foggy Startet 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2006 (redigert) Båten vår har synki. Den ligger under vann. får løftet den opp i forkant men ikke akterut. den ligger på brygge langt ute, så bil er uaktuelt. snakket med redningsselskapet de skal ha MASSE penger for å hente den opp. noen triks? er en 23 tresnekke. når jeg nå får den opp, så står det en fm motor i den. hva må gjøres? Redigert 7.Desember.2006 av foggy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 Hva slags bunn er det fra der den ligger og inn til land? Om det er forholdsvis myk bunn, så hent Viking og vinsj den inn. Fest mest mulig flyteelementer på den og få den inn til land slik at du får lenset. Bare fribord kommer over vann, så prøv Brannvesenet og få de til å lense. FM motoren regner jeg med at du vasker godt i ferskvann, spray på beskyttelse, tøm oljen og fyll på ny. Den starter sikkert.. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Espen C Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 Hei dette var leit har den lagt lenge under vann? det er vel greit å gå til med en boks crc 5-56 å få sprayet alt på motoren bytt olje og filter og få startet den opp så fort som mulig slik at den ikke ruster innvendig. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 Hei Hvis du legger inn litt opplysninger i profilen din eller tråden om sted, båttype ol så vil det være lettere å svare. Jeg har flere tips hvis det er i mitt nærområde, og kan kanskje hjelpe til også, men må vite litt mer hvis jeg skal kunne gi noen råd. Håper uansett det går bra. Motoren bør tømmes for saltvann, fyll ny olje og varmkjør snarest mulig. Fyll en flaske salo i båten med en gang du får ripa over vann. Da blander evt olje seg med vannet som lenses ut istedenfor å legge seg som en hinne inni båten etterhvert som vannstanden synker. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
foggy Svart 7.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 (redigert) den ligger i stavern, er en sørlandstrebåt 23 fot. hva slags flyte elementer er å anbefale? kan legge til at det er el start på den, så får vel ikke startet den med engang. Redigert 7.Desember.2006 av foggy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 (redigert) Jeg var med å redde en båt for en tid tilbake, og da brukte vi en stor tønne som vil festet et tau til. Klarte å tre tauet gjennom åpningen ved propellen og strammet til slik at tønnen lå dypest mulig i vannet (tau rundt og rundt midten av tønne og stramme tau til begge siden - tønnens plassering blir da helt akter). Deretter festet vil alle fendere til pullert i baugen. Med oppdriften som ligger i treverket og tønnen så holdt dette mens vi vinsjet båten inn. Den lå fint i vannskorpen helt inn. Gjorde dette ved høyvann og trakk båten så langt vi kunne på grunt vann - ved lavvann var vannet under fribord og vi fikk lenset greit. Finnes det ikke sveivstart på motoren i det hele tatt? Redigert 7.Desember.2006 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Wicma Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 Har vært i samme sitvasjon flere ganger. En gang dro vi båten inn under brygga, fikk et tau under svinghjulet på motoren.Heiste den opp til riba var fri av vannet, bensin drevet pumpe til å lense med. Med en gang den begynte å flyte, skudde vi den ut på dypt vann så den ikke sulle komme i klem under brykken. Har også sveiset løkker på 4stk. 200l fat. disse ble fylt med vann å sunket ned på hver side av båten, to forut og to akterut. løkkene må være i den enden som spunsene er. Deretter bindes et tau i den ene tønna, under båten til den neste på motsatt side. når det er gjort forut og akter ut , fylles tønnnene med luft. I ditt tilfelle trenger du bare å gjøre tette akterut. Ja du trenger også en som kan dykke. Det eletriske på motoren må skylles godt i ferskvann, deretter inn i stekeovnen på ca 70° med vifte. Etter mange timer i ovnen er det så godt som nytt. Selve motoren skylles i ferskvann, vaskes grundig, sprayes med fuktfordriver. Bytt olje, start så fort som mulig, sjekk om oljen blir hvit, hvis den gjør det bytt igjen. Lykke til med hevingen Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 Jeg ville anbefalt 50 grader i ovnen og ikke 70. Dette grunnet lakken rundt stator og rotor som nok ikke tåler så høye temperaturer. Dette sa i hvert fall min gamle fader som var electroingeniør. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
foggy Svart 7.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 takk for mange råd.ville dere skrudd fra hverandre hele motoren for å skylle den eller hva ville dere gjort? den er vel sikkert full av vann Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 Her er tilsvarende tråd om heving i Kristiansand Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Wicma Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 (redigert) takk for mange råd.ville dere skrudd fra hverandre hele motoren for å skylle den eller hva ville dere gjort? den er vel sikkert full av vann Jeg hadde bare sugd den tom for vann, startet, kjørt den varm, byttetolje til oljen den er ren. Redigert 8.Desember.2006 av Wicma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 Fyll en flaske salo i båten med en gang du får ripa over vann.Da blander evt olje seg med vannet som lenses ut istedenfor å legge seg som en hinne inni båten etterhvert som vannstanden synker.Mons Meget godt tips. Den skal du få kreditert Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
mons Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 Hei Var på nattdykk på Lindesnes i går, og har ikke vært på nett før nå. Hvis du ikke har fått den opp så anbefaler jeg at du prøver å feste et tau i akterenden. Trekk så opp og sett fast baugen så høyt du kan. Sug tak i en kamerat med båt i størrelsesorden 25-30 fot og heng en jekketalje utfor kanten på baugen hans til tauet, og jekk opp akterenden dinmens du lenser. Pullerter og rekke i baugen på en normal plastbåt er rikelig solid og har nok oppdrift til dette. Bruk et tau ifra pullerten til rett utfor rekka slik at taljen ikke blir liggende på dekk. Nødvendig løft er antakelig ikke mer enn 2-300 kg. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.