast montert i maskinrommet og fast koblet til husholdningsbatteri. BEP lader startbatteri når husholdningsbatteri er ladet opp tilstrekkelig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...