Jump to content

Inspeksjonsluke i dieseltank

CapD

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring (god eller dårlig) med sidemontert inspeksjonsluke i dieseltank?

Skal rengjøre to tanker à ca 160l, men de er uten luke. Toppen på tanken ligger helt oppunder dekk så for å få luke på topp må det lagest en ekstra luke til hver tank på dekk. Håpet å slippe det.

Har kikket litt på denne luken.

w7363-00.jpg

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Jeg tror jeg vil si det så sterkt at du ikke må finne på å montere slik plastluke som inspeksjonsluke.

Ved kraftig sjøgang med mye diesel ombord vil den kunne innebære lekkasjefare.

Det stilles - så vidt jeg har forstått krav til mannelokkene - men jeg har ikke sett dem utformet konkret.

Jeg mener regelverket stiller samme krav til styrke og utforming av mannelokket som til de øvrige delene av tanken.

Dette innebærer at mannelokket skal være produsert av samme materiale som selve tanken (også for å hindre spenningsforskjeller og korrosjonseffekter).

I tillegg er det gjerne en forsegling/pakning mellom mannelokk og kanten omkring.

Noen ganger kan det være gunstig å skru mannelokket fast med messingskruer for å hindre tæring i gjengeområdet på tanken - men her hersker det visstnok noen forskjellige syn.

Jeg ville personlig ikke hatt inspeksjonsluke i siden på mine tanker i det hele tatt. :nonod:

Men ser det er utført skikkelig på Njord, med skikkelig innsveist flens og bolter i syrefast.Her det gjordt skikkelig. Skal du utføre dette må tankene ut av båten.

Det er jo noe helt annet enn dette plast mannhullet. Det passer vel bedre til en vinsjkasse elns.

sveise_fester_5tan.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...