Jump to content

starte motor om vinteren

Hank

Recommended Posts

Har hørt fra flere kilder at det sparer motoren for mye slitasje å starte den med jevne mellomrom når den ligger i opplag. Hvor mange på forumet har dette som fast praksis? Jeg har ikke lagt opp til dette hittil, men med det varme været hadde det jo vært en enkel sak å starte opp nå og da.

Hei.

Jeg prøver og starte motoren 1-2 ganger pr mnd om vinteren. Starter ikke motoren på de kaldeste dagene etter som en kaldstart i minus 5-10 grader sliter igjen " veldig mye " på motoren. ( har jeg hørt)

Det er også viktig og kjøre motoren god og varm, så kondens i motor/eksos forsvinner.

Har også varme i båten ,slik at den holder en jevn temp på vinteren. ( 500 W panelovn + alle luker åpne).

Sikker mange meninger om dette emne også...... :yesnod::wink:

Hei!

Ja, dette emnet har eg fått like mange svar på som antal personer eg har spurt, tror eg...

Selv har eg oppsummert slik:

1. Motoren har, forutsatt att den er konservert, ikke vondt av å stå hele vinteren igjennom.

2. Dersom den startes er det svært viktig at den kjøres varm. På min diesel ble eg anbefalt å kjøre den på 1100 - 1200 omdr i 20 min for å sikre at kondensen forsvinner (den kommer vistnok med en gang en starter, så en liten start er værre enn at den står i ro)

3. Du trenger ikke å koble inn gearet for å kjøre den varm. (Her er eg litt usikker, da noen mener at dette er absolutt å foretrekke)

Ingen kvalifisert motormann, men dette er de eg har klart å oppsummere for meg selv utifra råd fra de "sjøulkene" eg har sankket med.

Jeg mener den beste måten å unngå slitasje, er å ikke starte motoren om vinteren.

Kaldstart sliter utrolig på motoren, da det tar en liten stund før det legger seg oljefilm mellom beveglige deler. Jo kaldere det er, desto lenger tid tar det. At noen utsetter motoren sin for dette flere ganger om vinteren, er uforståelig for meg.

Etter at jeg har konservert motoren, lar jeg den stå til det er tid å starte den opp igjen om våren. Da kjører jeg den noen sekunder med stopp-knappen inne, slik at oljen får fordelt seg litt.

Deretter fyrer jeg den i gang, og lar den varme seg rolig opp før jeg tar den i bruk

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Hei Hank!

Som med alt annet, er det sikkert mange synsinger/meninger her også som blir mer eller mindre godt begrunnet eller ikke!

Jeg har ofte hørt fra "gammelkara" i havnene opp gjennom åra (har jo nå oppnådd denne status selv også!), at for vanlige lystbåter som brukes bare i sommersesongen og ganske sjelden da også for mange, - så er det ikke slitasjen av bruken i seg selv, men "at de rett og slett står seg ihjel", som det etterhvert blir problemer av!

Her er hvordan jeg gjør det:

Gjennom hele vinteren, om det er mildt eller kaldt, så starter jeg opp jevnlig og lar den få gå seg varm til vanlig arbeidstemperatur, og mens varmeapparatet ordner fin velværetemperatur inne, - ja, så får vi båtkameratene på brygga, tid til å løse det meste av (verdens-)problemene og litt til over en kaffekopp eller to! :smiley::wink::seeya:

MEN, -jeg begynner med å ha stopp-knappen inne, slik at jeg kun "kinner" motoren med starteren, for å få pumpet litt olje rundt i motoren før jeg så gløder og starter.

Etter at den har fått opp en lunk, så lar jeg den gå på et litt raskt turtall som jeg hører motoren "liker seg på"

Det føles bra, - men utover det, - så vet jeg ikke om det er noe pluss eller minus for vedlikeholdet av motor og utstyr.

Men, jeg har jo uansett gleden, - og at jeg samtidig får bekreftet at alt av instrumenter, batteribanker/lading o.l. også fungerer slik som det skal, - for det gjelder til enhver tid å være "fit for fight".

Og imorgen drar jeg på tur til min favoritt-uthavn, - ship o'hoi! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)

Jeg har nå startet min TDI motor i bilen hver enenste dag enten det er kaldt eller ikke, den har nå ruslet sine gode 200.000 og fortsatt "fit for fight", den er aldri blitt vamkjørt før den settes i gear, men det hender den har gått et minutt men jeg skraper isen.

Jeg er nå av den oppfatning av at en motor fint kan startes om vinteren om det er ønskelig, starter man den ikke så er det også like greit. Om den sår en uke eller 20 uker spiller ikke noen stor rolle så lenge den er konservert. Motoren har ingen peiling på hvor lenge den har stått før den startes, mitt råd er enkelt og greit.. gjør som du vil og føler for. Motren vet heller ikke om den står i en båt eller i en bil, eller om den er i Norge eller i Shara.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da stiller det seg annerledes, Hank, - regner med at du da også har konservert motoren og tilbehør.

Da hadde jeg nok hørt mest på det "humoristiske", men samtidig seriøse innlegget/anbefalingen fra sydvesten! :lol:

Joda, - jeg bruker båten året rundt, - og uttaler meg på den bakgrunn, og mener vel da også at en båtmotor i dette tøffe miljøet må behandles litt forskjellig fra en bilmotor m.h.t. bl.a. dette med kondens/fuktighet/korrosjon/div. tæringsalternativer o.l.

Mine 2 cent! :wink:

Redigert av Seastar (see edit history)
Yanmar anbefaler å "kinne" motoren med stoppknappen inne etter langvarig lagring uten kjøring.

Dette skulle tyde på at det i alle fall er viktig å "smøre" bevegelige deler før oppstart.

Hva skal jeg gjøre da som ikke har stopp knapp, mine volvoer startes og stoppes med nøkkelen.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

plage motoren med et kvarters (eller mer) varmkjøring noen ganger hver vinter , er i beste fall ,bare å lure seg selv. en liten varmeovn på 100-200 watt er mer en nok til å ha over 0 grader under motorlukene. og man slipper kondens . ingen motorer har godt av å startes kalde. alle tåler det men ikke til å komme bort ifra at det sliter ekstra, fremfor å la den "stå" hele vinteren. kunne jo også montere en slangemotorvarmer og en elektrisk sirkulasjonspumpe og hatt den på ett døgn noen ganger hver vinter.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Skjønner heller ikke vitsen med denne vinterstartingen. Hadde dette vært bra, hvorfor anbefaler da ikke noen av motorfabrikantene dette i manualene?? Jeg skjønner heller ikke hva dere som starter gjør i forhold til konsververingen. Konserverer dere på nytt etter disse startingene?? (mulig dere ha bøtte med frostvæske og lar frostvæsken sirkulere, men dere kan da ikke kjøre motor varm med dette?)

Yanmar anbefaler å "kinne" motoren med stoppknappen inne etter langvarig lagring uten kjøring.

Dette skulle tyde på at det i alle fall er viktig å "smøre" bevegelige deler før oppstart.

Da jeg kjøpte forrige båten med yanmar-motor anbefalte de dette ved 1. gangsoppstart. Med gearet påkoblet, slik at olja skulle få gå rundt i gearet.

Er det ikke anbefalt forskjellige oljer for sommer- og vinterbruk? Muligens ikke på nyere motorer, men på de litt mer klassiske kanskje? Hvordan er det da å starte på vinteren med olje som er ganske tjukk ved lave temperaturer? I mine ører høres det ikke ideelt ut dersom man bor et sted hvor det er en del minus om vinteren (i år er det vel ingen steder) - men jeg er nå ingen motormann.

Når båten ligger ute og brukes om vinteren, blir den ikke konservert(hos meg). Jeg pleier å starte og kjøre den god og varm med belastning i hvertfall hver 14 dag. Går temperaturen under 0 gr, har jeg på varme i båten, og gjerne litt ekstra i god tid før motoren skal startes. Kjører også starteren med stoppknappen inne litt først. Frostveske i sjøvannskretsen er ikke nødvendig hos meg før det blir under -10-12 gr over litt tid. Samtidig som motor kjøres, fyrer jeg godt i båten og lar det meste av utstyr få gå litt. Hvor vidt det er riktig, skal jeg ikke uttale meg om, men jeg synes det er fornuftig i hvertfall. :smiley:

Å starte er berre tull,snu på veiva nokre ganger i løpet av vinteren for å flytte stempel-posisjonen,står dei på samme plass i lengre tid kan det bli merker i sylinderveggane! Har du tørna motoren med konserveringsole i sylinderane så kan den stå i ro heile vintersesongen. No problem.Helsing dieselmotor-mekaniker

Nok et spøkelse ved høylys dag. Start og kjør motorene deres så mye dere vil, men ta dere en tur utpå når dere først har startet. Skal du få opp dampen skikkelig, må hestene få jobbe. Dette oppnås ikke med motorene i fri i havna. Lamellgear har godt av litt omsnunad i tilværelsen. En motor som står tørt ruster ikke innvendig. Spray motor utvendig med f.eks. CRC 6-66 og overflatefinishen forandrer seg ikke til neste vår. Poenget er at den står tørt. Ting slår seg ikke når de står tørt og får lufting.

Å fyre opp i kabinen for å ha det trivelig hver søndags formiddag er ikke lurt i det hele tatt. Det som skjer da er at den varme lufta tar opp i seg fuktighet, som feller ut som dugg etter du har gått hjem. Instrumenter slår seg, alt slår seg og muggen våkner til liv. I grunnen bare elendighet. Skal det fyres, bør det fyres jevnt hele tiden. Tett båt (altså ingen lekkasjer), god lufting og alt er perfekt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Konklusjonen synes å være at vinterkonservert motor ikke trengs å startes i løpet av vinteren. Det er litt uenighet hvorvidt starting om vinteren sliter uforholdsmessig på motoren eller ei.

Motorer som ikke er vinterkonservert bør startes og kjøres varm med jevne mellomrom. De bør da også kjøres med belastning for å få opp tempen skikkelig.

Olje?? I manualen til min totakts utenbordsmotor er det spesifisert hvilken olje en skal bruke om en starter i minusgrader. Men en skifter jo ikke til vinterolje på bilen, er oljen en bruker på båtmotorer av en anne viskositet enn den en bruker på bil?

Men en skifter jo ikke til vinterolje på bilen, er oljen en bruker på båtmotorer av en anne viskositet enn den en bruker på bil?

Neida. Og temperaturmessig har båtmotoren langt bedre forhold enn tilsvarende bilmotor, da temperaturen i motorrommet så godt som alltid ligger over null så lenge man har åpen sjø rundt seg. Så med mindre man er såpass sær at man benytter f.eks singelgrad SAE 50 olje på motoren, er viskositeten av mindre betydning her. SAE 15W-40, som vel er den mest brukte viskositeten på dieselmotorer i båt, fungerer utmerket både sommer og vinter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Motoren har ingen peiling på hvor lenge den har stått før den startes, mitt råd er enkelt og greit.. gjør som du vil og føler for. Motren vet heller ikke om den står i en båt eller i en bil, eller om den er i Norge eller i Shara.

Så sant, så sant... :yesnod:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Det er flere som har stilt spørsmål her i tråden om

hvordan det er mulig å unngå å starte motoren ved "kinning"

når en og samme nøkkel både brukes til start og stopp.

- for å oppn å smøring av motoren uten at den startes....

Jeg ville tro at det må være mulig å koble til en ekstra trykkbryter til tenningslåsen som hindrer at dieselpumpa går ved tenning i "på" posisjon.

Skal bli interssant å lese de diesel-motor-kyndiges kommentar til dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...