Jump to content

spm. om Landstrømenhet

Øyvind_Blunk

Recommended Posts

Heisann,

Min båt er en Scand 25 classic ’81

Jeg ferdes mest fra kargerø og opp til oslo fjorden, er været bra stikker jeg også noen turer over til strømstad. Så det blir en del havner jeg er innom.

Ønsker å kunne bruke landstrøm, kommer til å bruke den til

- ladning av mobil telefon/gameboy og lignende.

- bærbar datamaskin

- frittstående varme/vifte ovn

Lurer litt på hvilke av disse jeg burde kjøpe.

Biltema 44-404 Biltema

Inneholder jordfeilbryter, kontrollamper, automatsikring på 10 A samt jordet uttak med lokk. Mål: 125 x 110 x 190 mm.

Termomarin E6465 Termomarin

10 ampere dobbeltsikret automatsikring,

Leveres med 4 meter 3-ledet kabel, (myk hvit, 10mm Ø)

Forberedt for ekstra uttak,

Kontrollampe som lyser når det er tilkoblet strøm,

For utvendig montering. IP55.

Mål: H= 21,5 B= 14 D=11,5 cm

Ladac Vel her var det ikke lett å finne produktet

Hva er det som utgjør forskjellen på Termomarin sitt mot Biltema sitt?

Er det bedre kvalitet på komponentene?

Utbyggings muligheter?

Videre skal det jo handles inn, utenpåliggende inntak og landstrømkabel

Takker for alle svar

:0)

hei..

Prisforskjellen her er nok garantert komponentene. sjekk også at jordfeilbryteren ikke er av AC-klasse men at den er A-klasse. dvs at den ikke er en ren vekselstrøms jf-bryter men at den også reagerer på jordfeil fra utstyr som generer likestrømstrøm lekasjer også (mobil-ladere, gamboy og annet elektronisk utstyr). Vanligvis får man mye bra kvalitet for en billig penge, men når det gjelser strøm som kan gå på bekostning av liv og helse, er det ikke rette stedet og spare noen hundrelapper...

Ingen av de enhetene er forresten utbyggbare.

Redigert av wellcraft23 (see edit history)

Nevner at du også har mulighet for å kjøpe landstrømenhet fra Seatronic i Moss som samtidig kan gi deg verdifull veiledning over telefon.

Fordelen med å kjøpe fra leverandør av maritimt utstyr med telefonservice er at du får grunndig veiledning under veis.

Det er mulig du også får dette fra Biltema og Termomarin, men det har ikke jeg opplevd så langt...

Denne laderen har jeg hatt, og den funket. Dette er en ren gammeldags mekanisk lader som durer som en stor transformator. Kunne ikke ha den på om natten om en ønsket å sove. Selgerens oppfølging er heller blant de beste, siden han overhodet ikke svarer på hnedvendelser etter at handelen er utført.

Jeg kan desverre ikke anbefale denne laderen, mest på på grunn av den enorme duringen fra laderen, spolen eller kjernen eller hva det nå var som duret noe forferdelig.

Kjøp heller en elektronisk Quick lader fra Seatronic til samme pris eller noe annet elektrosniks som ikke durer som et treskverk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis man skal montere en lader fast i båten, vil jeg absoultt anbefale å legge på noen kroner for å få en anerkjent kvalitetslader.

I båten har jeg en mobitronic 25A lader som har stått på i flere år. Helt problemfri drift, stillegående og skånsom mot batteriene - ikke noe vannforbruk.

takk for svar wellcraft23, noterer meg at det er en sammenheng med billig utstyr og billige komponeter.

Seatroni i Moss er notert roaldbj.

Jeg får tenke litt over om jeg noengang kommer til å trenge og bygge ut enheten. Men foreløbig er det ikke noe voksende behov for lader etc.

Det er bare spørsmål om tid før man ønsker seg fordelene med å kunne ha 220 volt ombord.

Merk deg formuleringen: det er bare spørsmål om tid....

Selv om det aller meste ombord kan anvende 12 volt,

vil du etter hvert oppleve fordelene med bl.a. å kunne lade opp batteri(ene) uten å la motoren gå timesvis.

Det er derfor bare spørsmål om tid - og da er det greit å ha et 220 volts anlegg ombord som er forsvarlig.

Jeg ser fra tid til annen båteiere som trekker 220 voltsledningen ombord og kobler denne direkte inn på de enhetene de har, enten dette er støvsuger, vaffeljern, vannkoker, kaffekoker o.a. - men dette virker ikke tilfredsstillende over tid.

Jeg kjøpte en liten plastboks beregnet for sikringer. Der monterte jeg jordfeilbryter og automatsikring. Denne har jeg montert i båten og den kom på mye mindre enn en tusing. Tror ikke at det er en boks med dårligere kvalitet enn ferdigkoblede. I den boksen jeg kjøpte var det plass til flere enheter men jeg trengte ikke flere. Alt dette får du på biltema.

Hei Gladiator.

Joda, slike bokser er helt greie, har selv samme opplegget. Se bildet under. Men vi har jo ikke egentlig lov til å koble dette selv. Noen her er nok elektrikere, noen bilmekanikere, noen konditorer, noen kontorsjefer osv. Selv er jeg ikke elektrikker, men elektronikkingeniør, og har altså gjort dette ulovlig. Jeg tror jeg har gjort det på en sikker og trygg måte. Men er du ikke 100% sikker på hva du gjør, så ikke gjør det. Over 80 er "fali det" som Solan hos Aukrust en gang sa.

sikringskap.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H, du sier du ikke har lov til ditt og datt siden du er elektronikk ingeniør. Men har du undersøkt hva du har lov til, på eget anlegg ?

En automatiker for eksempel, han har lov til og installere i egen bolig, men ikke i hans fars. Så, på eget utstyr er det lempinger om man har en eller annen annen retning enn akkurat gr. L sertifikat.

Jeg har som elektriker ikke lov til og installere i andres boliger, for jeg er ikke autorisert installatør. Men i egen bolig har jeg lov.

Til laderen, jeg ville kjøpt større lader enn 10A, i hvert fall om jeg hadde bare 12 volt. Og, er det en mekanisk lader uten laderegulering, så ville jeg holdt meg unna det. For den kan koke batteriet. Maten skal man koke, ikke blybatterier.

Bill

Lars H, du sier du ikke har lov til ditt og datt siden du er elektronikk ingeniør. Men har du undersøkt hva du har lov til, på eget anlegg ?
Som Elektronikk, ikke elektroingeniør har jeg vel adgang til å gjøre like lite som en konditor. Fingrene skal holdes langt unna alt fast opplegg. Men jeg kan ohms lov og vet litt om kabeltykkelser, sikringsstørrelser, isolasjonstyper osv., så jeg fusker i faget likevel! Jeg har lov å skifte sikringer og lyspærer. Og jeg tror faktisk jeg, og bakeren har lov å skifte en ledningsbryter på ledningen til en lampett?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg hadde en gang en kontrollør fra e-verket hjemme. Og da han kom til noe jeg hadde lagt opp selv, sa jeg at jeg nok hadde gjort dette selv og egentlig ikke var noen fagmann. "Det skiter jeg i så lenge det er fagmessig gjort!" var svaret.

Lars H.

Vel da kan jeg sikkert hjelpe med en løsning for dere som er lovlige.

Om du trekker opp alt ledningsnettet K-rør, trekker ledninger, el-skap og alle kontakter selv- men får et EL-firma til å å koble alle kontakter og knute pkt. for dere. vil ikke ta mer en max-2 timer. til en nette sum av 1000 spenn + samsvarsærklæring ca. 300

Ja da er jo alle fornøyde, bruker, forsikringselskap og EL-tilsynet.

Hørte dere det ? Men, hørte dere noe om at det i Samsvarserklæringen stod at arbeidet var utført av "Ubåtfender" ? Nei, det sa han ingenting om.

Ubåtfender, det du refererer til kalles for og ha kontakter.

Lars H, jeg synes du burde undersøke om din utdannelse hører inn under utdannelser som er relevant for og få tillatelse til og utføre installasjonsarbeider i egen bolig.

Ikke alle elektro relaterte utdannelser gir slik rett, men en god del gjør det.

Bill

Redigert av Sleipner45 (see edit history)
men får et EL-firma til å å koble alle kontakter og knute pkt.

Ja her SKAL de kunne som FAGFOLK dokumentere sitt arbeid for myndighetene.

Hørte dere det ? Men, hørte dere noe om at det i Samsvarserklæringen stod at arbeidet var utført av "Ubåtfender" ? Nei, det sa han ingenting om.

Jeg har ikke gjort noe, det er fagmannen som har gjort det faglige- Jeg har bare tilrettelagt arbeidet for fagmannen så jeg slipper denne berømte GAFFELEN.

Så den må du nokk laaaaaaaaaaaangt ut på landet med Sleipner og skulle du ha fått tak i en elektrikker som ikke kan koble ledninger er det like greit at han holder seg langt unna ledningsnettet ditt.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)

historie fra virkeligheten:

Suzuki får utbedret det elektriske anlegget på baderommet. Fagpersonen, med sikkert høy utdannelse, og ditto lønn, i alle fall veldig fin fimabil, banker, klamrer og står i. Anlegget blir sluttført til avtalt tid, fagmessig montert ( så vidt JEG kan se ) og vi venter i spennning på regningen. Den er IKKE pen, men vi biter i det sure winerbrødet, og betaler. Postene om at ELKO kontaktmateriell koster 3ggr mer enn jeg betaler for det samme på CLAS, gnager litt, men pyttsann, man er da mann !

Så kommer elkontrollen. ( stikkprøver på insendte anlegg ) " Her mangler sertifikater og manualer på de brukte komponentene ( jordfeilbrytere, samt sikringsautomater ) Pr. definisjon SKAL dette foreligge før vi kan godkjenne arbeidet. Ellers ser det fint ut ! Vi varsler også utførende firma, pr brev", sier kontrolløren. Tiden går, og brevet kommer. Ingen reaksjon. Hafslund purrer, ingen reaksjon.

Etter en periode, kom det brev om at badet ville bli " avskiltet " dvs koblet fra, om ikke ansvarlig for det elektriske snarest dokumenterte anlegget korrekt ( les; framskaffet brukerveiledning, og sertifikat for installert materiell. ) Ansvarlig for anlegget, det var meg det….

Så til saken. Jeg jobber med sånt til daglig, så det tok meg 10 minutter å google fram relevante dokumenter. Jeg sendte en mail til kontrolløren, la ved dokumentene jeg mente var relevante, og påpekte at det måtte være litt av et elektrofirma jeg handlet med, siden de ikke er istand til å framskaffe påkrevet dokumentasjon for et så enkelt anlegg ( bare 2 dokumenterbare komponenter )

Jeg bemerker at prosessen gikk over anslagsvis 4mnd. Jeg mottok aldri et eneste svar fra elektrofirmaet som installerte det elektriske anlegget. Kontolløren bekrefter at de ville koblet fra badet i sikringsskapet om dokumentasjon ikke hadde blitt framlagt.

Jeg har aldri følt meg så snytt for å betale en haug tusen kroner for en jobb. Elektrofirmaet var det største, og av mange ansett som Nittedals mest velrennomerte og seriøse. De er også bygdas største.

Personlig konklusjon; fagfolk ? Blahh ! Gjør det like bra selv jo.

Suzuki

No boat needed..

Susuki, jeg er helt enig med deg. Prisene er så presset, og det kan sikkert hende at bedrifters moral er svunnet hen også.

Jeg sier ikke at alle fagfolk gjør jobbene best, langt derifra.

Men, det betyr ikke at alle og enhver kan og kommer til og gjøre en elektro installasjon fagmessig om de hiver seg på.

Et installatør firma har alle forutsetningene til å vite hva de skal gjøre for og gjøre jobben riktig. Det har ofte ikke den enkelte huseier. Han vil for eksempel ha store problemer med å dokumentere kabeldimmensjon ut til sin garasje.

Eksempelet med at man selv kan spikre rør og trekke ledere, og montere veggbokser etc., det beror etter min mening ene og alene på at man kjenner noen i firmaet man får til og godkjenne det etterpå.

Spørsmålet mitt med "hva festet du veggboksen med", det spurte jeg fordi jeg er nesten sikker på at det ble brukt 4 toms spiker. Dette blir også brukt av elektrikere, men jeg vet om i hvertfall 1 Eltilsyn som ikke godtar det. Der skal det brukes skruer, og bruker man spiker på gr. L fagprøven så dumper man. Så, det ligger mye "fagmessig" viten om hvordan man skal legge/klamre rør, og hvordan papp bokser skal monteres i forbindelse med lavvolt anlegg. Eller hvor på badet kan man montere elektrisk utstyr, eller i badstu. Dette er ting som den som skal "tilrettelegge" for fagmannen også må vite. Jeg sier ikke at folk ikke vet det, men det må vites. Det var mitt poeng.

Jeg har selv lagt opp strøm og fått andre til og godkjenne det, og det har vel veldig mange gjort. Men når jeg nå ser på det jeg gjorde før jeg ble elektriker, så ser jeg jo detaljer som viser at jeg ikke har utført arbeidet "fagmessig" Det betyr ikke at anlegget er farlig, kan være bagateller som at jeg har spikret APK lenger fra bøyen på kabelen på den ene siden enn på den andre siden.

En fagmann vil se at en amatør har gjort jobben. Men, det kan godt hende at det jeg gjorde er sikrere for brann enn det fagmannen kanskje gjør.

Jeg er ikke skipselektriker, men jeg vet jo at det er forbudt i båt med enleder kabel, og likeså er det jo viktigere at kabel og ledninger er klamret godt så det ikke blir bevegelser på koblingspunktene spesielt. Ellers er det helt andre forskrifter for båt enn for landbaserte installasjoner.

Bill

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...