roesok Startet 9.Desember.2006 Del på Facebook Startet 9.Desember.2006 Har noen vært borti uttrykket "svenskehekk"? I tilfelle - hva er det? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Gutek Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Det er akterenden på ei snekke med innbygd ror hvor akterstevnet heller framover ! Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Har hørt sånn hekk omtalt som krysserhekk..? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Det er akterenden på ei snekke med innbygd ror hvor akterstevnet heller framover ! Jeg trodde det var vanlig på Hvalersnekkene? Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 En svenskehekk er også en krysserhekk,men en krysserhekk trenger ikke være være en svenskehekk- helle framover.Krysserhekken har vel også blitt kalt for panserhekk,men det var kanskje mer på større båter som kuttere. Båter med svenskehekk har vel blitt bygd av og til langs hele kysten.Jeg bor i Møre-og Romsdal og kjenner ikke til Hvalersnekkene,men de er jo nærme Sverige og det låter jo rimelig at de ble "smittet" av moten fra øst. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Hvalersnekkene,men de er jo nærme Sverige og det låter jo rimelig at de ble "smittet" av moten fra øst. Syd, fra SYD. Øst for Hvaler er indre enfold. Nå får jeg kjeft igjen... Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 10.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Det er akterenden på ei snekke med innbygd ror hvor akterstevnet heller framover ! Er så dette en svenskehekk? Om du med innbygd ror mener utenpåliggende så er det ikke det på denne. Uansett er det en fin bakstuss... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Gutek Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 Dette er en fin bakstuss,og det er en svenskehekk.Da jeg skrev innbygd ror så mente jeg det som det motsatte av utenpåliggende ror.Kanskje jeg burde kalt det innebygd rorstamme ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 har aldrig hört uttrycket förrut.......trodde det syftade på noe helt annet.... båten har en helt normal snip-(/snekke-)akter.. det jag reagerar över er stöttningen till denne båten.... skulle vilja varna för att stötte en båt på dette settet....... det finns stor risk att marken rör sig frost, dålig underbyggnad etc, veldi lett att en stötte ger sig.......eller att man själv knuffer till en av misstag min far's kusin's man (invecklat ) höll på att miste livet efter att blivit fastklemd under båten da stötterna gav vike! han var ensam på varsområdet då båten velte över honom..........av ren tur, var det en annan man som var ute o gick med sin hund, som tyckte det såg lite underligt ut med en båt som låg på snedden, o ner han gick fram...så syns bare benen som sticker ut, hur klarade livhanken takk vare denne mannen med hunden! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roesok Svart 10.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 har aldrig hört uttrycket förrut.......trodde det syftade på noe helt annet.... båten har en helt normal snip-(/snekke-)akter.. Med at du sannsynligvis er svensk og sier at båten har en helt normal hekk så er vel dette en svenskehekk da... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Gunga Din Svart 10.Desember.2006 Del på Facebook Svart 10.Desember.2006 (redigert) förmodligen......... skulle tro, men vet ikke, att båtarna fikk innanroder pga av att utanpåliggande roder med lång roderkult ikke ger samme svängradie + att det blir enklare att montere rattstyrning eller möjligen att fiskarna ville 'få bort' utanpåliggande rorkult fördet garnen fastnar i allt som stikker opp....men dett er bare noe jag tror..... Redigert 10.Desember.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 En annen, om enn noe mindre flatterende, betegnelse er hønserævsnekke. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 det jag reagerar över er stöttningen till denne båten.... skulle vilja varna för att stötte en båt på dette settet....... det finns stor risk att marken rör sig frost, dålig underbyggnad etc, veldi lett att en stötte ger sig.......eller att man själv knuffer till en av misstag Hvis du ser etter Gunga Din, så er det en krakk på siden av båten også, så denne står nok støtt. Dersom den kun hadde hatt støtter innunder landet i bordgangene, hadde jeg nok vært helt enig med deg. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 joda..jag noterade den oxo........ men jag har sett flere som bare har dessa sidostötter vilket kan vare livsfarligt..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Boywonder Svart 11.Desember.2006 Del på Facebook Svart 11.Desember.2006 DETTE er en en svenskehekk i beste stand. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Rolfsnes Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 En annen, om enn noe mindre flatterende, betegnelse er hønserævsnekke. Dette er ein hønerævskøyte. Det er den einaste bevarte av denne spesielle typen skøyter, antageleg byggd så tidleg som 1840-åra! https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11929/KAIA_hekken_foto_hfs.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 DETTE er en en svenskehekk i beste stand. "jag gillar svenskehekk" Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Astor Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 DETTE er en en svenskehekk i beste stand. Noen sprettrompe hadde damen ikke men ellers var aktersspeilet i orden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Boywonder Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Noen sprettrompe hadde damen ikke Shhhh.... Ikke si sånt da.. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.