eysteind Startet 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2006 Hei! Har planer om å få til en flytebrygge til sommeren for lette ombordstigningen til båtane... Er standig på utkikk etter gamle, billige stålbrygger fra oppdrettsanlegg ol. tilsalgs, men har ikke funnet noe enda... Båtane er 20 og 26 fot, men for den største blir dette kun en gjestehavn... Så en brygge på c. 1,5 X 5 meter hadde passet bra... Vurderer difor å lage en selv av treverk. Trenger eg forresten trykkimpregnert treverk når bryggen ligger i saltvann? Saltet har vel impregnering i seg selv vel? Sparer da iallefall en del penger! Så lurer eg på hva eg skal velge som flyteelement. Har ikke tenkt å bruke så mye penger på en slik brygge, så da er spesialpontonger for dyre. Koster ca 700,- for et 200l element, og eg trenger vel ca 10 stk? Så da har eg tenkt på: Isopor: dette er vel relativt rimlig, og eg slipper "punktering". Men hva er oppdriften på noe sånt? Og hvordan er holdbarheten på isopor. Noen spesiell type som er bedre enn andre? Pris? Plasttømmer: Disse er vel omtrent gratis, men kan vel fort gå hull i? Og levetiden? hjemmelaget element: Hva med å lage 2 stk element i kryssfiner og så plastre dette med polyester? Og så toppgoat? Då kan eg bestemme formatet selv, og kan lage enkle innfestninger... Prisen på 9mm kryssfiner og polyester er jo relativt lag. Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Ardea 870 Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Hei. Jeg har slike blå plastønner som flyteelementer i min brygge. Den er nå over 10 år gammel, og har fungert helt fint. Trykkimpregnert tror jeg er en god invistering. Ikke så mye dyrere heller. Plasttønner og trykkinpregnert er min annbefaling Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Så en brygge på c. 1,5 X 5 meter hadde passet bra... 1,5 m er noe smalt, bryggen vil bli "vippete" når du går på den. 2 eller helst 2,5 er å foretrekke. Vurderer difor å lage en selv av treverk. Trenger eg forresten trykkimpregnert treverk når bryggen ligger i saltvann? Saltet har vel impregnering i seg selv vel? Sparer da iallefall en del penger! Mesteparten av bryggen (egentlig alt) vil bli liggende over sjøen, og da er det bare regn (=ferskvann) som får den til å rotne fort. Den MÅ impregneres. Ferdigkjøpt impregnert material er egentlig simpleste sort material, men kompensert med impregnering. Må derfor behandles den også. Ellers kan du impregnere selv, sjekk hos din fargehandler. Plasttømmer: Disse er vel omtrent gratis, men kan vel fort gå hull i? Og levetiden? Plasttønner går aldri hull på, husk at de er beregnet for tildels sterke kjemikalier. Tønnene overlever mange brygger, de. Bruk slike. Med 8 tønner på 2x5m brygge blir det en stødig sak.. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 isoporklosser koster kr.250 pr stykk her på møre.Målene er 50x60x120 (cm) disse er mye brukt i vår småbåthavn og de holder i mange mange år.Bruker 6 stk pr. brygge Bryggene er 2mx6m. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 (redigert) Trykkimpregnert treverk er tingen, vann ovenfra vill ødelegge trevirket over tid. Båtforeningen jeg er medlem av har bygd 4 brygger a 2x7,2m, 3x6 impregnert bæring,28mm dekke og 8 isoporklosser 50x60x120 som flytemidell fri høyde over vannflate vel 40cm. Total kosnad med spesialbeslag i hjørner for sammenkobling 30000,- for alle 4. Holdbarhet isopor?, di gamle bryggene er 20 år, isopor fungerer fremdeles utmerket. Oljesøl er det som tærer på isoporen. Vi har brukt endel plastfat (for vaskemidler) fungerer også utmerket. Med å bruke 2x6 imp+21mm dekke og 6 isoporklosser vill prisen bli ca 5500 kr. Redigert 5.Desember.2006 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
Sjøkart Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Eg har ei flytebrygge av trykkimpregnert material med blå plastfat som flyteelement. Eg tenker som så at hvis det skulle gå hull på eit fat så er det en smal sak og skifte det ut med eit nytt. Det er jo utenkelig at det går hull på alle samtidig slik at brygga søkk. Brygga er no 8 år men fata ser like fine ut enno...... Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 Jeg vurderer også å lage flytebrygge, og har planlagt å bruke plastfat. Det skrives stadig at disse er lette å få tak nesten gratis. Det er tydelig at jeg mangler de rette kontaktene, og lurer derfor på hvor får jeg tak i 6- 8 slike plastfat?? Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 5.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2006 hvor får jeg tak i 6- 8 slike plastfat?? Hør med bensinstationer, som har vaskehal/automat. De får vaskemidler på slike fat. Hør også med busselskaper, de vasker mye, og bruker mange fat med vaskemidler for uken. Nu (vintertid) går der ekstra mange. Hvis du bor i nærheten av noen av "oljebaserne" kan du høre med dem også. Jeg lagede en brygge med plastfat for 14 år siden, og fatene er like fine. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
kgt Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Vi henter plastfat på store vaskerier Sitér dette innlegget kgt Link to post
rlundmo Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Hiver meg på denne tråden. Har også snekret sammen en brygge og anskaffet meg slike kanner som beskrevet, men lurte på hvordan dere har festet disse til brygga ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 (redigert) For de som søker brygger fra tidligere oppdrettsanlegg fant jeg denne her på finn: redigert: Vel nå har vi visst ikke lov å ha slike henvisninger til annonser, så slettet den før en eller annen guru gjorde det, men det ligger altså flere på finn... Redigert 28.Juni.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.