Jump to content

Få motorene ut av peisestuen...

Kjetil Dahl

Recommended Posts

Jeg synes det er nedslående med alle som har historiske motorer til pynt i stuen eller garasjen. Er man interessert i levende kystkultur er det mye bedre å få motorene i båt og skape glede og interesse i deres naturlige miljø. Har man ikke anledning til dette er det bedre å overlate motoren til noen som vil bruke den - til glede for mange.

Tviler på om dette egentlig er noe stort problem. Selv om det kunne vært fristende å ha en gammel Sabb semidiesel i kjellerstuen, så vil det nok aldri bli noen realitet for min del. Jeg er ikke det minste i tvil om hvilken reaksjon noe slikt ville ha fremkalt hos den såkalte bedre halvdel... :lol::lol::lol:

Jeg har faktisk ikke hørt om noen så langt som har båtmotor i kjellerstuen, så det kan da umulig være så veldig vanlig. Det nærmeste jeg kommer er en tidligere kollega som hadde en halv tresnekke som bardisk i kjellerstuen. Skaper så utvilsomt et visst maritimt preg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Viss du siktar til bastard30000 sin kommentar i denne tråden så kan det nok ta ei stund før denne kjem i hus med tanke på arbeidstempoet hans :lol::wink: .

Berre ein spøk bastard, må for al del ikkje ta det seriøst... :smiley: Går seint med meg og når eg tenkjer meg om :blush:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

roaldbj skrev:
Ideen om å ha en gammel dieselmotor i stua skal jeg presenteres for familieoverhodet -

det er mulig at det gir tilgang til flere timer i båten...

Det kan jeg underskrive på. En vinter hadde jeg V8'ern til Hulda i kjelleren. Det hadde hatt en mye mer positiv effekt om jeg hadde tatt den opp i stuen.

Ellers så er det vel en del motorer som ikke lenger tåler og kjøres i båt, men bør fortsette sitt liv blott til utstilling. Med en og annen oppstart på land slik at man kan nyte låten.

Hei

Jeg er i den situasjon at jeg har flere motorer fra gammel tid. 4 Hk SABB, 5-9 SABB og den nyere 10Hk SABB.

Dette er motorer som er byttet ut i tidligere båter. Det er utrolig hvor mye plass sant tar.

Faktisk er det for min del fint bare noen tar vare på slike motorer. Om de blir stående i en stue syns jeg dette ville bli kjempe fint. Tross alt er det da noen som får sett slike klenodier.

Hva jeg kommer til å gjøre med mine motorer vet jeg ikke enda men skal prøve å ta vare på dem.

Smaapala

Da jeg var ungkar så hadde jeg et formel 1 dekk og felg med glassplate som bord. Hadde jeg prøvd å dra en gammel motor inn i stua da hadde nok Ørnhild brukt grisemaska prompte.

Sånne tanker tør jeg ikke tenke engang.

Men nå lurer jeg litt på hva levende kystkultur er ?

Kunne godt tenkt meg en 1-syl. Sabb på 10hk (G-modell) i stua, men ved nærmere ettertanke ville den passe bedre ned i kjelleren. Da blir det enklere å prøvestarte den, minst en gang i uken.......

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jag med....skulle gärna haft en liten tändkule/semidiesel i vardagsrummet som pynt.....o kört med lite da o da...... :smiley:

men det hade förmodligen varit enklare o finne en nål i en höstack, enn o finne en dame som gillat det........varför er dom sånna egentligen.... :confused: en fin motor er ju finare enn en blomsterpotte, o trenger mindre vedlikehold :wink:

S/Y Gunga Din

3. juledag i fjor fikk jeg omsider start på en 60-talls Evinrude Twin Lightning, i kjelleren. Alle røykvarslerne i kjelleren virka, men jeg var så lykkelig og så opptatt av å overføre godlyden pr telefon til en skeptisk kamerat at jeg ikke fikk det med meg.

Nå har jeg direktekobling til brannvesenet, så da blir det enda mer spennende.

Kunne godt tenkt meg en SABB og, med kjøling og eksosløsning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...