Jump to content

VHF Sertifikat - gyldighet

Harald-

Recommended Posts

Ja, VHF-sertifikatet er "evigvarende", men jeg vil påstå at anførselstegnenen er nødvendige.

For evigheten synes av og til å være litt kort hos enkelt myndigheter....

Det er ikke så lenge siden at både navigatør, maskinist og elektrikersertifikatene også var "evigvarende".

Men det tok en veldig brå slutt i fjor med innføringen av STCW-95  -   da ble "evigheten" plutselig begrenset til 5 år og 10 år.....

mvh

Poseidon

PS

VHF-sertifikat og Fritidsbåtskippersertifikat er imidlertid begge underlagt nasjonale myndigheter og i mindre grad styrt av internasjonale konvensjoner, derfor har vi muligens anledning til å la evigheten vare litt lengre for disse.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ja, VHF-sertifikatet er "evigvarende", men jeg vil påstå at anførselstegnenen er nødvendige.

For evigheten synes av og til å være litt kort hos enkelt myndigheter....

Det er ikke så lenge siden at både navigatør, maskinist og elektrikersertifikatene også var "evigvarende".

Men det tok en veldig brå slutt i fjor med innføringen av STCW-95  -   da ble "evigheten" plutselig begrenset til 5 år og 10 år.....

mvh

Poseidon

PS

VHF-sertifikat og Fritidsbåtskippersertifikat er imidlertid begge underlagt nasjonale myndigheter og i mindre grad styrt av internasjonale konvensjoner, derfor har vi muligens anledning til å la evigheten vare litt lengre for disse.

DS

Du har jo et godt poeng der Poseidon :wink:

Jeg har også et "evigvarende" radiotelefonistsertifikat utstedet av Teledirektoratet for mer enn 30 år siden. Det står heller ikke angitt noen begrensninger med hensyn til bruk.

Er det noen som vet om jeg har lov til å trykke på senderknappen på en HF-radio (jeg vil nok ikke gjøre det uansett med mine begrensede kunnskaper) ?

Forøvrig gikk jeg til anskaffelse av en ny VHF med DSC i år. Hvilken fantastisk "oppfinnelse".  Jeg har sett dem avertert for litt over kr. 3000. Jeg håper det snart blr flere som går til anskaffelse av en slik. Kanskje vi etterhvert kan slippe å høre på alt maset på kanal 16.

Eivind

Jeg har også liggende min fars "Radiotelegrafistsertifikat av 1ste klasse" fra 1946. Der er heller ikke angitt noen dato for begrenset gyldighet, men selv den gangen måtte man ha en viss kontinuitet i tjenesten for at sertifikatene skulle opprettholde gyldigheten.

Men det som jeg har fått opplyst fra myndighetene er at radiosertifikat av høyere klasse fortsetter å være gyldige som VHF-sertifikat, selv etter at de utgått for den klassen de er utstedt.

Derfor har du nok strengt tatt ikke lov til "å nøkle" en HF-stasjon, men på VHF skulle det være fritt frem.

Forøvrig er jeg 110% enig i at DSC er et eventyrlig flott system   -   bare så synd at det ikke kom i drift mange år tidligere....

mvh

Poseidon

Jeg mener at du skreiv navnet ditt paa 4 forskjellige plasser og hver av disse gjoer at du forlenger sertifikatet ditt med 10 aar for hvert av navntrekkene, tilsammen 40 aar

Nesten rett.  Du skreiv namnet 4 stader på søknadsskjemaet, slik at du, unnskyld eg kan mista sertifikatet mitt 4 gonger utan å måtta senda inn signaturen på ny.   :wink:

Nesten rett.  Du skreiv namnet 4 stader på søknadsskjemaet, slik at du, unnskyld eg kan mista sertifikatet mitt 4 gonger utan å måtta senda inn signaturen på ny.   :wink:

Nesten rett igjen  :wink:

Det er nemlig ikke "søknadsskjema" man lager 4 signaturer på  -  det er "taushetserklæringen", men hensikten er som Nils sier at Telenor skal kunne utstede duplikat hvis sertifkatet kommer bort.

mvh

Poseidon

PS til Nils,

jeg vil jo håpe at du tar vel vare på VHF-sertifkatet som du fikk etter velfortjent innsats på kurset mitt....

DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...