Jump to content

spm. om Landstrømenhet


Øyvind_Blunk

Recommended Posts

  Sleipner45 skrev:
Kan jeg spørre hva du festet veggboksene med ?

Bill

 

De ble Ikke festet med dobbelsidig tape eller borrelås men med syrefaste skruer og da på et IKKE ledende matriell.

 

Jeg er enig med at i EL-bransjen er det meget godt overprisete produkter. EKS total utskifting av EL- anlegg i leilighet kommer på 60-80 000 fra et EL- firma. Firmaet kjøper det bare til knappe 20 000. Så skal de kalkulere et arbeid med skyhøye timepriser.

 

Dette blir gjort fordi at bransjen er skammelig klar over at forbrukeren/ kunden er fullstendig avhengig av deres kompetanse fordi de har monopol på slike godkjenninger. Uten en godkjendt instalatør for du ikke det elelktriske anlegget godtkjendt.

 

Det Suzuki var inne på er FDV-dokumetasjon som skal levers i 3 eksemplarer. 1 i anlegget- 1til myndigheten som skal ha samsvarsærklæringen og 1 til seg selv for å vite hva de selv har utført og hvor i etter tid.

 

Men det finnes andre løsninger som er like god og som kunder blir spart for masse penger Kompetansen ligger i koblingene og matriellet, at ikke elektrikkeren kan koble samme kv.mm leding fordi den er kjøpt på Class Olson finnes ikke faglige begrunnelser for så lenge matrielle er godkjendt (NEMKO, CE etc.)

En annen ting er at El-firmaet tapte penger på det elektriske matriellet som de ikke fikk solgt til kunden, men det er markedstyrt og ikke kunden sin feil og kan ikke lastes for det.

 

Så var vi inne på ledere i båt- for å få en jordfeilbryter til å fungere må du ha to ledere og forskjellen på spenningen mellom dem slår ut jordfeilbryteren så da ser jeg ikke noe faremomenter/ problemet.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post

Kobler meg på her. Har en bayliner med 110V system. Tenker på å bygge om landstrømen. Vet at kablingen i båten kan brukes på 220V, og da kan vel alt av brytere også brukes regner jeg med. Tenker da at min jobb blir: 1. bytte kolbe i v.v.bereder 2. koble fra komfyr, sette på vanlig støsel på landstrømkabel. 3. bytte lader. 4.bytte stikkontakter. Burde ikke dette være helt kurant eller? El.anlegget ser veldig ryddig ut fra før.

Link to post

Hei på du.

Ville vært noe betenkt å kople meg til landstrøm med 110v anlegg- har hørt at de de bruker jorden som en leder. Villet sjekket dette godt ut ikke bare bare og dra 220v ombord da.

Må inn med transformator og diverse- eller legge om hele anlegget i tavlen.

 

Skal ikke dette komme fram av CE merkingen din på båten, du må jo ha gjort noe med den i forhold til CE-godkjenningen??

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post

Yankee, det finnes brytere fra USA til bruk i 110 volt anlegg som ikke er godkjent for mer enn 150 eller 200 volt. Se i allfall etter om dine tåler 250 volt. Skal de tilkobles 230 v her i landet, så kan det også bli spørsmål om godkjenning. Vær også oppmerksom på 110 v motorer, noen motorer fra USA er omkoblebare for 230 v, andre ikke, noen er merket utelukkende for 60 Hz, og noen merket for både og. En annen sak er at motorer fra USA er viklet annerledes, sånn at man får ut 9 eller 12 tamper. Dermed kan de brukes for mange flere spenninger enn de 2 som er standard for Europa. Dette er veldig forvirrende for mange.

Jeg ville beholdt 110 v, og brukt transformator i mellom. Men, vet ikke hva forskriften sier om dette.

 

Med hensyn til prisene, så synes jeg det er mye mere avanse på materiell enn på timepriser.

 

Man trenger ikke bruke Elko, det finnes også andre merker. Men, det er også forskjell på kvalitet, betaler du mindre, så kan du få like god kvalitet, men ikke saksøk leverandøren om det ikke er det.

Mange ganger er billig også mindre bra.

 

Jeg er glad det ikke er fritt fram for alle og holde på med strøm. Ikke for at jeg selv har lov til det og ikke plages av det. Men, på grunn av et lite fåtall mennesker som har for vane i livet å tro at de klarer alt selv og egentlig har 10 tommeltotter og skulle sittet innrullet i bobleplast i sofaen for ikke og skade seg selv eller andre.

 

Man skal ha respekt for fagfolk, så lenge disse jobber på en fagmessig måte. Det er mange krefter i samfunnet som vil ha vekk fagfolk fordi at prisene har en tendens til og bli høye. Dette er en utfordring, men jeg synes det er sørgelig at fagfolk fra forskjellige bransjer skal hakke på hverandre og ønske den andres yrkesgruppe vekk for egen vinning.

 

 

Bill

Link to post
  Ubåtfender skrev:
men får et EL-firma til å å koble alle kontakter og knute pkt. for dere. vil ikke ta mer en max-2 timer. til en nette sum av 1000 spenn + samsvarsærklæring ca. 300

Ja da er jo alle fornøyde, bruker, forsikringselskap og EL-tilsynet.

 

 

  tr-ped skrev:
Hei Ubåtfender. Hvordan vet du at jordfeilbryteren kobler ut ved riktig verdi?Det bør den som installerer den kunne dokumentere.

Du bør nok helst kjenne en installatør hvis du skal få til det du skriver, helst en nær slektning.

 

Vel det vet jeg ikke, men skal følge med samsvarsærklæringen på utført arbeider.

Dessuten har jeg ryggen fri om den ikke slår ut som den skal. Det er ofte slik at vi er nødt til å legge vårt liv i andres hender når reglene er som de er dessverre

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
  tr-ped skrev:
Hei Ubåtfender. Hvordan vet du at jordfeilbryteren kobler ut ved riktig verdi?Det bør den som installerer den kunne dokumentere.

Du bør nok helst kjenne en installatør hvis du skal få til det du skriver, helst en nær slektning.

 

Jordfeil brytere har krav til funksjon!

 

eks en 30ma jfb skal boble ut mellom 17-24ma. dette kan testes med bla en eurotester. Et apparat som har de riktige funksjonenen for og få det til. Billige jfb kan feks koble ut før 17ma, men de kan være godkjent fordet, og grunnen er at ikke hver eneste jfb blir teste fra fabrikk, bare stikkprøver

Link to post
  jolo skrev:
Så da skal det være en jfb pr. kurs ? Er det det du sier ?

 

 

  wellcraft23 skrev:
det stemmer i henhold til nye installasjoner fra 1.jan 2007. opptil og med 20Ampere!!

det er viktig og opplyse om at dette ikke har tilbaevirkende kraft!!

 

Dette er en sannhet med visse modifikasjoner.

Det er ikke krav til en jordfeilbryter pr. kurs, men alle kurser skal ha jordfeilbryter :crazy: .

 

Det betyr at man kan seksjonere opp med 1 jordfeilbryter (30mA) som dekker f.eks. 3 kurser.

 

Det finnes på markedet i dag jordfeilautomater (kombinerte automatsikringer og jordfeilbrytere) på 2 moduler, dvs. at de er like store som "vanlige" automatsikringer. Normalt er jordfeilautomater 3 moduler. (1 modul er lik 17,5 mm.)

 

Geir

Link to post
  Andreas skrev:
Det har i det siste kommet sikringsautomater med innebygget jfb.

 

veel vi har hatt det i 10 år..

 

  Geir skrev:
Dette er en sannhet med visse modifikasjoner.

Det er ikke krav til en jordfeilbryter pr. kurs, men alle kurser skal ha jordfeilbryter :crazy: .

 

Det betyr at man kan seksjonere opp med 1 jordfeilbryter (30mA) som dekker f.eks. 3 kurser.

 

Det finnes på markedet i dag jordfeilautomater (kombinerte automatsikringer og jordfeilbrytere) på 2 moduler, dvs. at de er like store som "vanlige" automatsikringer. Normalt er jordfeilautomater 3 moduler. (1 modul er lik 17,5 mm.)

 

Geir

 

Dersom man kun er ute etter og spare penger er dette klart en mulighet, men det er absolutt ikke og annbefale! grunn er som følger :

 

i dag har vi såpass mye elektronisk utstyr i hjemmene våre som generer emc, dvs elektromagnetisk støy, bla annet mobil ladere, pc'r flatskjermer, støvsugere , lysstoffrør osv.. alt dette utstyret lekker til enhvertid noe som heter thrue rms som er lekasjestrøm. og seksjonerer man da opp feks en stue og to soverom på en 30ma jfb , kan jeg nesten garantere at denne jfb vil trippe veeeeeeeldig ofte. Dette er ikke en god løsning! Se for deg at du tar med familien på hytta, utstyret lekker litt og i tillegg kommer det 5-10ma fra naboen, fordi han har jordfeil på varmtvannsbereder sin ;) og summerer vi detter er konklusjonen at halve huset ditt er mørkt og i fryseren er det suppe.

 

alt 2. er gamle enkefru hansen som er avhengi av surstoffapparatet og trappe heisen, litt hjelp fra naboen pluss en kaffetrakter med jordfeil gjør at hun ikke kommer seg ned fra soverommet og ikke får hun puste...

 

Da er det så fint at vi har ett avsnitt i Nek-400 som heter følgende : enhver løsning som ikke virker etter tenk måte, er og annse som ikke godkjent!!!

 

dette gir rom for og tenke selv, og hvis du i dag får besøk av en elektriker som sekjsonerer med 30ma, ja da hadde jeg krevd noe annet. For det er en ELENDIG løsning.

 

 

 

2-moduls kombiautomat er per i dag ikke godt nok for alle områder desverre, pga begrenset plass finnes de kun i C-kar , og dermed har man også begrensninger på hvor langt man kan gå med kabelen i forhold til en B-kar. 2-mod kombiautomat annbefales kun på rehab der hvor plass er et problem. Det er pr i dag et stort problem med varmgang på de automatene.

 

 

ref nek 400-2006 (tileggsbeskyttelse er jordfeilbryter)

 

Generelle krav: 30mA jordfeilbeskyttelse for bad, utendørs og skjult varme, uansett nettsystem.

 

411.3.3 Tilleggsbeskyttelse

I AC systemer (*) skal det være etablert tilleggsbeskyttelse ved hjelp av strømstyrt jordfeilvern i samsvar med avsnitt 415.1 (30mA) for:

Flyttbart utstyr med merkestrøm ≤32A for utendørs bruk, og

Stikkontakter med merkestrøm ≤20A:

Beregnet for usakkyndig betjening

Montert i boliger, eller

Montert i BA2-områder (områder tilgjenglig for barn)

Redigert av wellcraft23 (see edit history)
Link to post
  wellcraft23 skrev:
Dersom man kun er ute etter og spare penger er dette klart en mulighet, men det er absolutt ikke og annbefale! grunn er som følger :

 

i dag har vi såpass mye elektronisk utstyr i hjemmene våre som generer emc, dvs elektromagnetisk støy, bla annet mobil ladere, pc'r flatskjermer, støvsugere , lysstoffrør osv.. alt dette utstyret lekker til enhvertid noe som heter thrue rms som er lekasjestrøm. og seksjonerer man da opp feks en stue og to soverom på en 30ma jfb , kan jeg nesten garantere at denne jfb vil trippe veeeeeeeldig ofte. Dette er ikke en god løsning! Se for deg at du tar med familien på hytta, utstyret lekker litt og i tillegg kommer det 5-10ma fra naboen, fordi han har jordfeil på varmtvannsbereder sin ;) og summerer vi detter er konklusjonen at halve huset ditt er mørkt og i fryseren er det suppe.

 

 

 

Da er det så fint at vi har ett avsnitt i Nek-400 som heter følgende : enhver løsning som ikke virker etter tenk måte, er og annse som ikke godkjent!!!

 

dette gir rom for og tenke selv, og hvis du i dag får besøk av en elektriker som sekjsonerer med 30ma, ja da hadde jeg krevd noe annet. For det er en ELENDIG løsning.

2-moduls kombiautomat er per i dag ikke godt nok for alle områder desverre, pga begrenset plass finnes de kun i C-kar , og dermed har man også begrensninger på hvor langt man kan gå med kabelen i forhold til en B-kar. 2-mod kombiautomat annbefales kun på rehab der hvor plass er et problem. Det er pr i dag et stort problem med varmgang på de automatene.

ref nek 400-2006 (tileggsbeskyttelse er jordfeilbryter)

 

Generelle krav: 30mA jordfeilbeskyttelse for bad, utendørs og skjult varme, uansett nettsystem.

 

Dette kan vi nok diskutere til vi blir blå i trynet, men det er hevet over enhver tvil at det er tillatt å seksjonere.

Ditt forslag med å seksjonere stua og to soverom på en jordfeilbryter syntes jeg høres fornuftig ut.

Så kan du seksjonere vaskerom og bad på en annen, og kjøkken og fryseboks på en, og skjult varme og utestikk på en osv.

 

Fra leverandørenes side er det klart ønskelig å selge jordfeilautomater til en listepris på 1100-1200 kroner. (En vanlig automat har en listepris på under 300,-)

Det vil til enhver tid være markedet som bestemmer om dette gjøres, og det leveres faktisk en del anlegg i dag som er seksjonert.

At det er en elendig løsning, kan nok også diskuteres. (Man kan jo evt. velge å putte en selektiv 100mA foran seksjoneringen) (I NEK 400-2002 var dette faktisk en av flere anbefalte løsninger)

For noen få år siden, var det ikke uvanlig å ha en 30 mA jfb. foran hele installasjonen. Det funket det og. (men det er ikke tillatt i dag, ref. FEL, og NEK400)

 

Uansett, nå er vi laaangt på siden av det som tråden starttet med.

 

Geir

Link to post
  Geir skrev:
Dette kan vi nok diskutere til vi blir blå i trynet, men det er hevet over enhver tvil at det er tillatt å seksjonere.

Ditt forslag med å seksjonere stua og to soverom på en jordfeilbryter syntes jeg høres fornuftig ut.

Så kan du seksjonere vaskerom og bad på en annen, og kjøkken og fryseboks på en, og skjult varme og utestikk på en osv.

 

Fra leverandørenes side er det klart ønskelig å selge jordfeilautomater til en listepris på 1100-1200 kroner. (En vanlig automat har en listepris på under 300,-)

Det vil til enhver tid være markedet som bestemmer om dette gjøres, og det leveres faktisk en del anlegg i dag som er seksjonert.

At det er en elendig løsning, kan nok også diskuteres. (Man kan jo evt. velge å putte en selektiv 100mA foran seksjoneringen) (I NEK 400-2002 var dette faktisk en av flere anbefalte løsninger)

For noen få år siden, var det ikke uvanlig å ha en 30 mA jfb. foran hele installasjonen. Det funket det og. (men det er ikke tillatt i dag, ref. FEL, og NEK400)

 

Uansett, nå er vi laaangt på siden av det som tråden starttet med.

 

Geir

 

Grunnen til at det ikke er lov i dag er den viten vi har fått siden nek-400-2002 kom... Normer evalueres hele tiden, og når de ser at en ting som feks seksjonering med 100ma kke fungerer tilfredstillende kommer det en endring.

 

seksjonering med 30ma er en skam.. det er en elendig løsning!! men lov !!!

 

Jeg som levrandør tjener ikke mer om jeg selger kombiautomater eller eller automater med seksjonerte jordfeilbrytere. Det har seg nemlig sånn at de koster mer og produsere!!

 

De som leveres av nye annlegg i dag er stort sett kombiautomater, bla annet fordi det er den beste løsningen og bla annet fordi tilsynet kan be en istallatør dokumentere opp og ned hvorfor han valgte og seksjonere, dvs han må kartlegge alle farer som kan oppstå og hvorfor han mener dette er en god nok løsning. En installatør i dag har ikke tid eller kapasitet til dette det ter for lang tid.

 

Og det er byggherren som bestemmer hvor mye som skal settes av til det elektriske annlegget, og han vil naturligvis tjene mest mulig på leilighetetne han selger, så han velger derfor det billigste.

Og i dag er det alt for mange innstallatører på markedet som kjemper om jobbene, som igjen fører til at entreprisene blir blilligst mulig hos installatørne. derav igjen velger de og handle med den levrandøren som kan tilby dette billigst mulig.. derav igjen har vi fått en flom av kina produkter med dertil kvalitet..

 

 

hehe sant nok.. vi er litt på siden av temaet kan du si.....

Link to post
  tr-ped skrev:
Til dere som refererer (ble mange eer og errer gitt) til nek 400.Hva står det om installasjoner i fritidsbåter. Det tror jeg kunne vært innteresant for Baatplassen brukere.

 

desverre ingenting.. den gjelder ikke for båt

andre forskrifter for båt, og de kjenner jeg desverre ikke så godt!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...