Jump to content

Skifte av kontrollbokser og -kabler - Prøver igjen

agun

Recommended Posts

Hei!

Skal skifte ut gamle spaker og kabler med nytt!

Har to styreposisjoner, enkel motorinstallasjon.

Hvordan går jeg frem får å koble dette riktig etter at kablene er trukket? Skal motoren være igang når jeg testveksler? Hva med tilstramming og finjustering av kablene?

Har montert synkroniseringsenhet for girvekslingen.

Noen som har gjort dette og kan komme med innspill?

Agun

Tror det er vanskelig å gi noe eksakt svar da det finnes forskjellige tekniske løsninger.

Men du bør ubetinget sjekke det ut før motoren startes. :wink:

Må nok ha hjelp slik at en kan bevege spaker mens en annen følger med på motor/gear.

Du bør også sjekke hva som skjer i forskjellige scenarios, f.eks. at man gir gass begge steder samtidig.

Vi har et slikt i båten til Søgne Dykkerklubb, to styreposisjoner med 1-spak som går til motoren via en slags fordelings-enhet.

Denne er slik at man må sette den ene posisjonen i fri dersom man skal man ha full kontroll fra den andre. (Siden du kaller det synkronisering antar jeg at din virker annerledes.)

Har ikke jobbet så mye med det, men har skjønt at det var litt av en jobb å få det til å fungere tilfredstillende... :seeya:

Kontrollboksene er en-spaks, og av typen Morse SL-3. Fordelingsenheten er en stålramme med noen glidemekanismer som overfører to gir-kabler til en som går til giret. Det er låseanordning som gjør at man må ha begge spakene i nøytral for å skifte styreposisjon.

Gassvaierne går ikke via denne fordelingsenheten.

Agun

Trodde du måtte en slik synkronisator pr. kabel (gass + gir), men det stemmer alltså ikke?

Men nå er det vel selve justeringen av systemet du er ute etter da...og det vil jeg tro "går nesten av seg selv"...

Med spakene i i fri og med giret i fri bør det være plankekjøring.

Det som kanskje kan skape litt bry er vel vandringen på kabelen, men jeg tror dette er såpass tilpasset en eller annen form for standard at det også går greit.

Ser at det er et par monteringshull på synkronisatoren slik at du ikke har så mange muligheter.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...