Ardea 870 Startet 8.Desember.2006 Del på Facebook Startet 8.Desember.2006 Hei. Klarte selfølgelig og svi hull i en helt ny kulefender med eksosen fra Eberen. Sikkert noen her inne som har gjort samme tabben. Det jeg lurte på om det går an å lappe en slik fender, slik at den blir like sterk som før? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Du kan jo prøve med lappesaker til gummibåt. Men det koster kanskje like mye som ny fender? Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
eysteind Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Hva med å prøve en lapp som man lapper slanger i dekk med? Koster jo ikke mange kronene (10,-) Husk å rubb/pusse overflaten før du limer den på... Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Hva med å prøve en lapp som man lapper slanger i dekk med? Koster jo ikke mange kronene (10,-) Husk å rubb/pusse overflaten før du limer den på... Tror du det holder med sykkel lappesaker på en kulefender på en stor båt Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Sykkellappesaker? Eg har lappet mange 24" traktordekkslanger, så det tror skulle gå greit! Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 I tillegg til hullet en nok gummien rundt svekket,kjøp nytt. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Hverken gummibåter eller sykkelslanger er laget av samme material som fendere er jeg overbevist om. Og derfor tviler jeg på at det vil holde. Dersom jeg skulle gjøre et forsøk - er ikke sikker på om jeg ville satse på det, desverre - så ville jeg ha klippet material fra en annen ødelagt fender og undersøkt nøye hva slags material den er laget av for så å velge passende lim. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Sykkellappesaker?Eg har lappet mange 24" traktordekkslanger, så det tror skulle gå greit! Da har du vel et dekk utenfor lappen som holder lappen på plass det har man ikke på en fender Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Se prisene på kulefendere hos Seatronic i Moss, det er ikke sikkert at ny kulefender blir så mye mer kostbart i forhold til de omstendige prosedyrene du må gjennom for å sikre deg at kvaliteten rundt oppvarmet område blir bra lappet sammen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Du kan jo forsøke med kontaktlim og en bit av en gammel bilslange eller liknende. Koster ikke stort å prøve... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
La Digue Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Når jeg skrev at man kan prøve med lappesaker til gummibåt, er det fordi at gummibåter ikke er laget av gummi, men av mykgjort pvc. Dette er i hovedsak samme materiale som fendere, bortsett fra at materialet i fendere er mykere, tykkere og ikke armert. Alt som har med lappesaker til gummislanger å gjøre blir sannsynligvis bare tull, fordi det er beregnet på vulkanisering av gummi. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
La Digue Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Ellers kan du forsøke denne Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Frivakten Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 (redigert) Eller denne blåsen? Redigert 8.Desember.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
goggen Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Tror ikke jeg hadde tatt sjangsen på å lappe. Det går sikkert å få den så sterk at du får blåst den opp, men litt av vitsen er jo at en fender skal tåle store påkjenninger. Tenk deg at du ligger ved brygga når jeg kommer forbi i 14 knop..... På første bølge smeller fenderen, og på de tre neste er det båten som får gjennomgå. Gode fendere er en billig forsikring for kostbare båter! (Selvsagt helt hypotetisk det med meg, 14 knop og brygge..... ) Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Ask Svart 9.Desember.2006 Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Hei I motsetnad til dei fleste andre som har svara så har eg faktisk lappa mange fendrar/garnblåser. (Har ein stor kai eg har fendra permanent.) Det som duger er Zodiac tokomponent lim og gummibåtlapp/ein del av ein gamal gummibåt. Instruksjonen føl med limen. Limen er dyr, og det er umogeleg å blanda ut eit lite kvantum. Det er berre lønnsamt å lappa fendreren dersom du lappar den saman med noko anna (gummibåt eller 5-6 andre fendrar.) Eg har minst ti lappa fendrar, og ar aldri opplevd at limen har gått opp. Dette sjølv om svært sterk vind har pressa båten til kai/brygga. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ardea 870 Svart 9.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2006 Takk Ask. Det måtte jo være noen her som hadde lappet fendre. Skal prøve din metode. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.