Jump to content

starte motor om vinteren

Hank

Recommended Posts

I manualen til min Yanmar står det at vi bør holde stoppknappen inne nokre sekund ved første gongs oppstart og når det er lenge sidan motoren har gått. Men det står ikkje kva dei meiner med lenge.

Han som sist gjorde service på motoren, meinte det ikkje var særleg forskjell for motoren om det var nokre døgn eller nokre veker sidan sist han var starta.

Det er flere som har stilt spørsmål her i tråden om

hvordan det er mulig å unngå å starte motoren ved "kinning"

når en og samme nøkkel både brukes til start og stopp.

Det mest vanlege er at det står ein magnetventil på dieselpumpa som blir aktivert når ein slår på tenninga.Skal ein unngå at motoren startar må ein koble frå ledningen som går inn på denne.Hugs å isolere ledningen når du legg den til sides så den ikkje ligger til gods.På nyare motorar med elektronisk styrt dieselinnsprøyting må ein plukke ut ein sikring.Der må ein sjå i instr.boka hvilken.

No er det bil eg har mest greie på,men det må vel vere nokonlunde likt i båt vil eg tru.

Dette med kinning før start er eg einig i hvis den har stått nokre veker,når eg har overhalt ein motor vil eg alltid ha opp oljetrykket før motoren startar,og la den gå på tomgang litt ,aldri høgt turtall på kald motor :nono:

Står båten på land og er vinterkonsevert så skal den selvsagt ikke startes.

Dilemmaet er her på vestlandet hvor båten ligger ute hele året. Kanskje ønsker man og ta seg en liten tur i ny og ne og da er det kjedlig og konservere på nytt.

Jeg har til nå fulgt prosedyren med og starte hver 2-3 uke og kjøre motoren varm. Det tar fort 20-30 minutter. Jeg har tro på at dette er bedre for motoren ved 10 varmegrader og høy fuktighet i luften. Neste år blir det muligens innendørs lagring. VP manualen anbefaler start hver 14 dag, mens svogeren min som er mekaniker mener at jeg heller bør konservere.

Jeg kan heller ikke se at det er noen ulempe og kjøre varmeapparet på, gjerne med litt utlufting en gang i blant. Det står jo ovn i båten til vanlig (Defa).

Det er flere som har stilt spørsmål her i tråden om

hvordan det er mulig å unngå å starte motoren ved "kinning"

når en og samme nøkkel både brukes til start og stopp.

- for å oppn å smøring av motoren uten at den startes....

Jeg ville tro at det må være mulig å koble til en ekstra trykkbryter til tenningslåsen som hindrer at dieselpumpa går ved tenning i "på" posisjon.

Skal bli interssant å lese de diesel-motor-kyndiges kommentar til dette.

Viss det er nødvendig å kinne motoren uten at den starter, for å oppnå smøring, hvorfor har da ikke Volvo ordnet dette på en enkel måte ? :headbang:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

enig at de med båtene på vannet kan starte av og til på vinteren ,men skjønner ikke poenget med å gjøre det bare for å gjøre det. hvis de gjør det mååå man kjøre en tur. tomgangskjøring eller "ruse" 11-1200 rpm(uten belastning) for at den blir varm gjør bare vondt verre.. masse sot i sylindre , topp og stempel. hvis man som nevnt tidligere har en liten varmekilde under motoren eller i motorrom, er det hensiktsløst ,å kaldstarte uten grunn om vinteren.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Viss det er nødvendig å kinne motoren uten at den starter, for å oppnå smøring, hvorfor har da ikke Volvo ordnet dette på en enkel måte ?
Det har de jo, VP må jo kinnes lenge før de starter uansett :lol::lol::lol:

Stoppmagneten kan virke på 2 forskjellige måter, enten må den ha strøm for å få start på motoren (vanlig på bilmotorer) eller så må den ha strøm for å stoppe motoren (vanlig på båtmotorer, bl.a. VP). Poenget med å ha strømløs stoppmagnet når motren er i drift er en ren sikkerhetsfunksjon: Mister du strømmen (sikring som går) stopper ikke motoren.

Selv starter jeg skjelden motoren om vinteren bare for å la den gå men så bruker jeg jo båten hele året da :cool: Rutinemessig start hver uke e.l. medfører bare en hel masse kaldkjøring og jeg ser ikke helt hva godt det kan gjøre...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Laholm har et særdeles sentralt poeng:

Desverre er båten vår på fortøyningsområde (land) fra oktober til juni og jeg savner mulighet for - i det minste - ukentlige turer.

Jeg har utelukkende båtkjenning ved å være ombord minst en gang i uka og starte dieselvarmer og observere tilstanden til forskjellige forhold ombord.

Det er vel ikke mye tvil om at tilførsel av livskvaliteten er vel så viktig poeng

som eventuell reduksjon av båtens totale livslengde gjennom marginal slitasje på motor og andre forhold ombord ved vinterlig oppstart.

Hvis ikke jeg skulle vært ombord i Hulda både tidt og ofte, ville jeg fått den totale abstinens. Riktignok er jeg en ihuga seiler. Men ut av havna må jeg, så lenge det ikke er kuling rett i rumpa (vanskelig å fortøye) eller at isen sperrer meg inne. Motoren må funke. Sist vinter/vår hadde jeg en lengre fortøyningsperiode grunnet feilleveranser av deler til gearet. Det sleit fælt. Så byttet jeg dieselpumpe for noen uker siden. Den ble byttet i hurtigtogsfart. Motoren må kunne starte når jeg ønsker det! Fiks ide. Ellers er jeg ute minst et par ganger i måneden og kjører motoren varm. Men en slik billigmotor som jeg har, spiller det ingen rolle om jeg knekker en motor hvert femte år.

Nå går jeg og gruer meg til at jeg må på land for planlagt vedlikehold to uker i mai til neste år. Det må være en slags sykdom.

Jeg starter maskinen stort sett hver annen uke, tar en tur ut av havnen og rundt i nærområdet, går omtrent en times tid (minimum). Da er både maskin og båt god og varm.

Det er kanskje ikke så viktig for båtens/ maskinens velvære, men helt avgjørende for min!

Jeg likte veldig godt denne vinklingen her, Laholm! :flag:

Det er slik det blir i praksis for det meste for meg også!

Ship o' hoi :sailing::seeya:

hvis dere har Konservert motoren så er det veldig dumt og starte på vinter!

da vil all konserveringsveska forsvinne med en gang, og dere er nødt til å gjøre det på nytt.

det er veldig mange som starter bilen sin hver uke for og "spare" motoren.

det er bare ..vell hva skal man si? Piss! det er mye bedre og turne motoren 1-2runder uten å starte den!

Så: ikke driv å start motoren på gøy...hvis du må starte den så SKAL den gå varm.

blir no lignende turbo motorer, mange starter bilene sine og ruser motoren, og hvis de ikke lar den gå på tomgang en stund da.....klakk klakk klakk Booom!!! funker ikke lenger..

Selv har jeg båten stort sett på vannet hele året og starter da motoren regelmessig å lar denne bli god og varm. Fortrinnsvis så blir det en fin tur på fjorden, men om været ikke er innbydende så blir det på tomgang i 15-20 min. Fordelen med dette er for meg at jeg ikke trenger tenke på vinterkonservering. Båten er mer eller mindre i bruk hele året.

Hadde jeg derimot tatt båten på land ville jeg vinterkonservert motoren og latt den stå til våren. Kanskje rotert den på starteren en gang i måneden.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Volvo sa en gang til meg at hvis du ikke kan kjøre motoren ordentlig varm under belastning, er det bedre å la den stå.

Men det man kan gjøre en gang i blandt er så vidt å være borti starteren slik at stempelfjærene ikke står på samme stedet i sylinderen hele vinteren. Om det egentlig betyr så mye vet jeg ikke.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Det ideelle vil vel være å bruke båten så ofte at motoren ikke rekker å bli kald. Da slipper man hele denne diskusjonen.

Jeg har blitt fortalt av en som vistnok hadde hørt fra en båtmekaniker at det kan være gunstig å kjøre et drev noen ganger i løpet av vinteren. Dette fordi man ved bruk får blandet eventuelt vann som er kommet inn i drevet sammen med oljen. Dermed unngår man at vannet samles i bunn av drevet. De som ligger på land slipper vel dette problemet dersom de bytter drevolje på høsten.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...