Jump to content

Ford 2704 ET - eksosmanifoil.


Marinero

Recommended Posts

:flag: Jeg har en Ford 2704 ET som ble kjøpt som en Sabb Ford. For vel ett år siden sprakk eksosmanifoilen. Jeg kjøpte ny manifoil fra Sabb via min lokale forhandler. Det var da kun spørsmål om motortype. Etter ca 100 gangtimer sprakk den nye manifoilen og ferskvannet forsvant.

Da jeg kontaktet Sabb via forhandleren fant de ut at siden termostaten står montert under varmeveksleren framme, så var det ikke en Sabb Ford. Det var ifølge dem en kjent sak at på motorer med termostaten montert slik ville manifolen sprekke. Derfor hadde Sabb forandret dette systemet og hadde en "slangetermostat" på siden på sine motorer. Derfor var der ingen hjelp å få, selv om eksosmanifoilen sprakk etter ca 100 timer.

 

Jeg forsøker nå å få fatt i en brukt manifoil, men det ser ikke ut til å være enkelt, men håper at det skal ordne seg.

Mitt spørsmål er da om der er noen av dere eksperter på disse motorene som har forslag om hvordan man kan forbedre kjølingen slik at eksosmanifoilen ikke får dette sjokket når termostaten åpner på ca 82 grader, og manifoilen revner.?

 

Det merkelige er at motoren har gått 2700 timer totalt, uten dette problemet iflg forrige eier.

 

Håper på gode råd.

Link to post

Heisan,

 

tror kanskje jeg ville startet med en telefon til KD Trading i Bergen og Haugen Maskin på Langshus for å høre deres synspunkter på påstandene. Begge har innsikt i denne motortypen. Har selv en 2704 ET. Er faktisk ikke helt sikker på hvor termostaten sitter, men innbiller meg at den sitter på det stedet du nevner. Forrige eier opplyste dog at noe av kjølingen var bygd om - men helt hva dette var vet jeg ikke.

 

Spennende å se om det fremkommer noe entydige erfaringer på dette.

Link to post

:flag: Takk til dere begge. Jeg vil ta en prat med KD Trading. Kansje de har gode forslag.

 

Ja, du må ha rett i at der står vann i manifoilen hele tiden. Men jeg går ut fra at sirkulasjonen starter først når termostaten åpner. Eller hur.?

Jeg mistet jo ferskvann selv om motoren ikke gikk.

 

Det blir noe dyrt hvis jeg må skifte en manifoil hvert år.

Derfor søker jeg nå gode råd. Motoren ellers går fint. men jeg har selvfølgelig det vanlige røykproblemet.

Link to post
Men jeg går ut fra at sirkulasjonen starter først når termostaten åpner. Eller hur.?

Mener å huske at jeg fikk beskjed om å fjerne en liten "dingeldangel" som sitter i et lite hull i selve metallet rundt termostaten den gang jeg hadde en slik motor. Eller bore et 5mm. hull i metallgodset ved siden av den. Dette er sikkert for å sørge for en liten sirkulasjon selv om motoren ikke er driftsvarm ennå.

Link to post

:flag: Hei Geir Frode.

Det du har et poeng der. Takk skal du ha. Jeg har tenkt på det samme.

Diskuterer også nå med KD Trading, og de vil komme med et forslag til løsning av problemet.

Det er tydeligvis et kjent problem for dem.

Så jeg er spent på løsningen. Det er jo også et kostnadsspørsmål hvor mye en skal koste på en gammel sliter før en skifter motor.

Link to post

Ta dimensjonen på hullet som bør bores med en klype salt. Jeg husker ikke sikkert hva som ble anbefalt. Mulig det bare var 3mm. Men poenget er nok å få litt sirkulasjon, uansett. Og Forden utvikler sikkert nok varme under full drift, slik at det da ikke har så mye å si hvilken dimensjon det er på hullet.

 

Bare noen strøtanker rundt problemet:

Har du varmtvannstank med uttak til varme fra motor? Vet ikke om det også kan ha noe å si i.f.m. hvordan problemet arter seg??? Jeg hadde både varmtvannstank og defroster på samme sløyfen. Opplevde aldri slike problemer som du nevner, selv om varmeveksleren satt rett på motoren med termostaten under. Kanskje det har noe å si hvor stor veksleren er? Min var ganske stor, og beregnet på å kunne kjøle motor med større effektuttak enn det som var på den. Der var det tatt ut ca 155 hk i følge boka .

 

Hva slags materiale er det i eksosmanifolden din? Noen av disse kan jo muligens sveises. Så hvis du tar den med til et mekanisk verksted, eller om du kjenner noen som er flinke, så kan det være en liten sjanse for å få fikset den på den måten, kanskje.....

Link to post

Ja, hullet kan nok være mindre enn 5 mm. Jeg har også vv-tank og defroster på samme sløyfe uten at jeg tror det er årsaken her. Men man vet aldri.

Den ene manifoilen er rustfritt og den som sprakk siste er vanlig stål.

Motoren har ikke vært kjørt hardt heller. Jeg går vanligvis med 1800 - 1900 RPM.

Varmeveksleren er en Bowman 2936, som har stått der i 20 år, og jeg ser samme type blir brukt på mange av disse motorene.

 

Jeg arbeider fortsatt med å få fatt i en brukt manifoil, og håper at det skal ordne seg. I alle fall vil jeg måtte gjøre en omlegging av ferskvannet slik at det blir noe gjennom strømming hele tiden i manifoilen.

Link to post

Tror jeg ville prøvd å undersøke nøye hvorfor dette har skjedd. Kan jo nesten tyde på at noe er galt med kjølingen et sted, siden det har fungert såpass lenge uten trøbbel.

Er det gjort et eller annet med motoren som kanskje kunne forårsake dette? Eller er kjølingen begynt å gå tett eller noe sånt, slik at det oppstår høyere trykk enn normalt på noe vis?

 

Må jo være en årsak til at flere manifolder sprekker på kort tid...... :confused:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...