Jump to content

Hva kan jeg forvente av knop? NW 900 ac\fly

jili

Recommended Posts

Heisan

Et spørsmål til Forumet?

Jeg har en NW 900 86m med Volvo Tamd 60c ,motor fra 86

Det hevdes at hk er 255

Ved ca 2400 rpm logger jeg 15 knop på flatt hav og nesten tom båt!!!

Hastighet målt med GPS

Noen som har synspunkter på dette,selger hevdet mars 17-18kn....hmmm

Men som ny og uerfaren tok jeg dette som "god fisk"

Skorgenes 350

Har en i slekta som har Nw900 som går opptil 25knop på max og marsjer rundt 20 slik jeg forstår.

Han har en Perkins 220hk(?) samt en firebladspropell...

Kom med vannlinje lengde,

hk på motor v/maks turtall

Propell diameter samt stigning i dag

Hvor stor propell diameter du kan ha på denne båten max(om du vet det)

vekt på båt

gear reduksjon

antall blader på prop så skal jeg beregne teoretisk hastighet på båten din.

Blir jo satt opp i en teoretisk modell men vil ofte gi en pekepinn på hva fart du kan forvente deg utifra dagens konfigurasjon...

Vi er tre i havna som har NW 900. De går omtrent likt. Den ene har en 300 hk VP. To har 220 hk Perkins. Ingen av oss har FB, som jeg vil tro tynger litt ekstra.

Når jeg tok båten ut etter fire dager på land i våres gjorde min 21.5 kn. Da var det kaldt i vannet. I høst gjorde den max 18 kn. Når sant skal sies så har jeg kjørt hjem mange tunge plastkasser med UNYTTIGE ting som har samlet seg opp på et år.

Jeg hadde et problem at jeg kun fikk rundt 2100 omdr.min. Burde klart 2400.

Leser vi annonser på båter til salgs er det mye jugeknop ute å går.

Uansett så trives både fruen og jeg når vi tusler rundt 12-15 når vi skal langt av gårde. I et behagelig lydnivå.

Lykke til med flott båt! :flag:

Se også Erfaringsdatabasen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

selgeren til min hifo sa den gikk 16 - 18 knop.. klarte 9,5. gadd ikke klage . dumt !!!!

Det er ikke dumt det er noe mye mer alvorlig enn det. Ville ikke godtatt det i det på noen villkår, den fart du oppnår er jo bare litt over det halve av det selgeren sa. Ville helt klart forlangt "pengene tilbake" eller et stort prisavslag på kjøpet.

Redigert..... Du går jo ikke særlig fortere enn snekka mi med en masjfart på 7,5 knop

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Heisan.

Hanne IV var en NW 900 FB/AC med 300 hk. cummins. 24 skryteknop på våren med tom båt.

Reell marsjfart til ferie 17 kn/max 22.

Syntes vel at båten burde gått fortere, men husk at det er en tung og solid båt.

Lykke til med flott båt. :flag:

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

til hebbe.. ja vet.. men prøvde båten uten noen form for måling ved kjøp. trodde kanskje den gikk 12 kn, men og nevnte det til selgeren som var en kvinne.. hun mente de hasse målt den til 16-18 før,og da tenkte jeg at det er kanskje bare justeringer fordi det var vridbar propell og flapsa virket ikke.var helt uerfaren ang båt. og i kjøperus. :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

til hebbe......... ..........og i kjøperus. :-)

Kjenner selvfølgelig til kjøperus og det å ha lyst på akkurat "den" båten. Men synes uansett at slike ting er beklagelig og i dette tilfelle er det jo deg som ikke har fått varen med de egenskaper som du i utgangspunktet trodde den hadde.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Har ikke så mye erfaring med denne båten,men groe og bunnstoff en nok en viktig faktor. Brukte forrige eier en "mekanisk" knopmåler er det jo godt mulig den viste 2 knop for mye.

Ingen av de mekaniske logg/fart målerne jeg har vært borti stemmer med GPS. GPS er stort sett 100% mens mekaniske vandrer mellom 0-6 knop i feilvisning.

Som Astor også sier så er det mange som dessverre juger på seg knop ved båtsalg. Vet ikke om det henger sammen men syndromet "når man skal fortelle hvor stor fisk jeg fikk"?

Når jeg kjøpte inn nåværende båt, så ble den prøvd med medbrakt hånd-GPS. Tidligere eier sa ca 30 knop og etter å ha skrapet ned bunn, og lagt på nytt bunnstoff,samt innvendig motorrens....gjorde båten faktisk hele 34,7 knop målt på selvfølgelig GPS.

Tidligere eier sa ca 30 knop og etter å ha skrapet ned bunn, og lagt på nytt bunnstoff,samt innvendig motorrens....gjorde båten faktisk hele 34,7 knop målt på selvfølgelig GPS.

Skulle være grunnlag for reklamasjon det :eek::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Takker for alle svar!

Jeg samler info,og foretar litt sjekking rundt de tilbakemeldinger som er gitt

Er såre fornøyd med båten så langt,litt plunder med det elektriske men ikke store sakene,så i tilfelle jeg vil mangle noen knop får jeg leve med det.

Skorgenes 350

Kjenner ikke båten fra annet enn bilder, men har regnet litt på dette med effekt og en god del antagelser. Tungdrevet skrog, vekt 5 tonn, 8 meter vannlinje. Dette gir en nødvendig effekt for å oppnå 20 knop på maks 200 hk, skal ha en ha dette som marsjfart så trenger en 290hk på maskinen. Dette er røffe tall med en god del antagelser, blant annet vekten som jeg rett og slett har gjettet utfra vær og vind. Om noen har mere data om båten så er det selvsagt mulig å gjøre bedre estimater her.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vel en god del av hestekreftene går nok med til å generere (en formidabel) hekksjø, til dette kreves det ganske mye energi, når båtene passerer den værste hekksjø-hastigheten så blir de nok litt mere effektiv.

Det som jeg imidlertid stiller et større spørsmålstegn er hvor disse hestene er gjemt hen, det opplyses at motorene yter x-antall hk, gjelder spesielt hjemmemariniserte motorer, men ytelsen de gir i båten er langt unna det som eier oppgir de skal ha på paipret. Det finner nok både lyge knop og lyge hk her vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Nå er dette slik jeg skjønner utifra betegnelse en orginal grønnmalt maskin. Men vet at det er mange forskjellige Perkins utgaver i disse båtene, har sett/hørt om altifra 150hesterer til langt over 300 hest i samme båt, da er det klart at farten er varierende.

Men Astor og dere andre som har lik båt har jo konkret erfaring med båtene så da kan dere vel utveksle litt info om hva dere oppnår så kan trådstarter se hva han ønsker og gjøre videre.

flotte båter uansett, vinner jeg i lotto selges mørebasen under tvil til foredel for en overmarinisert sot spyttende Nord west med en stor gammel grønnmalt en i buken...

gjelder spesielt hjemmemariniserte motorer.

Ja jeg har hørt at det ikke blir det samme i båt men aldri fått noen forklaring på hvorfor. Hvor mange hk har man igjen av 100 etter en marinisering og hvor blir de av. Tenker først på meg selv da som har drev. Mister vel ikke mere her en en orginal bilmotor. Vannpumpe blir satt på og tar vel bittlitt men det må da være ubetydelig?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Volvo Tamd 60c ,motor fra 86

Det hevdes at hk er 255

Ved ca 2400 rpm logger jeg 15 knop på flatt hav og nesten tom båt!!!

255 hk er korrekt. Du finner brukerhåndbok m.m. til motoren i dokumentarkivet. Riktig toppturtall er 2.800 rpm. 2.200-2.400 rpm. er fornuftig marsjturtall, med laveste spesifikke forbruk. Marsj skal uansett være 200 rpm. under hva du oppnår max. til enhver tid. Motoren er tung ... med Twin Disk gir veier den 750 kg. Så det er godt mulig at den ikke klarer å gi deg så mye mer enn 15 kn.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Denne båten burde vel gjøre mere enn de 15 knop eier her får ved 2400 o/min, i følge databladet så yter motoren 230 svinghjuls hk når en har "maks" turtall på maskineriet på 2400 o/min. Dette kan vel tyde på at propellen ikke er optimal her siden en mangler 400 o/min

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...