Jump to content

Skilletrafo - isolasjonstrafo

KAT

Recommended Posts

Hei,

Ser at det har vært diskutert endel om Skilletrafo - eller som noen kaller det - isolasjonstrafo.

Ser også at noen  (var det Lars H ?) komponerer slike selv (eller er det noe annet?). Det hadde ikke jeg tenkt å gjøre, mangler både kunnskap og komponenter.

Men er det noen som vet hvor man kan kjøpe slike?

Hva med spesifikasjoner, effekter, strømmer, vekt, dimensjoner, montering/kopling.

Fins det noen sider man kan sjekke opp dette?

Må det f.eks. en sertifisert elektriker til monteringsarbeidet?

Regner med at det finnes noen som kan svare på dette.

KAT  :smiley:

Hei KAT

Som du ser diskuteres det nå så busta fyker i den andre tråden. Kanskje vi skulle prøve å holde diskusjonen der, selv om din posting har en mer riktig tittel?

Hei igjen,

Det som diskuteres der har jeg ikke mye peiling på, men selvfølgelig kunne jeg tatt opp tråden der, men tenkte at det kanskje var for høytflyvende for de fleste andre også, diskusjonen altså. Mine spørsmål gjelder forsåvidt det samme, men her var jeg ute etter hyllevarer.

KAT :sailing:

Vet at Ladac jobber med opplegg som man skal kunne montere selv, men tror ikke det har kommet i hyllene ennå.

Det eneste Ladac mangler i "hyllene" er skilletrafoen. Resten er klart med priser og det hele. Og det supre med det systemet er at det er lovlig å montere selv.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men Farnell har, se på f.eks. denne

http://international1.farnell.com/Search/l...980&SKUID=44919

De har andre også bare gå inn på sidene deres og slå opp på

Online catalogue, velg deretter:

Electrical -> Transformers -> Isolation

Det ser ut til at de har 146 forskejllige, men de fleste ser ut til å

være fra 230 til 115V, altså for bruk av amerikansk utstyr på norsk nett.

Farnell har minst like mye som Elfa, men min erfaring er at det er litt enklere

å finne fram i Elfa katalogen, men det kan være fordi jeg bruker den mest.

Ellers så er leveringen fra Farnell lynrask. Jeg bestilte noen småsaker på

jobben på fredag kl 16.15, de var levert før kl 12 på mandag (i Trondheim).

Her er en annen adress en firma som spesialisert sig på strömförsörjning ombord!

http://www.odelco.se/odelco.html

dom har dessa isolasjonstrafos

BildeBilde

eller inkapslade!

http://www.odelco.se/webshop/landstromsansl/istran.html

lurer själv på o kjöpe o installere noe sådant!

tykker bare att deras priser verker noe i överkant för en 'jernspole o lite koppartråd'

vad finns det för alternativ? Kan någon her på baatplassen tala om vad man kan

kjöpe dette billigare o hur ett kopplingssjema ser ut?

S/Y Gunga Din

Også Seko Elektroteknikk i Stavanger er et lite verksted som driver og produserer små transformatorer. Innehaveren Victor Sem har holdt på i minst 40 år, og han lager både en masse standardvarianter   -  og ellers vikler han det du måtte ønske for en rimelig pris.

Sannsynligvis har han 240/240 stående klar i hyllene sine i flere størrelser.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takker for interessen. :yesnod:

Skal glatt inrømme at jeg ikke har filla peiling på hva en skilletrafo gjør - eller ikke gjør - eller hva den forhindrer utenom at den visstnok kutter landjordingen slik at den ikke kommer i forbindelse med båtjord.

Men så melder jo spørsmålet seg automatisk;

Hvorfor foreslår alle eksperter at vi må montere skilletrafo for å ha sikker landstrøm ombord når man ikke kan få kjøpt det?

Ser ovenfor at behjelpelige personer henviser til linker - men så er det ingen som selger det vi alle trenger.     HJELP     :eek:

Ser også at denne Paul fra Ladac i lengre tid har lovet oss noe men når kommer det?

Forøvrig kan du se på lyset over speilet på badet neste gang du er inne og pisser, har du lysstoffrør der er det en viss mulighet at det er en skilletrafo inni der også. Men effekten er kanksje litt liten.

KAT :seeya:

Skilletrafoen har i og forseg ikke noen med jord å gjøre direkte. Men den skiller det ekeltriske nettet på innsiden av trafoen fra nettet på utsiden. Dermed er det ikke nødvendig å benytte jord da nettet på insiden av trafoen er isolert i forhold til jord, samtidig som det også er isolert i forhold til nettet på utsiden. Nettet ditt på innsiden av trafoen vil dermed også være isolert fra eventuel jordfeil i nettet på utsiden.

Guest gemotech

Vi har isolasjonstrafo, både 10A og 16A - Forhindrer galvanisk/elektrolytisk korrosjon fra andre fartøy og jordfeil på land. GEMOTECH isolasjonstransformator gir en sikker landstrømstilkobling med stor fleksibilitet.En 100% løsning på problemene medgalvanisk/elektrolytisk korrosjon, når du er tilknyttet landstrøm.Isolasjonstransformatoren tilkobles mellom plugg for landstrøminntak og båtens 230V AC fordeling og gir dermed en total beskyttelse. Leveres i sprutsikkert plastskap -med mykstart - slik at påslagsfeltet

i trafoen ikke blåser sikringen på land.  Transformerer også 110V AC til 220V AC - praktisk for de som har tenk seg på langtur. Ved å montere isolasjonstrafo blir man uavhengig av jord fra land - (jordleder fra land isoleres/kobles ikke ombord). Man får sitt eget jordreferansepunkt fra isolasjonstrafoens - for de teknisk interessert - midt uttak på transformatorens sekundærside er referansepunkt .

For eiere av Baylinere eller andre båter med mye 100V AC utstyr ombord - kan vi lvere isolasjonstrafo som gir 220V AC til 110V AC

Vi har også det mye omtalte LADIX landstrømsystem på lager.

Ta kontakt på e-post gemotech@gemotech.no for å få tilsendt mer informasjon/datablad,

eller ta turen innom vår butikk på Sjøsenteret Vallø - like nord for Tønsberg.

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...