Jump to content

Båten ligger under vann

foggy

Recommended Posts

Båten vår har synki.

Den ligger under vann. får løftet den opp i forkant men ikke akterut. den ligger på brygge langt ute, så bil er uaktuelt. snakket med redningsselskapet de skal ha MASSE penger for å hente den opp. noen triks? er en 23 tresnekke.

når jeg nå får den opp, så står det en fm motor i den. hva må gjøres?

Redigert av foggy (see edit history)

Hva slags bunn er det fra der den ligger og inn til land?

Om det er forholdsvis myk bunn, så hent Viking og vinsj den inn. Fest mest mulig flyteelementer på den og få den inn til land slik at du får lenset. Bare fribord kommer over vann, så prøv Brannvesenet og få de til å lense.

FM motoren regner jeg med at du vasker godt i ferskvann, spray på beskyttelse, tøm oljen og fyll på ny. Den starter sikkert..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei

Hvis du legger inn litt opplysninger i profilen din eller tråden om sted, båttype ol så vil det være lettere å svare.

Jeg har flere tips hvis det er i mitt nærområde, og kan kanskje hjelpe til også, men må vite litt mer hvis jeg skal kunne gi noen råd.

Håper uansett det går bra.

Motoren bør tømmes for saltvann, fyll ny olje og varmkjør snarest mulig.

Fyll en flaske salo i båten med en gang du får ripa over vann.

Da blander evt olje seg med vannet som lenses ut istedenfor å legge seg som en hinne inni båten etterhvert som vannstanden synker.

Mons

Mons

Jeg var med å redde en båt for en tid tilbake, og da brukte vi en stor tønne som vil festet et tau til. Klarte å tre tauet gjennom åpningen ved propellen og strammet til slik at tønnen lå dypest mulig i vannet (tau rundt og rundt midten av tønne og stramme tau til begge siden - tønnens plassering blir da helt akter). Deretter festet vil alle fendere til pullert i baugen. Med oppdriften som ligger i treverket og tønnen så holdt dette mens vi vinsjet båten inn. Den lå fint i vannskorpen helt inn. Gjorde dette ved høyvann og trakk båten så langt vi kunne på grunt vann - ved lavvann var vannet under fribord og vi fikk lenset greit.

Finnes det ikke sveivstart på motoren i det hele tatt?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Har vært i samme sitvasjon flere ganger. En gang dro vi båten inn under brygga, fikk et tau under svinghjulet på motoren.Heiste den opp til riba var fri av vannet, bensin drevet pumpe til å lense med. Med en gang den begynte å flyte, skudde vi den ut på dypt vann så den ikke sulle komme i klem under brykken.

Har også sveiset løkker på 4stk. 200l fat. disse ble fylt med vann å sunket ned på hver side av båten, to forut og to akterut. løkkene må være i den enden som spunsene er.

Deretter bindes et tau i den ene tønna, under båten til den neste på motsatt side. når det er gjort forut og akter ut , fylles tønnnene med luft.

I ditt tilfelle trenger du bare å gjøre tette akterut. Ja du trenger også en som kan dykke.

Det eletriske på motoren må skylles godt i ferskvann, deretter inn i stekeovnen på ca 70° med vifte.

Etter mange timer i ovnen er det så godt som nytt.

Selve motoren skylles i ferskvann, vaskes grundig, sprayes med fuktfordriver.

Bytt olje, start så fort som mulig, sjekk om oljen blir hvit, hvis den gjør det bytt igjen.

Lykke til med hevingen

Hei

Var på nattdykk på Lindesnes i går, og har ikke vært på nett før nå.

Hvis du ikke har fått den opp så anbefaler jeg at du prøver å feste et tau i akterenden. Trekk så opp og sett fast baugen så høyt du kan. Sug tak i en kamerat med båt i størrelsesorden 25-30 fot og heng en jekketalje utfor kanten på baugen hans til tauet, og jekk opp akterenden dinmens du lenser.

Pullerter og rekke i baugen på en normal plastbåt er rikelig solid og har nok oppdrift til dette.

Bruk et tau ifra pullerten til rett utfor rekka slik at taljen ikke blir liggende på dekk.

Nødvendig løft er antakelig ikke mer enn 2-300 kg.

Lykke til

Mons

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...