Jump to content

Hjelp til konservering av BMC 1,5 Commander

Baatmannen

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en fersk snekke-eier i år og da går mine tanker til motoren min og hva jeg burde ha gjort med den før vinteren setter inn for fullt.

Har foreløpig ikke så god greie på motoren som sitter i båten min (BMC 1,5 Commander).

Har selvfølgelig lest manulen som ligger på kdtrading, og det som jeg selv har foretatt er:

- Skifte av olje/filter

- Kjørt gjennom kjølevannsløyfa med 50% forstvæske.

- Tatt ut batterier.

Føler at jeg burde ha gjort mer, men det er her jeg føler meg usikker.

F.eks bytte av dieselfilter (med tilhørende utlufting). Fylle olje i sylinderne. Kontroll av dyser og evt. utskifting samt smøring av diverse viktige punkter.

Er det noen her på baatplassen som kjenner denne motoren godt og som kunne tenke seg å tjene en god slant på dette?

Betaler det du måtte forlange.

Jeg bor i Skedsmo

Hilsen Baatmannen

Du har vel egentlig gjort det viktigste allerede, og den står nok trygt nå frem til våren.

Men før sjøsetting ville jeg nok også byttet impeller. Mange bytter denne hver sesong, og du vet kanskje ikke når den sist ble byttet? Det koster ikke så mye og jobben er relativt enkel.

Ville også hatt byttet dieslefilter, som du selv er inne på. Enten før sjøsetting, eller like etter mens båten ligger på vannet.

Dersom motoren er ferskvannskjølt, ville jeg sjekket frostvæsken og eventuelt byttet til ny - samt spylt gjennom systemet.

Dersom motoren går fint, starter lett og ikke ryker så allverdens for mye - ville jeg latt det være med dette.

Lykke til med ny båt :flag:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Kan være lurt med litt varme i motorrommet for å få luftsirkulasjon ,et lite varmerør på 45 eller 80 watt som du legger under blokka eller i motorrommet er mer enn nok. Varmerør får du kjøpt hos Dessalator i Bærum for noen få hundrelapper. tlf 93096969. De selger også glyserin som du kan frostsikre ferskvannsystemet i båten hvis du ikke er sikker på å få tømt det skikkelig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...