Jump to content

Hvorledes kontrollere hydraulisk styring ?

Haba

Recommended Posts

Hei. :flag:

Kunne vel kanskje hektet dette på en tidligere tråd om emnet, men har lest gjennom disse uten helt å finne svar. Båten min har Tennfjord hydraulisk styring, to posisjoner. I slutten av fjorårs-sessongen syntes jeg rattet ble litt for lett på styringen. Tror/kan likevel ikke se at roret gir etter i sjøene for båten går stabilt ? Har skubbet på rorpinne, men den gir ikke etter. Ser heller ingen lekkasjer og det nok olje i begge pumpene. Den laveste har nok kraftig trykk for det svetter ut noen dråper. :confused:

Det er brukt rød olje for automatisk gearkasse på systemet, men det er anbefalt enn annen.

Ifølge Tennfjord kunne visst også den røde automatgearkasseolja brukes.

Kan dette være luft ? Hvorledes utfører jeg en kontroll ?

mvh

Haba

Det beste svaret vil du nok få hos Tenfjord.

På mitt styreanlegg fra Sleipner (en pos.), foregår lufting nede på styresylinderen. Det sitter en luftenippel i hver ende av sylinderen. SB nippel åpnes litt og så dreier man roret slik at stempelet beveger seg mot aktuelle nippel. Så gjentas prosessen på motsatt side.

Systemet skal være tett, det skal ikke svette ut dråper, det vil jeg betegne som en lekkasje.

Min fremgangsmåte var:

Plugge rør til styre sylinder, sette en lastestropp på roret, siger det da er det sylinder. Laveste pumpe skal være tett, øverste skal slippe ut luft/olje. Hvist rattet ikke stopper ved fult utslag, har du lekasje, vanligste er pumpe ute. Repsett har tennfjord =sleide ca. 480kr.....pakninger ca. 180 kr.

Jeg måtte overhale pumpe ute fordi båten ikke hold kursen og at ratt ikke stoppet ved fult utslag.

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Sjekk på sylinder hvilken type du har. Ring Rolls Royce (Tennfjord) 70 20 88 00 og spør etter Myklebust. Han kan alt om styremaskin og sender deg rep.-sett og evt. kopi av manual.

Etters er det korrekt at laveste oljetank har tett lokk, mens høyeste tank har luftehull i lokket for utslipp av evt luft/olje.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...